۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۳
کد خبر: ۶۷۹۸۴۴
حجت الاسلام والمسلمین قطبی مطرح کرد:

حضور ۲۵ تیم ایده فعال در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

حضور ۲۵ تیم ایده فعال در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، «فرصت برابر» را خدمت جدید مرکز مذکور به شرکت های خلاق عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵ تیم فعال و خوب در این مرکز حضور دارند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست آنلاین «تبیین الگوی ارزیابی و روش اعتبار سنجی شرکت خلاق» که به همت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شد، در ابتدا به ساختار این مرکز پرداخت و اظهار داشت: فعالیت های هشت گانه این مرکز تحت عنوان «شمسه نوآوری» تهیه و تدوین شده است که در این شمسه، ۳۰ خدمت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را فهرست کرده ایم.

وی با بیان این که این خدمات به صورت فرآیندی و افزایشی اتفاق می افتد، ادامه داد: به عنوان مثال، تیم ایده ای که پذیرش می شود، برخی از این خدمات اعم از خدمات ارتباطی اینترنت، سیستم آموزش، مشاوره و… را دارا می باشد و به مرور، دیگر خدمات را در اختیار تیم ایده ها قرار خواهیم داد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به مراحل تبدیل شدن به شرکت خلاق پرداخت و بیان کرد: تیم ایده در ابتدا باید بوم کسب و کار خود را نوشته و بیزینس پلن خود را تنظیم کرده و باید فرایندهای اداری و حقوقی را انجام دهد تا به شرکت خلاق تبدیل شود؛ این فرآیندی که تیم ایده، به هسته فناور و سپس به واحد فناور و در ادامه به شرکت خلاق تبدیل می شود، مربوط به تیم ایده هایی است که از ابتدا وارد می شوند.

حضور ۲۵ تیم ایده فعال در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵ تیم فعال و خوب در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حضور دارند؛ در کشور به عنوان «مبادی اعتبار بخشی شرکت های خلاق» ثبت شدیم، «مبادی» نهادهایی هستند که می توانند شرکت های خلاق را اعتبار بخشی کنند که ۴۳ خدمت به این شرکت ها ارائه می شود و در آینده نزدیک به ۴۸ خدمت افزایش خواهد یافت.

وی گفت: شرکت خلاق، شرکتی است که کار فرهنگی انجام می دهد و به کسب و کار رسیده است و درآمدش کفایت اداره شدنش را می دهد و منطق کسب و کارش منطقی است که آن را به تاب آوری می رساند؛ چنین شرکتی یک نوآوری دارد و با تمام کسب و کارهای مرسوم فرهنگی متفاوت است؛ شرکت خلاق، شرکتی است که توانسته یک خلاقیت، نوآوری و تازه سازی روش ها و فرایندها را در خود پیاده کند.

ویژگی های لازم جهت تبدیل شدن به شرکت خلاق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: مراکز تخصصی حوزه فناوری فرهنگی به نام «مبادی» تعیین می کنند که فلان شرکت سه ویژگی محتوایی (فعالیت در حوزه صنایع نرم، قابلیت تاب آوری و ویژگی نوآوری و خلاقیت) را داراست؛ سپس این تأییدیه به ستاد زیست بوم توسعه فناوری های نرم رفته و برای این شرکت، اعتبارنامه صادر می شود؛ این اعتبارنامه نه تنها در سطح کشور، بلکه امروزه در سطح دنیا حاکی از این سه ویژگی است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: اگر شرکتی اعتبارنامه شرکت خلاق را دریافت کرد، در واقع یک رتبه و به تعبیر امروزی، گواهی نامه و اعتبارنامه دریافت کرده و در سطح جامعه جایگاهی را کسب کرده و در تعاملاتش یک عنوان برتر را داراست و با دست برتری با ادارات و… مذاکره می کند.

ارائه ۴۳ خدمت به شرکت های خلاق

وی به خدمات قابل ارائه به شرکت های خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت و ادامه داد: در متن این معاونت ۴۳ خدمت را پیش بینی کرده اند که صرفا به شرکت های خلاق ارائه می شود که تاکنون ۱۱۶۲ شرکت در کشور توانسته اند این اعتبارنامه را دریافت کنند که حضور مستقل در نمایشگاه های خارجی، تهیه گزارش تحقیق بازار، ارزیابی آمادگی صادرات، مشاوره واردات و صادرات، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری، ترویج در رسانه های دبیرخانه خلاق، مشاوره فنی محصول، بیمه تکمیلی و… از جمله این خدمات به شمار می رود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: یکی از خدمات بسیار خوبی که حدود یک سال پیش دکتر ستاری «معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری» در قالب نامه ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشتند و تأیید شد که برای شرکت های خلاق هم علاوه بر شرکت های دانش بنیان که مصوبه قانونی داشت، اجرا شود، تسهیلات نظام وظیفه است؛ یعنی یک تا سه نفر از بنیانگذاران شرکت های خلاق می توانند پس از گذاراندن دوره ۴۵ روزه آموزش خدمت سربازی، دوران سربازی شان را در شرکت طی کنند.

