۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۷۹۶۶۴

تفکر شهید مطهری، تفکر آزاد اندیشی و احیای عقلانیت دینی است

تفکر شهید مطهری، تفکر آزاد اندیشی و احیای عقلانیت دینی است
مطهری گفت: شهید مطهری سبد کالای خانوار است، یعنی ایشان هم برای کودک کتاب نوشته هم برای اساتید برجسته.

دکتر محمدحسین مطهری عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تببین شخصیت علمی شهید مطهری اظهار داشت: بحث مهم و محوری در تببین شخصیت استاد مطهری، مساله شناسی و پرسش محوری ایشان است؛ شهید مطهری یک جمله بسیار عجیبی  در اواخر حیات مبارکشان بیان می کنند که من بیست سال برای دل خودم کتاب نخواندم، این بسیار عجیب است که آنقدر برای ایشان مهم این بود که چه مسأله‌ای در حال حاضر محل دغدغه جامعه است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از ویژگی های بارز استاد مطهری این بود که پرسش را سانسور و روتوش نمی کردند؛ مثلا در کتاب عدل الهي می نویسد جوانی با صراحت تمام می‌پرسد آیا این مقدسین بیکاره ای که عمر خود را در مسجد تلف می کنند به بهشت می روند  و ادیسون به جهنم می رود.

وی با اشاره به اینکه مسأله شناسی و پرسش محوری وجه منحصر به فرد شهید مطهری است، خاطرنشان داشت: شهید مطهری سبد کالای خانوار است. یعنی شهید مطهری برای کودک کتاب نوشته است برای اساتید برجسته فلسفه هم کتاب نوشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به معرفی اساتید استاد مطهری گفت: یقیناً اساتید شهید مطهری در تشکیل شخصیت و بینش او تاثیر بسزایی داشتند، شهید مرتضی مطهری در فقه و اصول شاگرد فقیه کم‌نظیری مثل آیت‌الله بروجردی رضوان الله علیه بود و در فلسفه، عرفان و اخلاق شاگرد حضرت امام راحل و دوازده سال شاگردی امام کردند، همچنین در محضر درس علمایی همچون علامه طباطبایی و میرزا علی آقا شیرازی تلمذ کردند، شهید مطهری عصاره این بزرگواران است.

تفکر شهید مطهری، تفکر آزاد اندیشی و احیای عقلانیت دینی است 

 

دکتر مطهری تصریح کرد:  آثار ایشان از لحاظ کمي و کیفي از یک غنای ویژه برخوردار است، این سخن حضرت امام(ره) است که آثار شهید بدون استثنا خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم آثارش بدون استثنا خوب باشد. 

وی با اشاره به بیان شیوای کلام شهید مطهری اظهار داشت : بیان شیوای شهید مطهری باعث نمی شود که همه متخصص شهید مطهری باشند و بگویند ما شهید مطهری را فهمیده ایم، آثار معلم شهید پیچیدگی‌هایی دارد که هر شخص ناآشنایی نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا بکند، اما با مطالعه سیره و زندگانی شهید مطهری می توان مرام و روش و باورهای اصلی او، همچنین نگرشش به جهان، انسان، دین و جامعه را کسب کرد.

ارسال نظرات