۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۸۱۴۵۰

نگاهی به جدیدترین اخبار کرونا در ایران

نگاهی به جدیدترین اخبار کرونا در ایران
درحالی از ابتدای خرداد تمامی آمارهای مرتبط با همه‌گیری کرونا در کشور سیرنزولی را تجربه می‌کرد یکباره روز گذشته همه شاخص‌ها تغییر جهت داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ که سیر نزولی پیک چهارم کرونا در اغلب مناطق کشور آغاز شده بود بسیاری از کارشناسان وزارت بهداشت در جلسات و مصاحبه‌های مختلف تاکید داشتند که این شرایط کاملاً شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان احتمال بروز بحرانی تازه وجود دارد.

این درحالی است که انتشار گزارش‌های رسمی روز گذشته یعنی هفتم خرداد ۱۴۰۰ به این واقعیت مُهر تایید زد که نگرانی مسئولان وزارت بهداشت احتمالاً رنگ واقعیت به خود گرفته و می‌تواند شعله‌های تازه‌ای از شرایط همه‌گیری ایجاد کند.

در این زمینه بررسی دقیق آماری نشان می‌دهد در آخرین روز هفته اول خرداد ماه تعداد موارد شناسایی شده جدید با رشدی معادل ۲.۵ درصد از ۹۹۹۴ مورد به رقم ۱۰۲۵۳ نفر رسید و در همین حال تعداد موارد بستری نیز رشد ۱۵.۸ درصد را تجربه کرد تا به رقم ۱۵۳۲ نفر برسد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

البته اگرچه تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کاهش ۹۲ نفری را در همین دوره تجربه کرد؛ اما براساس برآوردهای سعید نمکی، وزیر بهداشت اصولاً با درنظر گرفتن مدل‌های قبلی نرخ ابتلا؛ نزدیک به ۳۰ درصد از موارد بستری جدید  نهایتاً به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل خواهند شد و همین روند می‌تواند حکایت از افزایش این شاخص در روزهای آینده داشته باشد.

از سوی دیگر بررسی دقیق آمارها نشان می‌دهد سیر صعودی اما ملایم همه‌گیری در آخرین روز اولین هفته از خرداد ۱۴۰۰ با رشد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس به میزان ۱۱.۳ درصد به رقمی معادل ۱۸۴ رسیده باشد و تاکیدی دوباره بر اهمیت زیر نظر داشتن تغییرات شاخص‌های مختلف در این دوره است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

کارشناسان و متخصصان بهداشت ودرمان در این زمینه تاکید دارند با درنظر گرفتن ورود ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی اگر به این روند بی‌تفاوت باشیم و حرکت معنادار شهرستان‌های قرمز کرونایی از سواحل جنوبی کشور به مرکز را نادیده بگیریم احتمالاً در دوهفته آینده با مشکلی تازه یا همان پیک پنجم کرونا که نمکی قبلاً احتمال آن را دور از انتظار نداسته بود؛ روبرو خواهیم شد.

حرکت شهرستان‌های قرمز به سمت مرکز و غرب ایران

در همین حال بررسی‌های آماری نشان می‌دهد  با نزدیک شدن تعطیلات نیمه خرداد به نوعی زنگ خطر آغاز پیک پنجم در دامنه پیک چهارم  به صدا در آمده است و نباید این تغییر معنادار آماری و همچنین افزایش تعداد شهرستان‌های وضعیت قرمز کرونایی را نادیده بگیریم.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به قرنطینه کامل چندین روستا در استان‌ هرمزگان به دلیل افزایش نرخ ابتلا با ویروس جهش یافته معتقند ورود این نوع از ویروس به مناطق همجوار روستاهای یاد شده می‌تواند زمینه گسترش ویروس در سایر نقاط با توجه به جابه‌جایی جمعیت را ایجاد کند.

البته این گروه تاکید دارند اگرچه محدودیت‌های تردد بین استانی از تاریخ ۱۱ خرداد اجرایی می‌شود اما تجربه نشان داده که اینگونه محدودیت‌ها در گذشته کارکرد چندانی نداشته چون وسایل نقلیه عمومی همچنان نسبت به ارایه خدمات اقدام می‌کنند و کنترل تردد افراد مبتلا و ناقل تقریبا در این شرایط غیرممکن است.

از این رو تاکید شده در این دوره از تعطیلات رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی تعیین کننده است و درصورتی که دوباره شاهد افزایش حجم بی‌توجهی به شرایط باشیم قطعا در دوره‌ای ۱۴ روز پس از تعطیلات درگیر مشکلاتی بسیار گسترده از نظر کرونا آنهم با ویروس‌های جهش یافته خواهیم شد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در این زمینه اظهار داشت: روش عمده انتقال ویروس از طریق افراد است که از شهری به شهری دیگر با خود بیماری را حمل می‌کنند و از آنجایی که ویروس توانایی تکثیر و جهش‌های مختلف را دارد؛  شاهد مدل‌های جدیدی از آن در تمام کشورها بودیم.

حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در اکثر استان‌های کشور از پیک چهارم خارج شده‌ایم، افزود: اگر  تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد برخی اقشار تخطی نکنند روند نزولی ادامه خواهد داشت در غیر این صورت روند مشکلات ادامه دارد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

قرمز شدن ۳ شهرستان سیرجان، شهربابک و جیرفت در استان کرمان

براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۸۰۱ مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده ۳ شهرستان سیرجان، شهربابک و جیرفت در وضعیت  قرمز کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۴۴ مورد است که از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۲۴  نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان۱۶ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت۵۴ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم ۵ نفر و حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان ۴۵ نفر تحت درمان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با ۸۷ نفر بیمار جدید بستری شده در استان کرمان تعداد کل موارد بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۲۰ هزار و ۸۰۱ نفر رسیده است.

وی با اشاره به مرگ ۳ کرمانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲ هزار و ۸۹۵ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در استان کرمان فوت کرده‌اند.

روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان سمنان ادامه دارد

نوید دانائی، اظهار داشت: این بیماران با تشخیص قطعی ابتلا به بیماری کرونا در مدت شبانه‌روز گذشته در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار روند کاهشی بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان سمنان ادامه دارد تصریح کرد: از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون ۲۷ هزار و ۲۷ بیمار با تشخیص قطعی بیماری کرونا در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به تعداد بیماران بستری شده از ابتدای شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا ویروس تا کنون شش هزار و ۳۶۲ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند و  ۲۰ هزار و ۶۶۵ بیمار نیز به‌صورت سرپایی مراحل درمان خود را آغاز کرده و برای ادامه دوره به منزل رفتند.

وی درباره تعداد افراد بهبود یافته نیز گفت: از ابتدای بروز بیماری تعداد افراد بهبود یافته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به پنج هزار و ۴۳۴ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه بررسی آمارهای منتهی به ششم خردادماه نیز از شرایط خاص همه‌گیری این ویروس در سراسر استان سمنان حکایت دارد، افزود: در جدیدترین آمار ارائه‌شده قبل از ششم خردادماه در استان سمنان، ۸۸ مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شده است .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

هیچ شهر قرمزی در استان خوزستان نداریم

فرهاد ابول نژادیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: خوزستان براساس اعلام وزارت بهداشت وضعیت کرونا در خوزستان شیب نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: در استان مطابق آخرین نقشه کرونا در کشور، شهر قرمز و پرخطر نداریم ولی شهرهای استان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند که باید در این زمینه مراقبت صورت گیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مردم نباید کرونا را عادی تصور کنند و کمتر از ضوابط استفاده کنند زیرا این باعث می شود دوباره شرایط استان پرخطر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: در بررسی صورت گرفته وضعیت کرونا در رامشیر بهتر شده و این شهر از نارنجی به زرد تغییر کرده و اکنون در استان ۱۵ شهر نارنجی داریم.

وی افزود: بر پایه این گزارش شهرستان های بهبهان، امیدیه، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، شوشتر، دزفول، اندیمشک، شوش، اهواز، کارون، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شادگان اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین ۱۲ شهرستان هندیجان،آغاجاری، باغملک، هفتکل، رامشیر، اندیکا، لالی، گتوند، دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و باوی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

تعداد مراجعان سرپایی در بیمارستان‌های استان بوشهر به  ۱۶۰ نفر رسید

سعید کشمیری در جمع خبرنگاران با اشاره به مهار موج چهارم کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: موج چهارم کرونا از اواخر اسفند تا اوایل خرداد ماه امسال ادامه یافت و تعداد بستری‌ها در مجموع به ۲۰ هزار و ۱۱۲ نفر رسید.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: از این مجموع کل فوتی‌ها یک‌هزار و ۱۴۹ نفر و کل موارد مثبت شناسایی شده تاکنون ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به کاهشی شدن ابتلا به کرونا با فروکش شدن موج چهارم گفت: تعداد مراجعان سرپایی در بیمارستان‌های استان بوشهر به  ۱۶۰ نفر رسیده است.

کشمیری، با بیان اینکه از این تعداد در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های استان روزانه ۲۶ نفر بستری می‌شوند افزود: به طور متوسط در استان بوشهر در ۴۶۰ روز از آغاز انتشار ویروس کرونا روزانه بین ۲ تا ۳ نفر فوت کرده‌اند.