فرصت برابر؛ خدمت جدید مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به شرکت های خلاق

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خدمت جدیدی را تعریف کرده است که در آینده نزدیک در فهرست خدمات قرار می گیرد و آن «فرصت برابر» است؛ یعنی شرکت های خلاق در میدان دریافت پروژه های برون سپاری دستگاه های فرهنگی کل کشور می آیند و این دستگاه های فرهنگی در پنلی اعلام خواهند کرد و شرکت های خلاق متناظر مراجعه کرده و پذیره می دهند و اعلام آمادگی می کنند و آن دستگاه، یکی از شرکت هایی که اعلام آمادگی کرده اند را انتخاب کرده و پس از عقد قرارداد، پروژه اش را می سپارد.

وی درباره اهمیت ثبت ایده های نو در ارتقای رتبه کشور گفت: در دنیا برای اعلام رتبه هر کشور در صنایع خلاق و فناوری، مجموعه آمارهای ثبتی را ملاک قرار می دهند که مثلاً چند شرکت خلاق اعتباریابی شده دارید و…؛ در حال حاضر حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان و هزار و ۲۰۰ شرکت خلاق داریم و اگر این هزار و ۲۰۰ شرکت به پنج هزار شرکت افزایش یابد، ممکن است که رتبه فناوری های نرم و صنایع خلاق کشور یکباره ۱۵ رتبه ارتقاء یابد که این یعنی اعتبار جهانی کشور در حوزه فرهنگ را نشان می دهیم.

ثبت ایده نو و خلاقیت واجب است

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که ثبت خلاقیت به دلیل اعتبار بخشی به کشور، واجب است، ابراز داشت: واجب است که اگر فردی کار نوآورانه ای انجام می دهد، به دنبال ثبت آن باشد، چرا که جدای از اعتباری که به خود می دهد، با این ثبت، اعتباری به کشور خود می دهد و هر شرکت خلاقی که ثبت شود، به مثابه یک رأی بیشتر برای جمهوری اسلامی در حوزه عظمت خلاق، فناوری و نوآوری است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به وجود امکان ثبت شرکت در ۲۸ محور پرداخت و اظهار داشت: دسته بندی تفصیلی شرکت های خلاق کمتر بود و اکنون به ۲۸ محور رسیده است که انیمیشن و فیلم، بازی و اسباب بازی، رسانه های صوتی و تصویری، طراحی و معماری ساختمان، صنایع دستی و گردشگری، هنرهای تجسمی و… از جمله آنها هستند.

وجود ۱۱۶۲ شرکت خلاق ثبت شده در سطح کشور

وی ادامه داد: از میان ۱۱۶۲ شرکت خلاق ثبت شده، ۵۲ درصد یعنی ۶۰۶ شرکت، در عرصه کسب و کارهای دیجیتال هستند و رتبه دوم شرکت های خلاق ثبت شده با ۱۵۱ مورد و ۱۲ درصد شرکت ها، به عرصه «بازی و اسباب بازی» اختصاص یافته و رتبه سوم در میان شرکت های خلاق ثبت شده با ۱۰۷ مورد و ۹ درصد شرکت ها، به صنایع «دیداری و شنیداری» بر می گردد که این نشان از رشد بسیار بالای کسب و کارهای دیجیتال است اما مابقی عرصه ها از جمله عرصه تجسمی، نمایشی، طراحی و معماری ظرفیت خالی زیادی دارند و افراد کمتری به این سمت می روند و رقابت در آن کمتر است.

