۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۶۸۰۳۴۸

آیت الله عبدالله جوادی آملی

آیت الله عبدالله جوادی آملی
عبدالله جوادی آملی در سال ۱۳۱۲ش در شهر آمل دیده به جهان گشود. پدر وی از روحانیون این شهر بود.

ولادت و تحصیل

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عبدالله جوادی آملی در سال ۱۳۱۲ش در شهر آمل دیده به جهان گشود. پدر وی از روحانیون این شهر بود. در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه آمل شد و در مدت پنج سال دروس ابتدایی حوزه، چون ادبیات عرب، منطق، اصول فقه، فقه، تفسیر قرآن و حدیث را آموخت.

اساتید

در سال ۱۳۲۹ش راهی تهران شد. پنج سال در مدرسه مروی به تحصیل علوم دینی همت گماشت. در این مدت در دروس محمدتقی آملی، ابوالحسن شعرانی، مهدی الهی قمشه‌ای و محمدحسین تونی حاضر شد. او در کنار فقه و اصول، فلسفه و عرفان هم تحصیل کرد و هم‌زمان به تدریس دروس حوزوی مشغول شد. وی در سال ۱۳۳۴ش رهسپار حوزه علمیه قم شد و سطوح تخصصی دروس حوزوی را از عالمانی همچون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد، میرزا هاشم آملی، امام خمینی و علامه طباطبایی فراگرفت.

تدریس

ایشان تدریس علوم حوزوی را از جوانی و زمانی که در حوزه تهران درس می‌خواند، آغاز کرد. از زمان اقامت در تهران در اوایل دهه 30 شمسی تدریس وی در حوزه علمیه آغاز شد و هم‌اکنون سابقه حدود شصت سال تدریس دروس مختلف حوزوی ازجمله فقه، فلسفه، عرفان و تفسیر قرآن را در کارنامه علمی‌اش دارد. در این مدت سه دوره کتاب اسفار اربعه ملاصدرا را در حوزه علمیه قم تدریس کرده است. درس تفسیر ایشان از سال ۱۳۵۵ش آغاز شده است.

آیت الله عبدالله جوادی آملی

تألیفات

آیت الله جوادی آملی در زمینه‌های مختلفی چون فقه، تفسیر، فلسفه و حدیث کتاب نوشته است. کتاب تفسیر ایشان که حاصل درس‌های تفسیر است، تسنیم نام دارد و ۵۴ جلد از آن تا تیرماه ۱۳۹۹ش منتشر شده است. کتاب دیگرشان رحیق مختوم حاصل سومین دوره تدریس کتاب اَسفار اَربعه نوشته ملاصدرا است که تا ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ش جلد سی و دوم آن منتشر شده است. مفاتیح الحیات، زن در آیینه جمال و جلال، شریعت در آیینه معرفت، ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره) و توضیح المسائل از دیگر کتاب‌های ایشان است.

فعالیت ها

گرچه همواره فعالیت علمی بیشترین مشغولیت آیت الله جوادی آملی بوده است، اما در سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم مشارکت داشته است. او پیش از انقلاب از مروجان اندیشه امام خمینی بود و به این جهت چند بار از تبلیغ و سخنرانی ممنوع و بازداشت شد.

عضویت در شورای عالی قضایی، تهیه پیش‌نویس لوایح قضایی، دو دوره عضویت در مجلس خبرگان و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ازجمله فعالیت‌های وی پس از انقلاب بوده است.

ایشان در سال ۱۳۶۷ش، همراه محمدجواد لاریجانی و مرضیه حدیده‌چی (دباغ) مأموریت پیدا کرد تا پیام امام خمینی را به میخائیل گورباچف رهبر وقت شوروی برساند و پیام را برای او بخواند. او پس از این دیدار شرحی بر پیام امام خمینی با نام «آوای توحید» به رشته تحریر درآورد. وی در سال ۱۳۷۹ش مطابق با ۲۰۰۰ میلادی، برای قرائت پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای در نشست هزارهٴ ادیان، به نیویورک سفر کرد.

«بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اِسراء» از مراکز علمی شهر قم، زیر نظر آیت الله جوادی آملی اداره می‌شود. هدف این مرکز تبیین و گسترش علوم اسلامی از دیدگاه وی و همچنین آموزش پژوهشگر در زمینه علوم اسلامی است. ایشان همچنین بر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری(ع) نظارت دارد که در سال ۱۳۸۷ش در شهر آمل تأسیس شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
حفظه الله تعالی
1
0