۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲
کد خبر: ۶۸۰۰۰۳

تجربه‌گران مرگ روی آنتن

تجربه‌گران مرگ روی آنتن
فصل دوم برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» که ماه رمضان امسال از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفته، همانند فصل نخست با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فصل دوم برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» که ماه رمضان امسال از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفته، همانند فصل نخست با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است. این برنامه به‌رغم ساختار ساده‌اش توانسته پرمخاطب شود و توجه بخشی از مخاطبان تلویزیون را جلب کند.

چالش گفت‌و‌گو با تجربه‌گران مرگ 

عباس موزون، تهیه‌کننده و ایده‌پرداز «زندگی پس از زندگی» در گفت‌وگویی پیرامون این برنامه گفت تا امروز ده‌ها نفر از تجربه‌گر‌ها را پیدا کرده است که از این تعداد کسانی بودند که حاضر شدند تایید کنند و درباره‌اش حرف بزنند.
 
وی ابتدا درباره نحوه ارتباط‌گیری با سوژه‌های «زندگی پس از زندگی» چنین گفت: سوژه‌های تحقیق کسانی بودند که در برابر کشف شدن مقاومت داشتند و از مقابل نورافکن کاشف، گریزان بودند. در گستره‌ای به وسعت ایران باید در پی سوژه‌هایی گریزپا می‌بودم که تازه وقتی پیدا و راضی به مصاحبه می‌شدند، دومین مشکل، شیوه مصاحبه و به تصویر کشیدن تجربه‌شان بود به‌گونه‌ای که منطبق با هدف اصلی یعنی اثرگذاری مثبت در راستای ارتقای سبک زندگی و سبک تفکر مخاطبان باشد.
 
از سوی دیگر موضوعاتی نظیر پراکندگی جغرافیایی سوژه‌ها از جزایر خلیج‌فارس تا ۴ گوشه ایران و اینکه وقتی سوژه پیدا می‌شود مناسب پروژه هم باشد و زحمت و هزینه و زمان هدر نرود، وجود داشت. همچنین چه بسا بار‌ها با سوژه‌هایی ملاقات داشتیم و خدمت‌شان می‌رسیدیم، اما منجر به تایید محقق و مصاحبه تصویری نمی‌شد و تجربه مذکور یک خواب بود نه یک تجربه نزدیک به مرگ.  

وی ادامه داد: از آنجا که سوژه‌ها بار‌ها پشیمان می‌شدند و بعد از ضبط مصاحبه انصراف می‌دادند، برای پیشگیری از پشیمانی احتمالی سوژه، هر بار تجربه‌گری با انجام مصاحبه توافق می‌کرد و در مرحله راستی‌آزمایی نیز تجربه او به اثبات می‌رسید، بلافاصله برای تصویربرداری از همان یک سوژه استودیو برپا و بعد دوباره جمع می‌شد و به همین علت تصویربرداری این پروژه وطنی طولانی‌تر از برخی پروژه‌های مستند مشهور همچون سامسارا هیومن و باراکا شد.
 
وی از تجربیات شخصی خود و عوامل برنامه در مواجهه با تجربه‌گرا‌ها گفت: نخستین روز ضبط برنامه از این جهت عجیب بود که بعد از ضبط مصاحبه دیدیم که یکی از تصویربرداران از پشت‌پرده‌ای که در آن پناه گرفته بود بیرون نمی‌آید. وقتی سراغ ایشان رفتیم دیدیم غرق اشک پای دوربین نشسته و با شنیدن تجربه تجربه گر منقلب شده است. همچنین دستیار کارگردان نیز روز دوم ضبط تماس گرفت و اطلاع داد که دیگر سر کار نمی‌آیم، چون با شنیدن این تجربه‌ها عمیقا نیاز به بازنگری در زندگی و اهداف خود دارم و با اصرار زیاد توانستیم ایشان را بعد از چند روز به سر کار بازگردانیم.
 
موزون درباره انتظاراتش از تاثیراتی که پخش این برنامه بر مخاطبان می‌گذارد، گفت: تحولات فکری و سبک زندگی مخاطب مورد انتظار بوده است. افزایش باور نسبت به عالم غیب موجب کاهش تلاش‌ها برای در اختیار گرفتن منابع مادی و دنیوی و رقابت برای کنار زدن دیگران می‌شود که خود یک چالش اساسی محسوب می‌شود.  