ثبت حقوقی؛ لازمه ثبت به عنوان شرکت خلاق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان کرد: فرم ثبت شرکت خلاق بر روی سایت این مرکز به اشتراک گذاشته شده است و علاقه مندان برای هر کدام از خدمات خود، باید کاربرگ مجزا تکمیل کنند؛ شرکتی که قصد ثبت به عنوان شرکت خلاق را دارد، باید ثبت حقوقی (سهامی عام یا سهامی خاص یا مسؤولیت محدود یا مؤسسه یا تضامنی یا تعاونی) شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که مجوز شرکت خلاق به شرکت های دانش بنیان داده نمی شود، اظهار داشت: با توجه به این که شرکت دانش بنیان رتبه ای بالاتر از شرکت خلاق است، به شرکت های دانش بنیان مجوز شرکت خلاق اعطا نمی شود، چرا که تمام خدماتی که به شرکت خلاق تعلق می گیرد، به شرکت دانش بنیان نیز داده می شود؛ اما اگر شرکتی، شرکت خلاق بود و رتبه اش ارتقا یافت، می تواند به شرکت دانش بنیان تبدیل شود که در این صورت، از شرکت خلاق حذف می شود و گواهینامه دانش بنیان به آن شرکت اعطا خواهد شد.

وی گفت: مدارک جهت تبدیل شدن به شرکت خلاق عبارت از اظهار نامه ثبت شرکت، آگهی روزنامه با آخرین تغییرات و رزومه(سوابق) شرکت است.

نکات ضروری در خصوص ثبت شرکت

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به بیان چند نکته در باب ثبت شرکت پرداخت و اظهار داشت: در همه فرآیندها باید بنیانگذار با یک هویت مشخص یا ثابت باشد و سوابق شرکت باید مستند باشد؛ همچنین شخصیت حقوقی فرد باید با شناسنامه ملی شرکت ثبت قطعی شود.

وی با بیان این که شرکت باید در منظومه صنایع خلاق و نرم باشد، افزود: محصول باید تولید و عرضه شده باشد و یا خدمات باید تعریف و شروع به کار کرده باشد، محصول یا خدمت باید دارای نوآوری و ارزش افزوده بوده و تمایز داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به حمایت از اولین شرکت دریافت کننده «گواهی شرکت خلاق» از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق خبر داد و ابراز داشت: اولین شرکتی که در میان گروه های این مرکز و یا گروه های تبلیغی زیرمجموعه دفتر تبلیغات اسلامی بتواند گواهی شرکت خلاق را دریافت کند، مساعده مالی خوبی را دریافت خواهد کرد.

برخی از برنامه های در دستور کار مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

وی به رونمایی از نسخه جدید اپلیکیشن «مدرسه فناوری فانوس» اشاره کرد و گفت: این مرکز خدمات دیگری هم دارد که به عنوان مثال، مدرسه فناوری فرهنگی فانوس را رسماً پیگیری و گواهی مشترک با دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برای دوره های آن صادر می شود و دوره هایی که در این اپلیکیشن برگزار می کنیم، به صورت ملی است و کنسول پخش بسیار خوبی را داراست؛ این اپلیکیشن تا آخر خردادماه بروزرسانی بسیار خوبی خواهد داشت و امکانات دیگری به آن افزوده می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: برای دریافت اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس می توانید از طریق جستجوی مدرسه فناوری فانوس در کافه بازار یا لینک cafebazaar.ir/app/ir.isca.eshragh در کافه بازار اقدام کرده و یا با مراجعه به سایت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق (بخش مدرسه فناوری فانوس) به نشانی noavari.dte.ir/fanoos این اپلیکیشن را دانلود کنند.

وی به برگزاری کاریزمن هایی در این مرکز به منظور ایده ورزی پرداخت و افزود: «کاریزمن» میدان ایده ورزی بسیار خوبی است که تا کنون چهار کاریزمن برگزار شده است و به دنبال طراحی سامانه ای برای کاریزمن ها هستیم.

وی گفت: تمام فرآیند هایی که در تعامل با تیم ها و هسته های فناور داریم، در قالب یک کارتابل برنامه نویسی شده مجازی در حال تولید است و در آینده در فضای وب و سیستم مجازی پیش خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: برای تهیه اپلیکیشن تخصصی «بوم نگار» در صدد و تلاش هستیم که البته برای تیم ایده های بعدی قابل استفاده خواهد بود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به سلسله برنامه های تجربه نوردی در این مرکز پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه ای را در دستور کار داریم که هر هفته در روز و ساعت مشخصی به منظور تجربه نوردی برگزار می شود و از افرادی که محصول خوبی دارند و یا شرکت خلاق خوبی در سطح کشور هستند، دعوت خواهیم کرد تا تجربه های خود را ارائه دهند و در هر برنامه ای یکی از تیم ایده ها و هسته های فناور خود را معرفی می کند و از مهمان نیز استفاده خواهیم کرد.

ارسال نظرات