وی تعداد بستری در بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان بوشهر هم اکنون ۲۶۵ نفر دانست و بیان کرد: روز گذشته گذشته ۴۸ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۲۸ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تاکنون ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

آمار مبتلایان  کرونا در ایلام به ۳۸ هزار و ۶۵۲ نفر رسید

محمد کریمیان، با اعلام آمار میتلایان به کرونا در استان ایلام اظهار داشت: مجموع مبتلایان به کرونا در استان به ۳۸ هزار و ۶۵۲ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: هرچند روند ابتلا کاهشی است اما این روند به معنای تمام شدن کرونا نیست و این ویروس هنوز در استان جان می‌گیرد.

وی به شهروندان ایلامی توصیه کرد که نادیده انگاری و غفلت از رعایت شیوه نامه‌ها را کنار بگذارند و مقید به رعایت پروتکل‌ها باشند چرا که  در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ بیمار حاد تنفسی جدید در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری های کرونای استان به ۱۰۳ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به کرونا در ایلام اشاره کرد و گفت: از بستری‌های جدید ۱۲ نفر مربوط به ایلام، ۶ نفر دهلران، ۶ نفر ایوان، پنج نفر آبدانان، سه نفر چرداول، یک نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به چوار است.

کریمیان یادآور شد: فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت نشده و تعداد فوتی های استان ۷۸۶ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، آبدانان، مهران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد شهرها با رنگ زرد در استان خراسان جنوبی افزایش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی نقشه وضعیت شیوع کرونا در کشور شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قائنات و بشرویه در وضعیت پرخطر (یا نارنجی) قرار دارند و شهرستان‌های طبس، نهبندان، هم که پیش از این نارنجی بودند در کنار شهرستان‌های سربیشه، زیرکوه، درمیان، سرایان و خوسف در وضعیت خطر متوسط (یا زرد) قرار گرفتند.

محمد دهقانی بیان کرد: به این ترتیب شهرستان‌های با وضعیت پرخطر شیوع کرونا در استان از شش شهرستان به چهار شهرستان کاهش یافت.

وی ادامه داد: همچنین با ثبت یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۱ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۱۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۱ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی افزود: تا روز گذشته ۵۷ هزار و  ۶۸۵آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰هزار و ۹۳۷ بیمار شد.

بهبود شرایط در استان فارس، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند

براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک ۱۶ شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است. 

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند. 

همچنین براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹۰۲ هزار و ۳۳۰ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه‌های استان انجام شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۶۰ هزار و ۸۶۵ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است‌. 

بر این اساس از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۱۰۳ هزار و ۹۴۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پانزده هزار و ۴۵۹ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۷۶ هزار و ۳۲۴ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

براساس آخرین آمار در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ نفر جان در استان فارس جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند. 

هم‌اکنون هزار و ۱۹۴ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۰۴ نفر به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند. 

آمار بیماران بدحال کرونایی در قزوین به قبل از موج چهارم رسید

منوچهر حبیبی، با بیان اینکه همکاری و همراهی مورد نظر ستاد مقابله با کرونای استان در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق شده، اظهار داشت: همین همراهی کاهش جدی میزان مبتلایان و بستری‌های کرونایی را در پی داشته است؛ به طوری که در روزهای اخیر امروز آمار بیماران کرونایی بدحال ما به ۲۵ نفر کاهش یافت که کمترین آمار در ۲ ماه اخیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمعیت روزانه بیماران بدحال ما در اوج پیک چهارم کرونا به حدود ۶۰ نفر هم رسیده بود، در حال حاضر آمار روزانه ما نسبت به قله پیک کرونای چهارم ۵۸ درصد کاهش یافته است و برای نخستین بار از ۱۷ فروردین‌ماه امسال است که تعداد بیماران بدحال کرونایی ما به قبل از آغاز موج چهارم و هدف مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی یعنی بازه ۲۰ تا ۲۵ نفر می‌رسد.

حبیبی ادامه داد: با وجود اینکه تردیدهایی برای خروج قطعی از پیک چهارم کرونا وجود داشت، کاهش محسوس بیماران بدحال این تردیدها را هم از استان قزوین خارج کرد و ضمن توسعه فرآیند واکسیناسیون گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر باید با مراعات کامل پروتکل‌های بهداشتی جلوی ورود کرونای منحوس هندی و آفریقایی را به استان قزوین بگیریم.

وی یادآور شد: در ضمن با توجه به کاهش بستری‌ها و افزایش بهبودیافتگان کرونایی از بیمارستان‌های استان امروز فقط ۲۹۷ بستری کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین بستری هستند که نسبت به قله موج پاندمی کرونای انگلیسی ۵۶ درصد کاهش یافته و کمترین آمار بستری‌های ما از روز ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ تا امروز است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

 
منبع: تسنیم
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات