۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۷۹۹۸۲

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۲۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۹

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 921 هزار تومان، قیمت دلار 21 هزار و 450 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 9 میلیون و 490 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 200 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 350 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 921 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 227 هزار تومان و هر مثقال طلا 3 میلیون و 990 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 21 هزار و 450 تومان، قیمت یورو 26 هزار تومان و درهم امارات  5 هزار و  900 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 20 هزار و 725 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 20 هزار و 314 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 25 هزار و 48 تومان و قیمت خرید یورو نیز 24 هزار و 552 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

بزرگترین افت بورسِ ۱۴۰۰ به ثبت رسید

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 734میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 352میلیارد تومان در بیش از 204هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 15هزار و 591واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 151هزار و 871واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، فرآوری معدنی اپال کانی پارس و نورد آلومینیوم با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 4955واحد، کل (هم‌وزن) 1207واحد، قیمت (هم‌وزن) 784واحد، آزاد شناور 17661واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 13262 و 25141 واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 650میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 602میلیارد تومان در 65هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 138واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 226واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، پتروشیمی مارون و پلیمر آریا ساسول شد و در مقابل شرکت‌ تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

جزئیات طرح مسکن ارزان قیمت

طرح ساخت مسکن ارزان قیمت امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

این طرح با هدف حمایت از ساخت مسکن استیجاری از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تدوین شده که قرار است به کمیسیون‌های مربوطه و کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ارجاع شود.

در این طرح هیچ بند یا ماده‌ای در خصوص نحوه تأمین مالی احداث واحدهای مسکونی از سوی شهرداری‌ها پیش بینی نشده است که می‌تواند به پاشنه آشیل طرح تبدیل شود.

متن طرح مذکور به شرح زیر است:

ماده ۱: شهرداری‌های با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر و بیشتر هر ساله به تعداد ذیل مسکن استیجاری ساخته و به افراد بومی همان شهر خصوصاً جوانان تازه متأهل شده و نیازمند اجاره داده شود.

ماده ۲: حداقل تعداد واحد مسکونی قابل ساخت در هر سال:

کلان شهر تهران سالانه ۵۰۰۰ واحد مسکونی

کلان شهرهای ۲ تا ۴ میلیون نفر جمعیت ۳۰۰۰ واحد مسکونی

کلان شهرهای ۱ تا ۲ میلیون نفر جمعیت ۲۰۰۰ واحد مسکونی

شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر سالانه ۱۰۰۰ واحد مسکونی

شهرداری‌های بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه ۵۰۰ واحد مسکونی

تبصره: حدود هر واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع می‌باشد.

ماده ۳: برای مدیریت بهتر این واحدها مدیریتی یا واحدی بنام املاک و مستغلات در صورت نبود در چارت شهرداری‌ها تشکیل گردد که به نحوه نظارت بر این واحدها و اجاره آنها می‌پردازد.

ماده ۴: شرایط اجاره و میزان مال الاجاره ماهانه پیشنهادی شهرداری به شورای اسلامی همان شهر تقدیم کرده و پس از تأیید آن شورا مبنای اجرا قرار می‌گیرد.

تبصره: میزان مال الاجاره به میزان ۲۰ در صد زیر قیمت بازار همان شهر در همان سال جاری می‌باشد.

تبصره: حداکثر مدت اجاره برای هر خانواده در این نوع واحدها سه سال شمسی می‌باشد.

تبصره: مسائل شهرسازی از جمله مُشرفیت، مَحرمیت، سیاست‌های مصرف بهینه انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های مورد نظر بایستی بر اساس ضوابط طرح تفصیلی در نظر گرفته شود.

تبصره: در ساخت این واحدها آئین نامه زلزله بایستی به طور کامل در نظر گرفته شود.

 

بازارگردانی ۲ نماد معاملاتی از فردا در فرابورس آغاز می‌شود

شرکت بورس تهران از آغاز بازارگردانی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قندتربت‌جام‌ و قند بیستون به ترتیب با نمادهای معاملاتی « قجام» و « قیستو» از فردا(شنبه، ‌20 اردیبهشت) به روش مبتنی بر حراج خبر داد.

شایان ذکر است در حالی از 10 مهرماه پارسال تمامی شرکت‌های بورسی و تا 15 مهر شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند که به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

بر این اساس در صورت اجرا نکردن این ابلاغیه، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیئت مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

 

۲۵۰ هزار هکتار اراضی مازاد در اختیار دولت است

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نوع عملکرد اقتصادی را بر دیگر بخشها موثر دانست و گفت: رشد نقدینگی و عدم حمایت از تولیدکننده باعث شده که سرمایه گذاری در بازار های دلالی و سفته بازی به صرفه تر از بخش تولید باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در چهار سال اخیر از نظر کاهش ارزش پول ملی نسبت به دلار در بدترین شرایط قرار گرفتیم، افزود: حجم نقدینگی به هر بازاری که ورود کند آن بازار را دچار مشکل خواهد کرد که دلیلش هم سیاست های غلط پولی و مالی دولت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، رشد 300 درصدی قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون را ناشی از نبود یک سیاست مدون و مشخص از سوی دولتها دانست و گفت: نمونه آن، دکتر آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی بود که هیچ اعتقادی به سیاست گذاری و حمایت در بخش مسکن نداشت و مسکن مهر را زیرسوال برد و طرح مسکن اجتماعی را هم تعطیل کرد.

* رهن و اجاره برای مردم ایران آرزو شده است

یوسفی با اذعان به افزایش 690 درصدی قیمت مسکن به دلیل کوتاهی مسئولان ذیربط گفت: رهن و اجاره هم امروز برای مردم ایران یک آرزو شده است.

*معرفی وزیر جهاد و صمت به قوه قضائیه

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما دو نفر از وزیران را به دلیل ترک فعل، به دستگاه قضایی معرفی کردیم گفت: ما هم ریاست جمهور را به دلیل عدم اجرای قوانین و هم وزیر جهاد کشاورزی را به خاطر این آشفتگی و اخیراً هم وزیر صمت را معرفی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ما تولیدکننده فولاد و سیمان هستیم اما در حال حاضر یک آشفتگی در تولید مصالح ساختمانی ایجاد شده و قیمتها با دلار با مردم محاسبه می شود.

یوسفی تأمین منابع مالی را مهم ترین نیاز بخش تولید مسکن دانست و افزود: پرداخت تسهیلات مالی برای حمایت از انبوه سازان و مالکان شخصی، حمایت از سازندگان و تهیه زمین مورد نیاز از اقدامات ضروری است که باید انجام شوند.

*کنترل دستوری قیمت مسکن بی فایده است

نماینده مجلس درمورد روش قیمت گذاری مسکن، با تأکید بر اینکه کنترل قیمت مسکن به شکل دستوری نتیجه بخش نیست گفت: این نوع قیمت گذاری فقط باعث ایجاد بازارهای خرید و فروش غیررسمی خواهدشد.

یوسفی با بیان اینکه طرح مالیات بر خانه های خالی ضرری برای مردم ندارد گفت: ثبات قیمتها در بازار مسکن در ماه های اخیر به خاطر همین قضیه مالیاتها بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس درمورد قانون جهش تولید مسکن در مجلس گفت: طبق تبصره هشت این قانون، قرار نیست زمینی خارج از محدوده و حریم به داخل شهر ملحق شود و به زمین شخصی هم که به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه 250 هزار هکتار اراضی مازاد در اختیار وزارتخانه هاست که با آن برج و مجتمع تفریحی می سازند افزود: این در حالیست که مردم مسکن ندارند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات