۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۸۰۷۴۸
نقد عملکرد اقتصادی دولت؛

استقلال بانک مرکزی گره کور اقتصاد ایران را می‌گشاید

استقلال بانک مرکزی گره کور اقتصاد ایران را می‌گشاید
حجت الاسلام حسین زاده بحرینی گفت: گره کور اقتصاد ایران، مواجهه با نقدینگی فزاینده غیرهدایت شده است که طرح استقلال بانک مرکزی آن را برطرف می‌کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن تشکر از نمایندگان به خاطر تصویب اولویت طرح استقلال بانک مرکزی و سپس کلیات آن به عنوان کار بزرگی که مجالس نهم و دهم و پیشین موفق به انجام آن نشدند، گفت: گره کور اقتصاد ایران این است که با نقدینگی فزاینده غیرهدایت شده مواجه هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه این پدیده را سونامی نقدینگی نامید و عنوان کرد: جهت این سونامی مشخص نیست و هر روز به سمتی حرکت می‌کند و علت آن این است که بانک مرکزی ناتوان بوده و اقتدار کافی ندارد و ریشه این عدم اقتدار، وابستگی به دولت است.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند کسری بودجه ام الخبائث است، یادآور شد: این فرمایش نتیجه 40 سال تجربه در جایگاه ریاست جمهوری و رهبری ایشان است که باید پرسید چرا دولت‌ها به خود اجازه ایجاد کسری بودجه می‌دهند و چرا دولت در سال 1399 به خود اجازه داد لایحه ای بیاورد که 320 هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد چرا که بانک مرکزی در اختیار آنها است.

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی در ادامه با بیان اینکه برای نجات اقتصاد ایران باید بند ناف بانک مرکزی را از دولت قطع کرد، اظهار داشت: مجلس یازدهم این کار را شروع کرده که کار بسیار بزرگی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برخی مخالفت‌ها، بیان داشت: برخی منافعشان تهدید شد که مخالفت کردند و ما با آنها کاری نداریم؛ اما برخی از سر دلسوزی و دغدغه دینی انتقاد کردند که این منتقدان سرمایه مجلس هستند و به آنها بی اعتنا نخواهیم بود.

وی ادامه داد: به همراه آقای سیدمحمود نبویان از پریروز تا دیشب به مدت 14 ساعت با دکتر داوودی به عنوان یک کارشناس که سرمایه مملکت بوده و انتقاد وی سرمایه مجلس است، صحبت کردیم. در نهایت عین عبارت آقای نبویان است که گفت تقریبا سوال یا اشکالی ندیدم که دکتر داوودی مطرح کرده باشد و حسین زاده بحرینی برای آن جواب نداشته باشد.

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی افزود: علت هجمه‌های موجود این است که این گفتگوها مطرح نشده بود لذا مجلس و هیأت رئیسه برای دوشوری کردن این طرح درایت به خرج داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همینجا از همه صاحبنظران، اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران بانکی و تمام کسانی که برای مملکت دلسوزی می‌کنند خواهش دارم در این مدت به این موضوع ورود کرده و نظرات کارشناسی خود را بیاورند تا در آرامش، موارد ایراد طرح را شناسایی کرده که البته طی روزهای اخیر نیز برخی از نقاط ضعف طرح مشخص شد که در پی رفع آن بر می‌آییم./998/

ارسال نظرات