۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۶۸۰۲۸۴
بسته انتخاباتی رسا؛

بررسی روایت مبهم نهی سیدحسن از نامزدی/ در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت+فایل

بررسی روایت مبهم نهی سیدحسن از نامزدی/ در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت+فایل
در این بسته، اخباری شامل ۸ نکته از بیانات رهبری درباره «انتخابات» و «دولت جوان انقلابی» و گزارشی از دومین روز ثبت نام نامزد‌ها را تقدیم مخاطبان می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، امروز دومین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 است و بسیاری از کاندیداها برای این امر به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند.

ثبت نام ها، گمانه زنی ها برای آمدن یا نیامدن برخی چهره های شاخص و تأکید دلسوزان نظام برای حضور حداکثری پای صندوق های رأی و انتخاب اصلح از جمله اخبار داغ انتخاباتی این روزها است.

در این بسته خبری، اخباری شامل 8 نکته از بیانات روز گذشته امام خامنه‌ای درباره «انتخابات» و «دولت جوان انقلابی»، ثبت نام افرادی همچون قاسمی، قاضی زاده هاشمی، عباسی، خلیلیان و احمدی نژاد، شلیک اصلاح‌طلبان رادیکال به حزب کارگزاران، احتمال ثبت نام علی لاریجانی و اظهارات انتخاباتی برخی چهره های شاخص را تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

8 نکته از بیانات روز گذشته امام خامنه‌ای درباره «انتخابات» و «دولت جوان انقلابی»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز گذشته در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به‌علت شرایط کرونایی به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، به نکات و مباحث متعدد و مهمی پرداختند.

یکی از موضوعاتی که ایشان مورد اشاره قرار دادند، بحث انتخابات و دولت جوان انقلابی بود که در ادامه به 8 نکته از بیانات ایشان می‌پردازیم:

دولت جوان انقلابی منحصر در رده 30 الی 35 سال نیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اظهارات قبلی خود مبنی بر لزوم تشکیل دولت جوان انقلابی، بیان کردند: برخی تصور کردند که منظور از دولت جوان انقلابی دولتی است که همه اعضای آن در رده سنی 30 تا 35 سال باشند در حالی‌که این به‌معنای نادیده گرفتن صاحبان تجربه و کارآزمودگان و دنیادیدگان نیست.

مشکلات قابل حل است

ایشان هم‌چنین تأکید کردند: به‌نظر من استفاده از جوانان مؤمن و انقلابی در بخشهای مختلف مدیریتی امکان‌پذیر است به‌شرط آنکه دولتی سر کار بیاید که مسئولان بالای آن، اطمینان و اعتقاد به جوانان داشته باشند، همان‌گونه که امام به جوانان اعتقاد داشت و کار را جلو برد.

مقام معظم رهبری افزودند: اگر چنین دولتی سر کار بیاید، مشکلات در مدت زمان معقولی قابل حل خواهند بود و زمینه تحقق آرمانها نیز فراهم خواهد شد.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

نباید مردم را دلسرد کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخابات را عرصه دیگری برای نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی و تشویق همگان به حضور پرشور و انتخاب مطلوب دانستند و گفتند: برخی اظهارات ممکن است از سر دلسوزی باشد اما نباید منجر به دلسرد کردن مردم از مشارکت در انتخابات شود.

تأکید مجدد بر حضور پرشور مردم در انتخابات

ایشان مردم‌سالاری و انتخاب مسئولان کشور به‌دست مردم را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: حضور پرشور مردم در انتخابات تأثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود.

بیان شاخص‌های انتخاب خوب

رهبر انقلاب پس از تأکید بر مشارکت بالا در انتخابات، «انتخاب مطلوب و خوب» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: دولتی باید تشکیل شود که دارای کفایت و مدیریت، باایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.

شرط لیاقت حکمرانی بر مردم

ایشان تأکید کردند: فردی که معتقد است نمی‌توان از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی کاری در داخل انجام داد، لایق حکمرانی بر مردم نیست.

بیان شاخص‌های دولتِ در تراز انقلاب

مقام معظم رهبری بیان کردند: کسانی باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابی داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: چنین دولتی پس از روی کار آمدن می‌تواند با گماردن صدها مدیر جوان و مؤمن در مدیریت‌ها کار کشور را سامان دهد.

در انتخاب اشخاص دخالتی ندارم

رهبر انقلاب نکته‌ای هم‌چنین درباره نظر خود درخصوص حضور اشخاص در انتخابات بیان کردند و گفتند: بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم «نه موافقم نه مخالفم» یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم.

آیا روایت نَهی سیّدحسن خمینی از کاندیداتوری کامل نقل شده است؟

پس از بیانات شب گذشته رهبر معظّم انقلاب در ارتباط تصویری با دانشجویان، برخی تصور کردند بخشی از این بیانات، ابهاماتی را ایجاد کرده است.

ماجرای ابهام چیست؟

ماجرا از این قرار است که رهبر انقلاب شب گذشته فرمودند: «در دوره‌های گذشته کسانی که می‌خواستند نامزد بشوند، از من می‌پرسیدند که شما مثلاً موافقید؟ من می‌گفتم «من نه موافقم، نه مخالف»، یعنی نظر ندارم. امسال گفتم من همین را هم نمی‌گویم. اگر کسی پرسید که شما موافقید، همین هم که «من نه موافقم، نه مخالفم» را هم من نخواهم گفت».

سخنان رهبر انقلاب در حالی مطرح می‌شود که همین یکماه قبل خبر «نهی سیّد حسن خمینی برای حضور در انتخابات از سوی رهبر انقلاب»، تیتر نخست رسانه‌های کشور بود.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

اما به راستی این سخن رهبر انقلاب، ایجاد کننده ابهام بود یا بالعکس، برطرف‌کننده ابهام بود؟ باید گفت که اتفاقاً با نگاهی دقیق‌تر به ماجرا، خواهیم دید که سخن رهبر انقلاب کارکرد ابهام‌زدایی داشته است.

