۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۸۰۳۵۳

آیت الله حسین وحید خراسانی

آیت الله حسین وحید خراسانی
حسین وحید خراسانی، ۱ فروردین ۱۳۰۰ش (۱۱ رجب ۱۳۳۹ق) در نیشابور دیده به جهان گشود. پس از تحصیل دوره ادبیات، دروس دوره سطح را از محمد نهاوندی فرا گرفت.

تحصیل و اساتید

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حسین وحید خراسانی، ۱ فروردین ۱۳۰۰ش (۱۱ رجب ۱۳۳۹ق) در نیشابور دیده به جهان گشود. پس از تحصیل دوره ادبیات، دروس دوره سطح را از محمد نهاوندی فرا گرفت. سپس در درس خارج فقه میرزامهدی اصفهانی و میرزا مهدی آشتیانی حضور پیدا کرد.

وحید خراسانی فلسفه را از میرزا ابوالقاسم الهی و میرزا مهدی آشتیانی آموخت. او در سال ۱۳۲۷ش، پس از گفتگویی علمی با سیدمحمد حجت کوه‌کمره‌ای در شهر ری، از وی اجازه اجتهاد گرفت. وی در ۲۷ سالگی به نجف رفت و در دروس عبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و به‌ویژه سیدابوالقاسم خویی شرکت کرد.

آیت الله وحید خراسانی در سال ۱۳۹۰ق، به ایران بازگشت. ابتدا با اصرار طلاب و علماء مشهد یک سال در آنجا تدریس کرد و سپس برای تدریس علوم حوزوی به قم رفت.

کلاس‌های درس خارج فقه و اصول ایشان از شلوغ‌ترین جلسات درسی حوزه علمیه قم است. در سال ۱۳۷۳ش، پس از درگذشت آیت الله اراکی، مرجع تقلید وقت، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هفت تن را به عنوان کسانی که تقلید از آنها جایز است، معرفی کرد که آیت الله وحید خراسانی از جمله آنان بود.

تألیفات

برخی از کتاب‌های آیت الله وحید خراسانی به نقل از وبگاه وی عبارت‌اند از: توضیح المسائل، احکام مهاجران، حلقه وصل رسالت و امامت، آشنایی با اصول دین، مناسک حج، به یاد اول مظلوم روزگار، ریحانه رسول الله، به یاد آن که مذهب حق یادگار اوست، به یاد بضعه خاتم الانبیاء در طوس حضرت شمس الشموس و به یاد آخرین خلیفه و حجت پروردگار. شرح بر شرایع الاسلام، حاشیه‌ای بر کفایه، حاشیه‌ای بر مکاسب محرمه و حاشیه بر عروه الوثقی از دیگر آثار وی هستند.

آیت الله حسین وحید خراسانی

تدریس

او از سال ۱۳۷۸ قمری پس از تدریس سال‌های متوالی دروس سطح، درس خارج فقه و اصول را آغاز نمود و نزدیک به دوازده سال در نجف آن را ادامه داد.

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۰ قمری در شهر مشهد به تدریس پرداخت. او در پاییز ۱۳۴۹ شمسی از مشهد به قم آمد.

وی از پاییز ۱۳۴۹ تا ۱۳۹۷ شمسی به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و حوزه او یکی از پر رونق‌ترین دروس حوزه علمیه قم بود و در شاخه اصول در حوزه به وحید در اصول شهره است. اما از سال ۱۳۹۷ به علت کسالت و ازدیاد سن اکثر تدریس‌های او لغو گردیده‌است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه کوچک حوزه
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
آیت الله وحید از سرمایه های حوزه شیعه اند.
خدا نگهدارشون باشه
1
0