وی گفت: معتقدم مخاطب اگر باور داشته باشد بقایش پایان‌پذیر است و پس از مرگ ظاهری، او وجود نخواهد داشت، به طور طبیعی در هراس از فنا شدن و از دست دادن چیز‌هایی خواهد بود که در این عالم مادی پیرامون وجود دارد، بنابراین برای اینکه قبل از فنا استفاده بیشتری از بودن خود ببرد در تلاش خواهد بود منابع و منافع بیشتری را در اختیار درآورد و مفاهیمی همچون قناعت، ایثار، مهربانی، کمک به دیگران، حق‌الناس، زهد و تقوا محلی از اعراب پیدا نمی‌کند.
 
بنابراین به این نتیجه رسیدم اگر مخاطب برنامه به این درک و باور عملی برسد که او پایان‌پذیر نیست و با از دست دادن عمر همه چیز را از دست نمی‌دهد، بلکه زندگی برای او همچنان در پیش است و داشته‌ها و نعمت‌های فراتر و برتری در انتظار او است، آنگاه دیگر شتابی برای رقابت در کسب مادیات و کنار زدن دیگران ندارد و با خود و خلقت رام‌تر و آرام‌تر کنار می‌آید و آشتی‌ها و مسالمت‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین تحول مورد انتظار در مخاطب این بوده که درباره خودش بداند پایان‌پذیر نیست و زندگی بعدی جایی است بسیار غنی با داشته‌هایی بیش از اینجا.
 