در واقع باید گفت رهبر انقلاب بر اساس همین حساسیتی که در جمع دانشجویان از آن سخن گفتند (عدم توصیه به ورود یا عدم ورود کاندیدایی خاص)، نسبت به سیّدحسن خمینی نیز همین مشی را اتخاذ کرده‌اند و بدیهی است که وقتی فرزند یادگار امام برای حضور در انتخابات از رهبر انقلاب اذن خواسته‌اند، پاسخ رهبر انقلاب یک جمله بیش نبوده است: «نظری نمی‌دهم».

با این حال، تکلیف روایتی که سیّدحسن خمینی از نهی رهبر انقلاب مطرح کرده و تبدیل به روایت قالب رسانه‌ها شد، چه می‌شود؟

در پاسخ باید این سؤال را پرسید که آیا آنچه سیّدحسن خمینی و برادر وی نقل کرده‌اند، عیناً با همان کیفیتی بوده که رخ داده است یا صرفاً بخشی از روایت ملاقات با رهبر انقلاب بوده است؟

منطق حاکم بر سخنان شب گذشته رهبر انقلاب بیانگر این است که روایت نقل شده از ملاقات سیّدحسن خمینی با رهبر انقلاب،‌ نمی‌تواند روایت کاملی باشد،‌ بلکه هدفمند منتشر شده است. پیگیری خبرنگار فارس نیز تأییدکننده همین موضوع است.

ماجرا از این قرار است که سیّدحسن خمینی در ملاقات با رهبر انقلاب از ایشان می‌خواهد تا درباره ورودش به انتخابات نظر دهند. رهبر انقلاب طبق همان مشی خود، اظهارنظری نمی‌کنند. اصرار سیّدحسن خمینی ادامه پیدا می‌کند و خطاب به رهبر انقلاب می‌گوید: «فرض کنید که فرزند شما چنین درخواستی از شما داشته‌اند، پاسخ شما به او چیست؟». استنکاف رهبر انقلاب ادامه می‌یابد تا اینکه در نهایت پس از اصرارهای متوالی سیّدحسن خمینی، ایشان می‌گویند که اگر فرزند من چنین درخواستی داشته باشد، می‌گویم به صلاح او نیست در انتخابات شرکت کند.

حال، اولین روایتی که بعد از ملاقات سیّد حسن خمینی و رهبر انقلاب توسط سیّد یاسر خمینی در رسانه‌ها منتشر شد را مرور کنیم: «حسن آقا امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند».

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

آنچه از این روایت برداشت می‌شود این است که  رهبر انقلاب بنابه مصالحی، از سیّدحسن خمینی خواسته‌اند تا در انتخابات حضور پیدا نکند، حال اینکه در واقع، واکنش رهبر انقلاب به درخواست سیّدحسن خمینی همان واکنشی بوده که ایشان نسبت به سایر نامزدها داشته‌اند.

اکنون باید به این سؤال پاسخ داد که علّت اصرار سیّدحسن خمینی در گرفتن نظر رهبر انقلاب درباره کاندیداتوری خود در انتخابات چه بوده است؟

برای پاسخ به این سؤال باید اتفاقات پس از اعلام خبر نهی سیّدحسن خمینی از کاندیداتوری را مرور کرد. اتفاقاتی که از سناریویی از پیش طراحی شده پرده برمی‌دارد. سناریویی که با سخنان شب گذشته رهبر انقلاب، بهتر فهم می‌شود.

وقتی پروژه القاء حذف سیّدحسن خمینی کلید می‌خورد

بعد از انتشار خبر نهی سیّدحسن خمینی از کاندیداتوری، هفته‌نامه اصلاح‌طلب صدا، خط مظلوم‌نمایی و القاء حذف سیّدحسن خمینی را کلید می‌زند و با قرار دادن تصویر بزرگ آیت‌الله رئیسی و حجّت‌الاسلام سیّد حسن خمینی در مقابل هم در روی جلد خود، از تیتر «دوئل بی دوئل» استفاده می‌کند و می‌نویسد: «با خروج سیدحسن خمینی از دایره نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری، چشم‌انداز یک دوقطبی جدّی در انتخابات ۱۴۰۰ از بین رفت. آیا میدان برای سیّد ابراهیم رئیسی خالی خواهد شد یا ورود او هم منتفی می‌شود؟».

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

این خط، توسط سایر رسانه‌های این جریان هم پی گرفته شد

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار هم وارد می‌شود و در سرمقاله‌ای به قلم محمّدعلی وکیلی، نماینده سابق لیست امید و مدیرمسئول این روزنامه می‌نویسد: «با تعیین تکلیف و منتفی شدن حضور سیدحسن خمینی، تقریباً دست اصلاح‌طلبان دیگر خالی شده و سوسوی امید اصلاح‌طلبان از بین رفته است. حسن خمینی ته مانده کیسه اعتبار اصلاح‌طلبان بود و با غیبت او، تقریباً می‌شود حدس زد که هیچ اصلاح‌طلب جدی در این انتخابات نداریم. با این شرایط، اگر سید ابراهیم رئیسی ورود کند، که بسیار محتمل است، تکلیف اصولگرایان روشن می‌شود و تمام ظرفیت این جریان به میدان می‌آید. باتوجه به ظرفیت رئیسی، او هم شانس تقریباً قطعی رأی خواهد داشت و هم توان بالا بردن مشارکت را دارد. به همین دلیل به رغم تقلاهای بی‌اثر، شاید اصلاح‌طلبان در این انتخابات بروند هواخوری و موضوعیت خاصی در این انتخابات پیدا نکنند».

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

سیّدحسن خمینی نیز در این موضوع، بی‌سهم نماند و این خط،‌ از سوی او نیز پیگیری شد. وی در دیدار اعضای حزب اعتماد ملّی بعد از گفتن این جمله که «حکومتِ یک‌دست افراطی را خطرناک می‌دانم»، می‌گوید: «تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست». اینجا نیز علی‌رغم اینکه رهبر انقلاب ابتدائاً نظری درباره کاندیداتوری وی نداده بودند و سیّدحسن خمینی، خود اصرار به اظهار نظر رهبر انقلاب داشته است، القا می‌شود که مانعی سر راه کاندیداتوری وی گذاشته شده است!

در همین دیدار است که الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملّی با بیان اینکه «نسل جوان دنبال پرچمی می گردند که حول آن کار کنند»، از سیّدحسن خمینی می‌خواهد تا پرچمداری کند و می‌گوید: «شما خواسته یا ناخواسته به وسط میدان آمده اید. قصد انتخابات کرده بودید و شخصیت بزرگی به حضرتعالی گفته اند که مصلحت نیست و شما هم خیلی درست و منطقی آن را پذیرفتید».

بهره‌برداری‌ها از عدم کاندیداتوری سیّدحسن خمینی ادامه دارد

بهره‌‌‌‌برداری از عدم ورود سیّدحسن خمینی به انتخابات همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اقدام، روزنامه اعتماد در شماره امروز (چهارشنبه ۲۲ خرداد) با اشاره به منصرف شدن ظریف از کاندیداتوری، تیتر صفحه نخست خود را به «ظریف بعد از حسن خمینی» اختصاص می‌دهد و می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان یک کاندیدای شاخص دیگر را در نخستین روز نام‌نویسی از دست دادند».

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

پروژه کاندیداسازی و مظلوم‌نمایی

استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ لایه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، کاندیداسازی و سپس مظلوم‌نمایی نسبت به آن چیزی است که حذف آن‌ها از صحنه رقابت‌ها می‌نامند! کاندیداهایی که اساساً شرایط و شانس حضور در میدان نهایی رقابت را نداشته‌اند، چه اینکه سیّدحسن خمینی بدون داشتن هیچ سابقه مدیریتی کلان، شانسی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان نداشت و بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان، حتی امکان ثبت‌نام در انتخابات را نیز نداشت.

در هر صورت باید دید آیا سیّدحسن خمینی، روایت ناقص خود از ملاقاتش با رهبر انقلاب را اصلاح خواهد کرد یا اصلاح‌طلبان به بهره‌برداری خود از موضوع عدم کاندیداتوری وی ادامه خواهند داد؟

رستم قاسمی نام‌نویسی کرد / وقت شعارهای «می‌شود باید بشود» گذشته است

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم دقایقی پیش با حضور ستاد انتخابات کشور در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

 وی در ستاد انتخابات کشور پس از نام نویسی در انتخابات گفت: متاسفانه سکان کشتی اقتصاد کشور در این دوره به دست کسانی داده شد که حتی پیش از این یک قایق را هم هدایت نکرده بودند.

این کاندیدای انتخابات افزود: من سرباز کوچک وطن، نوکر مردم و با تجربه طولانی در حوزه آبادانی کشور و بخش های صنعت معدن مسکن انرژی کشاورزی هستم.

قاسمی بیان کرد: اساس آبادانی می‌تواند اقتصاد کشور باشد و در شرایطی که تحریم‌کنندگان که تحریم‌های فلج کننده علیه ایران اعمال کرده‌اند با بی اثر کردن تحریم‌ها پس از صد سال از تولید نفت ببه عنوان وارد کننده فرآورده های نفتی بودیم به صادر کننده تبدیل شده‌ایم.

وزیر نفت دولت دهم افزود: بیشتر توسعه در صنعت نفت کشور درست در زمانی اتفاق افتاد که تحریم‌های آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه کشور ایران واقع شد. معتقدم به دولتی مقتدر انقلابی با ترکیبی از جوانان و بانوان با حضور افراد با صلاحیت با تجربه به دور از سیاست زدگی نیاز داریم چون که امروز متاسفانه غده سرطانی قوه مجریه کشور شده است که به دلیل سیاست زدگی در اقتصاد کشور متاسفانه آرایش اقتصادی و انتصابات سیاسی شرایطی برای کشور ایجاد کرد که در این روزها مردم نگران و سفره مردم کوچکتر شده است.

قاسمی با اشاره به حکمرانی در حوزه اقتصادی، اولین گام را تلاش درباره حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم و عدالت در هدفمندی یارانه‌ها عنوان و اظهار کرد: این اقدام را بعد از سال‌ها به طور ریل گذاری اقتصاد کشور انجام می دهیم.

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حل مشکلات ازدواج جوانان، مسکن و کار و تقویت شاخص های فرهنگی کشور به ویژه تقویت فرهنگ کار و تلاش را عمده مسائل اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: راجع به حکمرانی در حوزه سیاسی باید بگویم این جانب در زمان مسئولیت هم به کشورهای مختلف سفر کرده بودم و با مقامات آن کشور مذاکرات اقتصادی داشتم و گام اول من تحکیم روابط به ویژه با کشورهای همسایه است.

وی افزود: در گام دوم روابط با همه کشورهای دنیا بجز رژیم صهیونیستی، به ویژه کشورهای همسو را مدنظر دارم.

ثبت‌نام حسن سبحانی

حسن سبحانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی صبح امروز در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و برای رقابت‌های ریاست جمهوری ثبت نام انجام داد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گسترش استقلال سیاسی با ریشه‌کن شدن فقر و محرومیت و اقتصاد اقتصادی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور آنقدر مفسده‌آور شده است که توسعه اقتصادی که امری اجتناب‌ناپذیر است در گرداب فقر و محرومیت طبقات پایین و حتی متوسط قرار گرفته است. 

وی افزود: من با علم به این واقعیت و شرایط فعلی ضمن باور به قابلیت‌ها و توانایی‌های اصول قانون اساسی برای بهبود تدریجی مناسبات توسعه اقتصادی ایران و کمک به تحقق استقلال اقتصادی با شعار «اقتصاد بدون ربا» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حاضر شدم.

سبحانی یادآور شد: برخلاف بی‌عنایتی‌های گذشته برای سومین بار سرمایه یک عمر تلاش علمی و عملی خویش در دانشگاه و مجلس و دولت را پیشکش بهبود اقتصاد ملی و ارتقاء تکریم ملت می‌کنم.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

محمد عباسی نام‌نویسی کرد

محمد عباسی وزیر تعاون و ورزش و جوانان دولت دهم هم با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرد.

وی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، در جمع خبرنگاران با بیان به اینکه من اعلام می‌کنم که می‌توانم در جبهه خدمتگزاری برای مردم آماده باشم، اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب، ارزش های مهمی دارد که ملت به آن وفادار بوده است. مفهوم راهپیمایی های چندین سال اخیر نیز همین است.

وی افزود: اما باید پرسید آیا همه کسانی که در این کشور سر کار آمدند، توانستند رضایت مردم را جلب کنند؟ این امر کاملا وابسته به کارآمدی کارنامه آنان است که در این زمینه خود مردم بهترین قضاوت را انجام می‌دهند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برای من مهمترین مسائل جهت حضور در انتخابات این است که ضمن احترام به کسانی که در  زمینه انتخابات وارد شده‌اند و به عنوان یک برادر کوچکتر، به آنان می‌گویم نظام اجرایی جای تجربه و آزمون نیست و اینکه کسانی که تجربه‌ای نداشته‌اند در این زمینه وارد شوند، به سود نیست؛ هرچند که مردم در این روند تصمیم‌گیری می‌کنند.

عباسی در پایان تاکید کرد: من نگران معیشت مردم و اشتغال جوانان هستم و نگران از هم پاشیده شدن خانواده ها برای شرایط اقتصادی فعلی هستم و تمام تلاشم را برای بهبود این اوضاع انجام می‌دهم.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

نام‌نویسی سیدامیرحسین قاضی‌زاده

سیدامیرحسین قاضی زاده نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: نزدیک بیست سال است که به عنوان یکی از مدیران میانی و عالی در خدمت مردم بوده ام و سیزده سال سابقه نمایندگی مجلس دارم و اکنون نایب رئیس اول مجلس هستم. ما کشوری با ثروت عظیم داریم پول هم اندازه کافی داربم.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی توانا و قوانین بسیار خوب و متعالی داریم. مدیران خوبی داریم اما این مدیران یا خانه نشین شده یا در جای نامناسب به کار گرفته شده اند. 

قاضی زاده خاطر نشان کرد: رهبری آگاه و فرزانه داریم و مردمی فهیم صبور و پای کار داریم. استعدادهای ما فلج شده و معطل مانده است و نیاز است مدیرانی سرکار بیایند که  عدالت خواه و ساده زیست باشند. ما همچنین به اصلاح رویکردها نیازمندیم.

وی خاطر نشان کرد: اسم دولت خود را «سلام» گذاشته‌ام چون سلام به ایران جدید و نسل جدید است آمده ایم به سلام مردم جواب بدهیم و والسلام بگوییم به همه دعواهای سیاسی؛ دو سال است در اندیشکده ای با حضور 100  متخصص برنامه و گفتمان تحول خود را تهیه کرده ایم. این گفتمان دنبال حاکم کردن مردم است. 19 برنامه دارم که هشت برنامه اولویت دار است. ما برنامه های خود را تا سطح پروژه ها مشخص کرده ایم.

وی در مورد مساله سربازی گفت: معتقدیم سربازی اجباری به این شکل مربوط به یک قرن گذشته است. مدل جایگزین ما سربازی حرفه ای است که این به تامین مالی نیاز دارد. رئیس جمهور باید سرمایه گذاری جدی انجام دهد. دولت سلام هزینه ای این طرح را می پذیرد. کم سن ترین داوطلب هستم و من وارد پنجاه سال شده ام و از آقای سعید محمد کوچک تر هستم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: برجام چند کلمه انگلیسی بر روی کاغذ است. هر قراردادی بین المللی که کمی به مردم کشور نکند، هیچ ارزشی ندارد؛ برجام باید توسط مذاکره کنندگان مورد اعتماد انجام می‌شد نه توسط کسانی که بی اعتقادی خود به مبانی نظام را اعلام کرده اند. مذاکره برای مذاکره هیچ ارزشی ندارد. آمریکایی ها فقط دنبال مذاکره هستند.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

محمود احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرد

محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم لحظاتی پیش برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شد و ثبت‌نام کرد.

عده‌ای از هواداران وی در بیرون وزارت کشور به استقبال او رفتند.

احمدی‌نژاد پس از ثبت‌نام در انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که یکبار دیگر با ملت ایران سخن می‌گویم.

وی ادامه داد: اینجانب فرزند ملت ایران هستم و دولت ایرانی تشکیل خواهم داد.

این گزارش حاکی است هنگام ورود رئیس دولت‌های نهم و دهم به ستاد انتخابات کشور حواشی میان بعضی همراهان او و کارکنان ستاد رخ داد.

نام نویسی قدیری ابیانه در انتخابات ریاست جمهوری

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و ایتالیا با حضور در وزارت کشور در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

نام‌نویسی صادق خلیلیان

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم اولین چهره شاخصی بود که با حضور در ستاد انتخابات برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

نیاز به اجماع جریانی داریم/ هیچ نامزدی نباید مقابل تصمیم جریان انقلاب خود را اصلح بداند

رئیس مجلس با تاکید براین که الان وقت نقد همدیگر نیست بلکه وقت آن است که کنار هم بایستیم و همه برای پیروزی جریان انقلابی در انتخابات تلاش کنیم گفت: برای تحقق این هدف مهم نیاز به «وحدت»، «پیروزی با کمپین قوی» و «دولت کارآمد» هستیم.

مدیر دولت دهم ثبت نام کرد

محمدشریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت دوم احمدی‌نژاد ثبت‌نام کرد.

وزیر کار دولت دهم ثبت نام کرد

محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم از جمله افرادی است که در تالار وزارت کشور برای انتخابات ثبت نام کرد.

کارناوال انتخابات ادامه دارد

 از روز گذشته دستور رئیس جمهور برای عدم اجرای ابلاغیه شورای نگهبان، ساماندهی ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را با بن بست مواجه کرده است؛ با این دستور در روند بررسی صلاحیت‌ها و معرفی کاندیداهای نهایی هیچ تغییری نخواهد کرد و فقط فرآیند غیرمنطقی ثبت نام‌ها به روال گذشته انجام می‌شود.نمونه ای از این دستور غیر منطقی در تصاویر منتشر شده از سوی رسانه ها قابل مشاهده است.

شلیک اصلاح‌طلبان رادیکال به حزب کارگزاران

راه انداختن یک نمایش مشمئزکننده در کلاب هاوس از سوی برخی عناصر مشکوک نشان داد یک جریان سیاسی به دنبال اهدافی شوم در انتخابات است.

بی‌آبرو کردن ناحق رئیس شورای شهر تهران پیامی روشن است که برخی هیچ خط قرمز اخلاقی برای خود قائل نبوده و پس از راه انداختن یک برنامه زننده و غیر اسلامی با دادن آدرس‌های غلط به دنبال پاک کردن ردپاهای خود در این ماجراست. عجیب‌تر آن‌که پس از انتشار این برنامه اکانت های وابسته به جریان اصلاح‌طلب در فضای مجازی به‌جای اعتراض به عوامل بی‌اعتبار کننده محسن هاشمی، انگشت اتهام را به سمت و سویی بردند تا از آب گل‌آلود شده ماهی بگیرند.

بی‌آبرو سازی و لکه‌دار کردن حیثیت سیاسی وزندگی شخصی محسن هاشمی از سوی برخی عوامل مشکوک و یک بازیگر بدون نام با ملاحظات قابل‌توجهی روبرو است:

۱-درست در روزی که خبرهایی از آمادگی علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات از سوی برخی محافل به گوش می‌رسید، محسن هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اتهاماتی سیاه و سنگین از سوی چند فرد مرموز روبرو شد.

تا پیش‌ازاین تنها بخش‌هایی از حزب اصلاح‌طلب کارگزاران حامی لاریجانی بوده و می‌توان انتشار این برنامه ضد اخلاقی را وابسته به عواملی دانست که در جبهه اصلاحات تمایلی به مطرح‌شدن نام «لاریجانی» نداشته و هاشمی را قربانی حذف لاریجانی از معادلات پیش رو کردند.

پیش‌ازاین در جبهه اصلاحات میان بهزاد نبوی با اعضای تندرو چون حزب اتحاد اختلافات عمیقی بر سر نامزد کردن لاریجانی پدید آمده و شلیک سیاسی به هاشمی و قربانی کردن او پیامی درون‌گروهی برای یک بازی پیچیده‌تر است.

۲-زخم مخالفت با محسن هاشمی میان اصلاح‌طلبان عمیق و کهنه است: بخش رادیکال جریان اصلاح‌طلب در سال ۹۶ به‌شدت با پیشنهاد کارگزاران برای شهردار شدن محسن هاشمی مخالفت کرد و محمدعلی نجفی را علیرغم اطلاع از حواشی شخصی او به کرسی شهرداری تهران نشاند.

مخالفت با کارگزاران ریشه‌های عمیق‌تری نیز دارد؛ جایی که روزنامه شرق در نقد رهبران این حزب می‌نویسد: «اینکه غلامحسین کرباسچی می‌گوید کار سیاسی رودربایستی ندارد، بیش از آنکه نهیب به دیگران باشد، نهیب به خود و اعلام تغییر موضعی است که از چند سال پیش آن را آغاز کرده است؛ نزدیکی به نهادهای رسمی و مواجهه غیر انتقادی با این جریان‌ها در زمان و جغرافیای کنونی معنای دیگری دارد»

۳-عوامل سامان دهنده این نمایش ضد اخلاقی باهدف قرار دادن عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اهداف بالاتری را نیز نشانه رفته‌اند. در نشست خبری حزب اتحاد علی شکوری راد دبیر کل این حزب تندرو و مدافع همکاری با آمریکایی‌ها می‌گوید: اگر نامزد موردنظر آن‌ها در انتخابات تائید صلاحیت نشود؛ این جریان انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارد!

۴-بی‌اعتبار کردن هاشمی از سوی یک محفل خاص سیاسی با اندیشه‌های کهنه امنیتی نشان داد آن‌ها با از دست دادن شاه‌مهره‌های اصلی در انتخابات؛ یک سیاست‌مدار میانه‌رو، در قامت متوسط را نیز قربانی می‌کنند تا نشان دهند، انتخابات دیگر بی‌معنا شده و حتی فضا برای امثال محسن هاشمی نیز وجود ندارد! بر این اساس شرکت در انتخابات بی‌مفهوم بوده و پروژه تحریم انتخابات کلید خواهد خورد.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

۵-مدتی قبل اسحاق جهانگیری با آب‌وتاب از بازی مافیا در انتخابات خبر داد، جا دارد به ایشان تذکر داده شود که این بازی پرهیجان و بی‌فایده به‌قصد دوقطبی سازی انتخاباتی در همان قدم اول دامن حزب مطلوب معاون روحانی را گرفته و نشان داد حساسیت برخی دلسوزان نظام در برخورد قاطع با این شبکه اجتماعی چقدر به‌جا بوده و برگ برنده‌ای که تا دیروز اصلاح‌طلبان روی آن حساب می‌کردند؛ آن روی خودش را به آن‌ها نشان داده است.

۶- قوه قضائیه و نهادهای ناظر با حساسیت بیشتری بر عملکرد این شبکه اجتماعی آمریکایی دقت کرده و حداقل زمینه حضور مقامات سیاسی و دولتی در آن را موردبررسی دقیق قرار داده و تذکرات لازم در برخورد میان مقامات و رده‌های مختلف سرویس‌های خارجی داده شود.

یکی از آموزه‌های مهم تربیتی که مورد تأکید مکتب انسان‌ساز اسلام قرار دارد ضرورت حرمت آبروی دیگران و زود قضاوت نکردن درباره هیچ فرد یا اتفاقی است. این موضوع آن‌قدر مهم است که تجاوز به آبروی دیگران جزء بزرگ‌ترین گناهان محسوب شده و از طرف خداوند وعده عذاب الیم داده‌شده است.

پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت این موضوع می‌فرمایند: همه‌چیز مسلمان، از مال، آبرو و خونش بر مسلمان دیگر حرام است. هرگاه مؤمن برادر دینی خود را متهم نماید، ایمان او آب می‌شود و از بین می‌رود همان‌طوری که نمک در آب حل می‌شود و از بین می‌رود. سرنوشت محسن هاشمی نشانه‌ای از بی‌اخلاقی‌های سیاسی در انتخابات است، به نظر برخی برای از دست ندادن منافع حضور در قدرت سخت مشغول کندوکاو پستو خانه برخی اشخاص است.

