۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۶۸۰۳۲۶
استاد حوزه علمیه؛

عید فطر بازگشت به فطرت توحیدی است

عید فطر بازگشت به فطرت توحیدی است
حجت الاسلام کوه شکن گفت: عید فطر به معنای بازگشت به فطرت است که با یک ماه بندگی این بازگشت به فطرت توحیدی به دست می آید.

حجت الاسلام علیرضا کوه شکن استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ضمن تبریک عید فطر و با اشاره به معنای لغوی عید اظهار داشت: واژه عید از ریشه عود به معنای بازگشت است، فطر و افطار هم به معنای ترک کردن روزه است اما معنای دیگری هم می توان برای عید فطر کرد و آن بازگشت به فطرت است که با یک ماه بندگی این بازگشت به فطرت توحیدی به دست می آید.

وی با بیان اینکه هر روزی در آن گناه نشود عید است، گفت: امیرالمومنین (ع) در روایاتی فرمودند:روز عید فطر برای کسی عید است که روزه اش را قبول کرده باشد و از عبادت هایش شکر گزاری و جبران کرده و پاداش به او داده باشند؛ هر روزی که در آن روز عصیان خدا نشود عید است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به عبرت گیری از وقایع روزگار ابراز داشت: بازگشت به سمت خدا جای خوشحالی حقیقی دارد و روز عید فطر برای کسانی که بندگی کردند عید است؛ در آداب عید فطر بحث عبرت پذیری آن شاخص است، متون دینی سفارش کردند به وقایع آفاق به چشم عبرت گیری نگاه کنید.

وی در ادامه افزود: امیرالمومنین (ع) در یکی از خطبه های عیدشان نقل شده است که فرمودند" امروز روز عید فطر روزی است که نیکوکاران پاداش داده می شود و آنان که بد کردند خسارت می بینند و روز عید فطر شبیه ترین روزها به قیامت است، یاد کنید از حالتی که از خانه به سمت نماز عید فطر خلارج می شوید آن لحظه خروج از قبر به سوی عالم قیامت را به یاد آورید، امروز از خانه دنیا خارج شدید روزی دیگر از خانه قبر خارج می شوید.

حجت الاسلام کوه شکن با بیان اینکه پس از ماه بندگی باید با جدیت بیشتر بندگی خدا کرد، خاطرنشان کرد: کم ترین چیزی که برای مردان وزنان روزگار وجود دارد ملک و فرشته ای در آخرین روز ماه مبارک ندا می دهد بندگان خدا بر شما بشارت باد که گناهان گذشته شما بخشیده شد و ببینید از این به بعد چگونه خواهید بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
خدایا خودت کمک کن به فطرت پاک برگردیم، ما راه رو بدجور گم کردیم، در آخر الزمان ما را به خودمان نسپارخداجوووووووون
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
عید بر همه مومنان عزیز گرامی باد
به امید ظهور هر چه زودتر حضرت مهدی یانه منجی عام بشریت
1
0