موزون در پایان گفت: از نظر محتوایی نیز برای اقناع علمی مخاطب صرفا از دید یک دین یا یک کارشناس دینی یا دانشگاهی پرهیز کردیم و از حضور ۱۲ کارشناس در حوزه‌های پزشکی، روانشناسی، فلسفه، متخصص بیهوشی، روحانیان مسلمان، یهودی، زرتشتی و مسیحی و حتی متخصصان غیرایرانی و غیرمسلمان اروپایی بهره بردیم و در این زمینه از اعضای هیأت‌مدیره «انجمن تحقیقات مرگ موقت آلمان» که علمی‌ترین کشور اروپا با نگرشی پوزیتیویستی است، استفاده کردیم و در ایران پیچیده امروز که با یک سطح تحصیلاتی بالا در ۲ قلمرو حوزه و دانشگاه دارای دامنه بالای غنا و تصادمات جدی علمی است، شاید این تنها ساختاری بود که می‌توانست ایجاد پذیرش و مقبولیت نسبی برای مخاطب خاص و عام کند.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
از نظر محتوایی قابل نقده
1
1
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
برنامه خیلی خوب و تاثیر گذاری است
1
0
حسین
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
بسیار برنامه زیبا و آموزنده ای است
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
با توجه به اینکه اکثر مردم عنوان برنامه یعنی واژه «زندگی پس از زندگی» را در گوگل جستجو می کنند خوب بود در تیتر خبر این واژه باشد تا مخاطبان زودتر به مطلب شما دسترسی پیدا کنند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
برنامه بسیار جالب وتاثیر گذار والبته جذابی است. برای این محقق پر تلاش ومخلص آرزوی موفقیت بیشتر داریم. بهرحال ایشان چنین توفیقی پیدا کردند از مقدرات الهی بوده. قطعا روح وعالم غیب حقیقتی است بلامنازغ ومنکران این موضوع باانکارشان نمی توانند اصل واقعیت را تحریف وانکار کنند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
من همراه اشک ریختن حامداشک ریختم و هربارب اعمال خودم بیشتر دقت کردم خدا کمک کند تا اعمالم را قبل ازرفتن درست کنم وگذشته ام را جبران کنم الهی امین
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
الحق و الانصاف بهترین برنامه قبل از افطار هست که واقعا آدمی تحت تاثیر قرار میگیرد
به همه دوستان پیشنهاد میکنم به جای برنامه های شبه ماه عسل که تمام تلویزیون را پر کرده حتما این برنامه را مشاهده نمایند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
تا می توانیم گره از کار دیگران باز کنیم حتی به اندازه یک لبخند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
همه چیز در ذهن افراد می گذرد. چرا من وقتی تصادف کردم و هشت ساعت بیهوش بودم چیزی ندیدم؟ چون به هر شکلی از ماورا باور نداشتم. وقتی فضای ذهن سو داشته باشه. عملکرش هم سو دار هست. بیشتر درباره نوروساینس بخونید تا با کارکرد علمی مغز آشنا بشید و بدونید چرا یک عده چیز هایی می بینند ولی دیگران نه.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
این برنامه یک منبر مذهبی است و مؤلفه‌هایی دارد که آن را برنامه‌ای اثرگذار کرده است.
0
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
باسلام وقبولی طاعات وضمن خسته نباشید خدمت تمامی کادر زحمتکش برنامه زندگی پس از زندگی میخواستم تشکر کنم از اینکه دری باز شد تا این تجربه به دیگران انتقال پیدا کنه چرا که تجربه گر ها خیلی وقتها بخاطر یک سری مثال از بازگویی این تجربه ابا دارند وآنقدر این تجربها به اشکال مختلف هست که شاید خیلیها توجه به نشانه بودن اینگونه تجربه نمیکند
1
0
صبور
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
سلام و خسته نباشید میگم به همه عوامل این برنامه وانشالله ادامه دارباشه..همچنین از مجری عزیز آقا عباس موزون که پای دردل وحرفهایی که شاید خیلیا درک درستی درآخرپیدا نکنن وخیلها درس میگیرن برای ادامه زندگیشون تشکر فراوان میکنم..
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
من هم سال 86 همچین تجربه ای داشتم و تا پارسال که اولین سری این برنامه پخش شد نمی دونستم کسانی هم بودن که این تجربه رو داشته باشن حتی به خانواده ام هم نگفته بودم برنامه عالی هست یه موضوع جدید و جذاب
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
انصافا تنها برنامه به دردبخور تلویزیون در ایام ماه رمضان بود، منتهی هضم مفاهیم سنگین، مخصوصا برای مخاطبی که به سریال های دم دستی و برنامه های مناسبتی سبک و سیطحی عادت کرده دشواره، برای همین هر شب پخش شدن این برنامه می تونه چنین مخاطبی رو کلافه کنه و برنامه رو پیگیری نکنه یا خدای ناکرده به ضد خودش تبدیل بشه. من به نوبه خودم صمیمانه از تهیه کنندگان این برنامه مخصوصا آقای دکتر موزون صمیمانه ممنونم، ولی خواهش می کنم چنین برنامه ای در طول سال، بخصوص شب های جمعه در ساعت مناسبی که نخوره به سریال های آبکی شبکه های دیگه که مخاطبان نبینند، پخش بشه تا این مفاهیم ان شاءالله به شکل مناسبی در زندگی مردم جاری و ساری بشه و مخاطب هم یک هفته وقت داشته باشه که واقعا این مفاهیم رو هضم کنه و در زندگی خودش پیاده کنه. نصیحت حکم دارو رو داره. به اندازه اش شفا بخش هست، زیادیش می کشه. حیفه برنامه ای که با این زحمت تهیه می شه دیده نشه و اثر خودش رو نگذاره
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
سلام ای کاش تجربه آقای لرستانی رو به فیلم تبدیل کنند ممنونم
0
0
ثریا قاسم زاده
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
من فکر میکنم تمام تجربیات این افراد در حالت کما رخ می دهد.بنظرم حکایت بعد از دفن تغییر می کند.اما آنچه که از برآیند قسمتهای پیشین بدست آمد این بود که حق الناس در الویت است،عشق ورزیدن،محبت کردن،کمک کردن به دیگران و .. در الویت بعدی بود.که زبان مشترک تمام ادیان است.جالب بود بجز یک تجربه گر کسی در مورد نماز و عبادت صحبتی نکرد.یا حداقل من ندیدم.
0
0
سمیه باقری
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
برنامه تون فوق العادست کل خانواده ما هر سال نگاه میکنیم خدا خیرتون بده ای کاش این برنامه همیشه بود فقط ماه رمضان نباشه
0
0