مرعشی: دولت بعدی کشور را در شرایط کاملا نرمال تحویل خواهد گرفت

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با پایگاه خبری اعتمادآنلاین گفت: «تحریم‌ها که خوشبختانه در همین دولت روحانی رفع می‌شوند و هر دولتی که در آینده روی کار بیاید، کشور را در شرایط کاملا نرمال تحویل خواهد گرفت. در واقع در همین دولت، آقای روحانی با پشتیبانی مقام معظم رهبری موفق می‌شوند این مساله مهم بین‌المللی ایران را حل کنند و کشور روی یک روال کاملا عادی می‌افتد. لذا هر دولتی که سر کار بیاید، می‌تواند خدمات مهمی انجام دهد. نظیر اینکه دستمزدها را ترمیم و بخشی از قدرت خرید از دست رفته مردم را بازسازی کند و پروژه‌های توسعه‌ای کشور را به حرکت درآورد».

دیدار انتخاباتی ظریف با سیدحسن خمینی و خاتمی

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه روز سه شنبه با سیدحسن خمینی و محمد خاتمی دیدار کرده است.

یک عضو جبهه اصلاحات که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با فارس درباره جزئیات این نشست، گفت: دعوت از آقای ظریف از سوی سید حسن خمینی و خاتمی برای انتخابات صورت گرفته است و ظریف تأکید کرده که در انتخابات نام‌نویسی نمی‌کند.

وی افزود: ظریف در این نشست گفته است که نمی‌خواهم با نام‌نویسی‌ام در انتخابات اینگونه تلقی شود که مقابل رهبری قرار گرفته‌ام چرا که بنده تمام عمرم را صرف تقویت نظام و رهبری کرده‌ام. اصلاح‌طلبان می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد آنها شوم در حالیکه بنده در مجلس ششم هزینه حمایت اصلاح‌طلبان را داده‌ام و اگر حمایت‌های رهبری نبود مجلس ششم اصلاح‌طلب می‌خواست برای من پرونده‌سازی کند.

این عضو جبهه اصلاحات تأکید کرد: ظریف در این نشست گفته بنده به هیچ عنوان تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارم و به همین منظور برنامه‌ام را نیز به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ارائه نکرده‌ام و مستقیما هم به اعضای جبهه صالاحات ایران اطلاع‌ داده‌ام که نامزد نمی‌شوم.

علی لاریجانی احتمالا برای انتخابات ثبت نام می کند

به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، یک نماینده ادوار مجلس در گفتگو با مهر از تشکیل یک گروه در فضای مجازی متشکل از ۲۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس با هدف برنامه‌ریزی برای نامزدی علی لاریجانی در انتخابات خبر داد.

به گفته این نماینده ادوار، ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است و احتمالاً وی در روز پنجشنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور خواهد رفت.

بر اساس شنیده‌ها، حامیان لاریجانی به دنبال ایجاد دوقطبی «لاریجانی-رئیسی» هستند و در عین حال به دلیل آرا منفی لاریجانی و از طرفی آرا بالای سید ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ و تجربه او در رقابت‌های انتخاباتی، رقابت دشواری را برای لاریجانی پیش‌بینی می‌کنند.

ساماندهی ستادهای انتخاباتی لاریجانی در استان‌ها در دستور کار ۲۵۰ نماینده ادوار حامی لاریجانی قرار دارد. قرار است علی لاریجانی با جمعی از نمایندگان ادوار با موضوع حضور در انتخابات تشکیل جلسه دهد.

مهرعلیزاده: اگر کسی با عدد و رقم وعده بدهد شاید رأی بیاورد

«محسن مهرعلیزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت های خاتمی و روحانی حضور داشته است، در مصاحبه با پایگاه خبرآنلاین گفت: «چون فشار روی مردم خیلی زیاد بوده و هست اگر الان دوباره کسی مثل جریان سال ۸۴ بیاید و روی کسری های زندگی  مردم دست بگذارد و شعار بدهد و وعده عدد و رقم بدهد  ممکن است مردم به آن سمت گرایش پیدا کنند. من برای همین می گویم که فضای رقابت انتخاباتی باید آنگونه باشد که اجازه ندهد چنین شرایطی پیش آید، این وظیفه هر دو جناح مؤثر در بسیج مردم برای رای دادن و حضور پیدا کردن است وگرنه جریان یا فردی که مانند گذشته اقدامات پوپولیستی و عوام فریبی را باب کند هم به  کشور و هم به مردم خیانت کرده است».

مهرعلیزاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «الان در اثر بی برنامه گی های اقتصادی به شرایطی رسیده ایم که علی رغم معایب یارانه ها، حتما باید ادامه داشته باشند و حتی برای دهکهای پایین باید  چند برابر پرداخت شود چرا که فقر فاحش را به عینه می بینیم، بعضی ها می گویند ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و بعضی ها می گویند ۷۰ درصد یا ۷ دهک زیر خط فقر هستند. من برای اینکه بتوانم عدد صحیحی بگویم بر اساس مطالعات خودم باید بگویم که اقلا ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند».

امیرآبادی: با اطلاع می گویم رهبری هیچ منعی برای حضور رییسی در انتخابات ایجاد نکرده اند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی گفته که «من با اطلاع می گویم، که رهبر معظم انقلاب هیچ منعی برای حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی در انتخابات ایجاد نکرده اند بنابراین باید از او بخواهیم شرکت کند.» احمد امیرآبادی فراهانی در ویدئویی که از سخنرانی وی در جمع اعضای جمعیت ایثارگری قم، منتشر شده، اظهار داشت: ما یک تکلیف شرعی و انقلابی داریم تا از کسی که اصلح و صالح است، بخواهیم که بیاید. وی افزود: من از جمیع جهات بررسی کردم، و صحبت‌ها و برنامه‌های کاندیداهای مختلف را دیدم، همه کسانی که در جبهه انقلاب بودند برای ما عزیز و محترم هستند، اما نمی توانند اجماع ایجاد کنند فقط حضور شخص آقای رئیسی این اجماع را ایجاد می‌کند. وی گفت: من با اطلاع عرض می کنم رهبری هیچ گونه منعی برای حاج آقا ایجاد نکردند، به برخی اخبار و شایعه‌ها، توجهی نکنید. وی افزود: البته این که گفته شده آقای رئیسی با آقا (رهبر معظم انقلاب) افطاری داشتند، هم دروغ بوده، اصلا یک چنین افطاری نبوده است.

