۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۶۷۹۷۲۸

علم و دین از منظر شهید مطهری

علم و دین از منظر شهید مطهری
دکتر دوستان گفت : علم و دین نه تنها ناسازگار نیستند بلکه دو روی یک سکه هستند، علم و ایمان دو بالي است که حتماً انسان و انسانیت را به پرواز در می آورد.

دکتر مهدی دوستان  عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به تببین شخصیت علمی شهید مطهری گفت: اگر بخواهیم افکار و اندیشه‌های شهید مطهری را در موضوع علم و علم آموزی در آثار مختلف ایشان بررسی کنیم، باید در چند بخش این اندیشه ها را طبقه بندی کرد.

وی با اشاره به اینکه تأکيد شهید مطهری بر اصل وجوب علم آموزي است، عنوان کرد: او از جهات مختلفی این موضوع را مورد پردازش قرار مي دهد، گاهي شهید مطهری با تمرکز بر مفهوم علم نافع که در روایات ما به آن پرداخته شده است و ملاک ضرورت و اهمیت پرداختن به آگاهی و دانش، مفید بودن و نافع بودن آن را مطرح می کند. 

دکتر دوستان با توجه به روایت طَلَبُ العِلمِ فریضةٌ علَي کلّ مسلمٍ و مسلمةٍ اظهار داشت: شهید مطهری در  اندیشه‌های خود به حول موضوع علم‌آموزی توجه کرده بود؛ استاد مطهری با دغدغه خاصی که روی اهميت علم آموزی داشت حمله جانانه علمی، به  تحریف بزرگی که در کتاب مقدس رخ داده است، می کند، متاسفانه این تحریف گاهی مقدمه‌ای برای بسیاری از انحرافات از جمله شیطان پرستی واقع گشته، یعنی گفته می‌شود که شیطان معلم انسان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به نسبت علم و ایمان در نگاه شهید مطهری خاطرنشان کرد: شهید بزرگوار با فراست خاص تذکر می‌دهد که این دو مکمل هم هستند و هیچ کدام بدون آن یکی انسان را به سرمنزل مقصود سعادت نخواهد رساند و از طرف دیگر علمی که با ایمان به آن مدد رسانده نشود نهايتا ابزاري خواهد شد در اختیار خودخواهی ها و برتری جویی ها و استثمارها در در طول تاریخ که بشر نشان داده که به آنها آلوده شده است و ممکن است آلوده بشود.

وی با اشاره به اینکه علم و دین نه تنها ناسازگار نیستند بلکه دو روی یک سکه هستند، بیان کرد: انسان هر چه عالم تر ، مؤمن تر و هرچی مومن تر، عالم تر و این که علم ابزار می سازد و ایمان مقصد می سازد در واقع می توانیم تشبیه کنیم علم را به موتور یک اتومبیل و ایمان را به فرمان اتومبیل.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کالکشن بهار
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
از اندیشه‌های شهید مطهری بیشتر مطلب بزنین
0
0
آوای امید
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
جای مطهری و بهشتی ها در کنار رهبر انقلاب خالیست
0
0