۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۶۷۹۶۱۸

شهید مطهری و فضای تعامل با جوانان

شهید مطهری و فضای تعامل با جوانان
دکتر راستیان گفت : از ویژگی های بارز شهید مطهری توجه به سطوح فکری جامعه بود و بر همین اساس مطالب بسیار روزآمد و با ارزشی تنظیم و ارائه می‌کرد.

دکتر ابراهیم راستیان عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تببین شخصیت علمی شهید مطهری اظهار داشت: تاکنون در مورد روز معلم و تناسب آن با شخصیت شهید مطهری مطالب بسیار مفصلی تدوین شده است؛ فلسفه بزرگداشت شهید مطهری زنده نگه داشتن جایگاه معلم و یادآوری ویژگی‌های معلم مطلوب جمهوری اسلامی ایران است.

وی با توجه به پاسداشت معلم عنوان کرد: معلمی در تراز شخصیت شهید مطهری، کسی است که اولاً جایگاه خود را شناخته و جایگاه والای معلمی را برای خود مرور کند، ثانیا جامعه به حقیقت والای او پی ببرند.

راستیان در ادامه ابراز کرد: هر چقدر که در مورد جایگاه معلم و تناسب آن با شخصیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی همچون شهید مطهری بحث شود باز کم است، چرا که انسان‌ها دائما به تذکر و یادآوری نیاز دارند که مسیر رسیدن به قله انسانیت را فراموش نکنند و دائما خودشان را با الگو تطبیق دهند تا از مسیر منحرف نشوند.

وی با اشاره به مبانی شهید مطهری گفت : شهید بزرگوار در مبانی دینی تک بعدی نبود و حقیقتا جامعیت خوبی در علوم مختلف داشت، در کنار مباحث فقهی حوزه، فلسفه و عرفان را هم خوب کار کرده بود و انس قابل توجهی با آیات و روایات داشت و به همین خاطر نظریات علمی ایشان برآمیخته از  علوم دینی است و این مسأله موجب شده است که ایشان به یک اسلام شناس جامع در جامعه علمی معرفی شوند.

ویژگی‌ بارز شهید مطهری، فهم مسائل روز جامعه است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر معلمی صرفا تخصص نگر شد، هیچ گاه نمی‌تواند دانش آموز را برای زندگی واقعی آماده کند،اذعان داشت: چنین انتظار نیست که هر معلمی  با جامعیت شهید مطهری در مسیر کسب علم قدم بردارد ولی فراموش نکنیم که اگر معلمی صرفا تخصص نگر شد، هیچ گاه نمی‌تواند دانش آموز را برای زندگی واقعی آماده کند، چرا که در زندگی واقعی با مجموعه‌ای از علوم مواجه هستیم که قابل تفکیک نیستند و دانش آموزان باید بتوانند با ترکیب علوم تخصصی مسائل زندگی خود را حل کنند؛ معلمی که صرفا تخصص گراست و نگاه جامع در علوم ندارد، نمی‌تواند خود را برای جامعه آینده آماده کند.

 استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: ویژگی‌ بارز شهید مطهری، فهم مسائل روز جامعه است در زمانه‌ای که برخی از علما در شأن خود نمی‌دیدند که به مسائل روز بپردازند و فضای دانشگاه‌ و تعامل با جوانان را دور از جایگاه خود می‌دیدند، شهید مطهری از این میدان اثر غافل نبود و اساسا فحوای کلام اسلام و مقتضیات زمان را در سبک زندگی جهادی خود عملیاتی کرد.

وی در ادامه افزود: معلم تا زمانی که نتواند مسائل روز خود را بفهمد و بر اساس آن علوم خود را به روز رسانی کند، نمی‌تواند نیاز‌های روز دانش آموزان خود را متوجه شود و همین امر موجب فاصله گرفتن و شکافت بین معلم و متعلم می‌شود تا جایی که معلم و متعلم دیگر کلام همدیگر را متوجه نمی‌شوند و معلم با حجم بسیار زیادی از اطلاعات، دیگر معلم نخواهد بود.

 راستیان با اشاره به منظومه فکری شهید مطهری خاطرنشان کرد: از ویژگی بارز شهید مطهری توجه به سطوح فکری مخاطب بود و بر همین اساس مطالب خود را تنظیم و ارائه می‌کرد تا جایی که ایشان تقریبا برای تمام اقشار جامعه مطالب مفید و رشدی داشت، از داستان و راستان تا شرح مبسوط منظومه دلالت بر جامعه شناسی ایشان در فرآیند تدوین مطالب خود داشته است.

وی در پایان با اشاره به  اینکه شهید مطهری صرفا متفکری نبود که آثارش در کتابخانه‌ها بماند، ابراز داشت: این تعبیر امام خمینی(ره) بسیار تعبیر زیبا و ماندگاری است که معلمی شغل انبیاء است، معلم‌ها نمی‌میرند همانطور که انبیا نمی‌میرند و همانطور که آثار تربیتی انبیاء تا ابد باقی است، آثار تربیتی معلمان نیز تا ابد باقی است. شهید مطهری به حسب ظاهر شهید شد تا فکرش قطع شود درحالی که شهید مطهری صرفا متفکری نبود که آثارش در کتابخانه‌ها بماند بلکه معلمی بود که در این مسیر معلمانی را تربیت کرده بود و از آنجا که از معلم، معلم می‌رویَد، تربیت جریان دارد و بهتر بگویم مطهری ها جریان دارند و چقدر این جمله زیباست: «معلم‌ها نمی‌میرند».

ارسال نظرات