«ساترا» مسئول نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای‌مجازی شد!

نظارت "ساترا" بر چگونگی فعالیت‌های انتخاباتی یکی از مصوبات ششمین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود. این نشست با حضور عبدالعلی علی عسکری، رئیس رسانه ملی، صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای نظارت بر صداوسیما و نماینده دادستان کل کشور برگزار شد. در این جلسه، پیش‌نویس مقررات تدوین‌شده درباره اهداف و دستورالعمل‌ فعالیت‌های انتخاباتی، مقابله با اخبار جعلی و محتوای آسیب‌رسان، قلمرو تبلیغات انتخاباتی، اصول عمومی، الزامات رسانه‌های کاربر محور و الزامات محتوایی فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه انتخابات تبیین و تشریح شد. علی عسکری، رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت حضور و فعالیت «ساترا» برای نظارت بر عرصه انتخابات در فضای مجازی گفت: هدف ما برگزاری انتخابات سالم است و نظارت باید به‌گونه‌ای باشد که راه را بر هرگونه تخلف ببندد.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

متکی: رئیسی در انتخابات ثبت‌نام می‌کند

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان «خبر قطعی» داده که «ابراهیم رئیسی» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود.▪️او گفته که «این موضوع به همه ستادهای شورای وحدت در سراسر وحدت ابلاغ شده تا با آماده باش همه نیروها و با تمام ظرفیت در عرصه حضور داشته باشند».

بیانیه حزب خدمتگزاران انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات و دعوت از آیت‌الله رئیسی

حزب در حال تاسیس خدمتگزاران انقلاب اسلامی در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بیانیه‌ای صادر و در آن از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری سال 1400 برای تعیین هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران در پیش است. این انتخابات به عنوان اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطف تاریخ انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  از آنجا که عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم کشور را با دو چالش جدی لطمه دیدن امید مردم در داخل و تجری دشمنان انقلاب و ملت در خارج کشور مواجه کرده است؛ از این رو موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران  در منطقه و در جهان و شرائط حساس کشور نیاز به مراقبت از خطای رفتاری و هوشیاری در عرصه سیاسی کشور در آستانه انتخابات را دارد و هوشمندی جریانات سیاسی درون جمهوری اسلامی ایران را طلب می‌کند.

ادعای عضو جبهه اصلاحات درباره کاندیداتوری جهانگیری

عضو جبهه اصلاحات ایران گفت:«اسحاق جهانگیری» در مقطعی از حضور در عرصه انتخابات منصرف شده بود اما با توجه به شرایط فعلی،احتمال حضور او بار قوت گرفته است. احمد شریف دبیر کل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران به توضیح جزئیاتی از حضور اسحاق جهانگیری در جلسه انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران پرداخت و گفت: قرار بود یکشنبه جهانگیری به جلسه انتخاباتی جبهه اصلاحات بیاید و برنامه های خود را ارائه دهد که این حضور با جلسه هیات دولت مصادف شد.وی افزود: جهانگیری کلیات برنامه های خود را در جلسه ارائه کرد و ارائه جزئیات آن به آینده موکول شد.

زمان کاندیداتوری تاج زاده مشخص شد

مصطفی تاجزاده در توئیتی نوشت: روز جمعه برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور می‌روم.مصطفی تاجزاده، فعال اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: به یاری خداوند و پشتیبانی مردم ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت نام در وزارت کشور حاضر خواهم شد. نیازمند دعای خیر همگان در انجام وظایف شهروندی و پیمودن این راه دشوار و ناهموار هستم.

جمعه‌ای: تقابلی بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود ندارد

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه تقابلی بین وزارت کشور و شورای نگهبان نیست گفت: وظیفه ثبت‌نام با وزارت کشور است و شورای نگهبان در فرآیند ثبت‌نام حضور ندارد و بلکه نقش نظارتی دارد.روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در اتاق "سیاست در ایران" در کلاب هاوس با بیان اینکه تقابلی بین وزارت کشور و شورای نگهبان نیست، اظهار داشت: وزارت کشور وظیفه خودش را انجام می‌دهد و هیچ دوگانه‌ای وجود ندارد. وظیفه ثبت‌نام با وزارت کشور است. شورای نگهبان در فرآیند ثبت‌نام حضور ندارد و بلکه نقش نظارتی دارد.وی همچنین در خصوص دلیل عدم حضور وزیر کشور در محل ثبت‌نام انتخابات گفت: وزیر کشور در دفتر خود است و شاید به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل ثبت‌نام داوطلبان انتخابات حضور پیدا نکرده است.جمعه‌ای بیان کرد: وزارت کشور مجری قانون است و ثبت‌نام طبق قانون انجام می‌گیرد.مشاور وزیر کشور خاطرنشان کرد: مدارک مورد نیاز شورای نگهبان را هم می‌گیریم و به آن شورا ارائه می‌دهیم.گفتنی است چند روز پیش شورای نگهبان طی مصوبه‌ای شرایطی را برای ثبت‌نام داوطلبان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که روز گذشته مورد مخالفت رئیس جمهور قرار گرفت و وی به وزیر کشور دستور داد طبق قانون موجود ثبت‌نام‌ها انجام بگیرد.

فارس: رئیسی درباره حضور در انتخابات با کسی گفت‌وگو نکرده است

یک منبع آگاه در دفتر آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که اخبار درباره زمان، نحوه ورود و گمانه‌زنی درباره مسئول ستاد آیت الله رئیسی در انتخابات شایعه است.وی با انتقاد از انتشار شایعات انتخاباتی پیرامون رئیس قوه قضائیه، اظهار داشت: اخبار درباره زمان، نحوه ورود و گمانه‌زنی پیرامون مسئول ستاد آیت الله رئیسی در انتخابات صحت نداشته و شایعه است.این منبع آگاه از رسانه‌ها خواست اخبار مربوط به آیت الله رئیسی را از رسانه‌های رسمی ایشان و قوه قضائیه دنبال کنند.

