۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۸۰۶۱۷

مادری نباید انتهای کار یک زن ایرانی باشد

مادری نباید انتهای کار یک زن ایرانی باشد
دکتر موحدی نیا گفت: بانوان و مادران ایرانی باید نگاه خود را به مادری ترسیم و بازنگری کنند، مادری یک عبادت است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر موحدی نیا، پژوهشگر عرصه جمعیت با اشاره به تبیین  آسیب های تغییر نگاه به جایگاه مادری و فرزندآوری در اجتماع گفت: جامعه و حاکمیت فعلی ما نتوانسته خردورزانه و بانگاه دقیق به آینده، نقش مادری را بفهمد و بسترهای شکوفایی این نقش را برای کل جامعه ایفا کند؛ یعنی جامعه ما که جامعه اسلامی است برخلاف آن اهمیتی که در اسلام و اندیشه امامین انقلاب وجود دارد آن نگاه های مقدس را به نقش ویژه مادری را ندارد و به دلیل عدم این نگاه ممکن است حاکمیت ضربه اساسی در آینده بخورد.

وی با بیان اینکه این نهاد های حاکمیتی می باشند که می توانند با یک تفکر کل جامعه را با خودشان همراه کنند، ابراز داشت: حاکمیت و رئوس تصمیم گیری در جمهوری اسلامی ایران نتوانسته درک کند که یک مادر آغاز هرآنچه از خوشبختی و رفاه و اقتصادی است که حاکمیت برای خودش می خواهد، یعنی هر حاکمیتی دوست دارد مردم خود را به بالاتربن حد از رفاه و خوشبختی و کشور را به شکوفایی برساند اما این دقت لازم را ندارد که یکی از ارکان موفقیت مادر است.

پژوهشگر جمعیت با اشاره به تغییر رویکرد غرب به خانواده و نقش مادر عنوانکرد: غرب امروز به این نتیجه رسیده است که مادران تعیین می کنند نسل آینده مصرف گرا یا تولید کننده باشد، این تربیت و جهان بینی فرد است و این جهانبینی جزء از دامن مادر ممکن نیست؛ نقش مادر در جامعه سازی نقش کلیدی است و نباید از این موضوع مهم غافل بود.

دکتر موحدی نیا با بیان اینکه اگر در جامعه ای نقش مادر کم رنگ شود آن جامعه روبه انحطاط خواهد رفت، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بیان کردند زنان و مادران انسان ساز هستند همانگونه که قرآن انسان ساز است، یعنی همانطور که قرآن با آن همۀ عظمتش یک وظیفه انسان سازی را برعهده دارد، مادران هم اینگونه نقشی را برعهده دارند، اگر در یک جامعه ای نقش مادری کم رنگ و شکست بخورد، آن جامعه دچار شکست وانحطاط می شود. امام خمینی فرمودند این وظیفه حاکمیت است که شرایط را برای رشد زن و به تبع آن تربیت فرزند را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: نگاه یک جامعه اسلامی باید اینگونه باشد که زن انسان ساز و نسلی را پرورش می دهد و هرآنچه که شما برای جامعه خود می خواهید، باید از طریق زن در نقش مادر به فرزندان به عنوان افراد آینده منتقل کنید، جامعه و حاکمیت باید آنقدر نقش مادری برایش پررنگ باشد که هر چه می تواند انجام دهد تا بانوان مادری را بر هر کاری ترجیح داده کند و نیازهایش آنچنان برطرف شود که محور خانواده اولویت اول خود قرار دهد.

دکتر موحدی نیا در پایان با اشاره به حس مادری در جامعه ایرانی گفت: زنان امروز جامعه ما چه حسی به مادرانگی دارند؟ متاسفانه مادری را تحمل می کنند و کم هستند کسانی که به نقش مادری خود افتخار کنند و نگاهشان به مادری تربیت نسل و ترسیم آینده باشد.مادران بدانند که مهم ترین کار دنیا یعنی آینده سازی و تربیت نسل آینده را برعهده دارند و این کار بسیار بزرگی است، بانوان باید نگاه خود را به مادری ترسیم و بازنگری کنند، مادری یک عبادت است.

ارسال نظرات