پاسخ صداوسیما به انتقاد از پرداختن به یک نامزد احتمالی

در پی انتقادهایی مبنی بر پرداختن بی رویه به سران یکی از قوا که از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما با تاکید بر عدالت رسانه ای در آستانه انتخابات، توضیحاتی را در این زمینه مطرح کرد.حجت الاسلام محمدرضا زائری از جمله منتقدانی است که در روزهای اخیر با زبانی طنز و البته صریح به انتقاد از این مساله پرداخته است.زائری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته است:«تلویزیون جوری دارد راه را به آقای رییسی نشان می دهد که اگر در برنامه آشپزی یا مستند طبیعت ایران هم با ایشان گفت وگو کنند نباید تعجب کرد. فقط مانده ایشان در برنامه کودک برای بچه ها قصه بگوید! ...»اما محمدحسین رنجبران ـ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما ـ هم برای پاسخ به شبهاتی که درباره پرداختن به یک نامزد احتمالی خاص در تلویزیون عنوان شده، در مطلبی به سهم آنتن دهی سازمان صداوسیما به سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه اشاره کرده و با تاکید بر اینکه «عدالت رسانه ای در انتخابات اولویت اصلی رسانه ملی است»، نوشته است: «در یک سال اخیر از صد درصد سهم سه قوه روی آنتن رسانه ملی بیش از ۷۰ درصد سهم قوه مجریه، بیش از ۲۰ درصد سهم قوه مقننه و کمتر از ۱۰ درصد سهم قوه قضاییه بوده است و در آستانه ی انتخابات هم سیاستگذاری رسانه ملی این بوده که فارغ از حضور هر کدام از سران قوا در این عرصه اخبار آنها را پوشش می دهد. مثل رئیس جمهور مستقر که در سال ۹۶ خودش نامزد انتخابات بود و طبق روال برنامه های او پوشش داده می شد.»

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

بیانیه محمدجواد ظریف درباره دلایل عدم کاندیداتوری‌اش

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه طی بیانیه‌ای از عدم کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خبر داد.

این بیانیه که در صفحه اینستاگرام ظریف منتشر شده، به‌شرح زیر است:

درود بر تمامی هم‌میهنان گرامی از آسمان ایران، در واپسین روز ماه مبارک رمضان و در مسیر یک سفر چند روزه به منطقه و اروپا. پیشاپیش عیدتان مبارک و بندگی‌تان مقبول درگاه بزرگترین قدرت هستی.

در روزها و هفته‌ها به واقع تمامی سال‌های پرفشار و هیاهوی گذشته، وامدار بزرگواری شما بوده‌ام که با چشم‌پوشی از همه کمبودهای فردی و ساختاری، این خدمتگزار کوچک را شرمنده فرموده‌اید و با پایمردی و شکیبایی در برابر فشارهای خارجی و ناملایمات داخلی بهترین پشتیبان سیاست خارجی و مایه سرافرازی کشور بوده‌اید.

از همه افراد، گروه‌ها و بزرگانی که در روزهای سخت گذشته مرا وامدار بزرگ‌منشی خود نموده و خواستار نامزدی بنده در انتخابات سرنوشت‌ساز 1400 شده‌اند بسیار سپاسگزارم و از این‌که نتوانستم پاسخی درخور به این بنده‌نوازی‌ها بدهم شرمسارم.

خدای دانا به اسرار دل‌ها را شاهد می‌گیرم که نیامدنم به دلیل مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی شخصی نیست، چرا که بزرگانی چون شهید سلیمانی جانشان را فدا کردند و همچو منی می‌باید اگر توان و آبرویی داشته‌باشم که آن هم از خود این مردم و به برکت خون پاک شهداست فدای همین مردم و مرزوبوم کنم.

اما در تنهایی‌های خود بسیار اندیشیده‌ام، کاستی‌های خودم و شرایط دشوار و پرتنش داخلی و خارجی را صادقانه سنجیده‌ام و در پایان به این قناعت وجدانی رسیده‌ام که آمدنم با توجه به دلواپسی‌هایی که در این هشت سال و به ویژه از نوروز امسال به قیمت تخریب انسجام و خودباوری ملی و امید و اعتماد مردم به نمایش گذاشته‌شد به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست.

به تجربه می‌دانم و می‌دانید که انتخابات سرنوشت‌ساز است. رأی ندادن یک انتخاب است؛ ولی انتخابی که تنها و تنها به پیروزی اقلیت می‌انجامد باور دارم که مردم هوشیار و ریزبین ایران در آزمون ملی 28 خرداد آینده‌ای شکوفاتر، همدل‌تر، آرام‌تر، پرامیدتر و سرافرازتر را برخواهندگزید.

از رهبر فرزانه انقلاب که با عتاب پدرانه و سخنان حکیمانه خود آرامش و همبستگی ملی را در آستانه این انتخابات سرنوشت ساز به همه گروه‌ها هدیه دادند سپاسگزارم.

کلام آخر: سفرهای من در اجرای وظایف وزیر «امور خارجه» است و هیچ ارتباطی به گفتگوهای وین ندارد. دکتر عراقچی عزیز با صلابت و هوشمندی گفتگوها را اداره می‌کند و بنده هم از راه دور در کنار ایشان بوده‌ام.

اکنون که خاطر دوستان دلواپس از نامزدیم آسوده شده، تقاضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن مردم از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست تمرکز کنیم.

آذر منصوری: همه کاندیداهای جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت نام می کنند

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام کرد که همه کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت های انتخاباتی ١۴٠٠ ثبت نام می کنند و تصمیم گیری این جبهه برای رسیدن به کاندیدای واحد به بعد از ایام ثبت نام موکول شد.

برای مشاهده و دریافت فایل بسته رصد انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

بررسی روایت مبهم نَهی سیّدحسن از نامزدی / در دومین روز ثبت نام ها چه گذشت؟

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
آفرین به رسای انقلابی که اینقدر سریع رصد انتخابات داره.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
دولتی باید تشکیل شود که دارای کفایت و مدیریت، با ایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.
1
0