۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۸۱۶۵۵
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه:

ما در انتخابات مسؤولیت الهی داریم

ما در انتخابات  مسؤولیت الهی داریم
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار مبتنی بر دین و دیانت است، اگر حضور حداکثری داشتیم، پایه‌های انقلاب و نظام خود را محکم‌تر کرده ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه 28خرداد 1400هجری شمسی همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می شود. در این انتخابات،هشتمین رییس جمهور ایران اسلامی با آراء مردم انتخاب خواهد شد، به همین مناسبت  مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه انجام داده ایم.

با بررسی بیانات حضرت امام خمینی (رحمه الله) و امام خامنه ای (حفظه الله) اهمیت حضور طلاب و تبلیغ شان در بحث انتخابات روشن می شود؛ با توجه به مطلب فوق، لطفا رویکرد و فعالیت معاونت تبلیغ را بیان کنید.

معاونت تبلیغ حوزه یک مجموعه ی انقلابی است که در کارنامه آن حرکت بر اساس رهنمودهای امامین انقلاب مشهود است. برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت هایی انجام داده که فهرست وار خدمت شما عرض می کنم:

1- تولید محتوای تبلیغ انتخاباتی در قالب ویژه نامه ای که قبل از ماه مبارک رمضان امسال منتشر و در میان مبلغین توزیع شد. در این ویژه نامه برای هر روز ماه مبارک رمضان یک موضوع انتخاباتی در نظر گرفته شده است، مانند اصل اهمیت انتخابات، ضرورت حضور در انتخابات، ملاک ها و معیارهای انتخاب اصلح و.... هر موضوع در قالب یک جلسه تبلیغی است که به صورت فیش ارائه شده و در آن مسائلی چون احکام انتخاباتی، آیات و روایات مرتبط با بحث و همچنین فرازهایی از بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری گنجانده شده است. این ویژه نامه برای کمک به مبلغان جهت فعالیت در تبلیغات انتخابات مهیا شده است.

2-  فعال سازی مبلغان تحت پوشش معاونت تبلیغ در سراسر کشور در زمینه انتخابات بر اساس فرمایشات امامین انقلاب. در حال حاضر 3320 نفر روحانی طرح هجرت، 4000 نفر روحانی طرح امین و حدود 2000 نفر روحانی طرح بینات، در حال فعالیت تبلیغی هستند که برای فعالیت در حوزه انتخابات توجیه و ترغیب شده اند.

3-  تبلیغ گسترده و هدفمند در فضای مجازی که مجموعه هنر و تبلیغ نوین معاونت تبلیغ حوزه این فعالیت را برنامه ریزی و سازمان دهی کرده است. به لطف خدا جمع زیادی از طلاب عزیز و روحانیون محترم که متخصص در حوزه فضای مجازی هستند، در زمینه انتخابات فعالیت دارند. بر اساس رصدهایی که به صورت روزانه از مخاطبان و جریان های مختلف فعال در فضای مجازی انجام می گیرد، هر روز مسائل مختلف انتخاباتی و اجتماعی کشور ارزیابی و تحلیل می شود. در مرحله بعد بر مبنای این تحلیل و بررسی، موضوعات و محورهای مهم و حساس استخراج و در نهایت محتوای مناسب توسط گروه های تخصصی علمی تولید می شود. این تولیدات در قالب مقاله های خبری، کلیپ، عکس نوشته، پادکست و... آماده و در سراسر کشور منتشر می شوند.

بحمد الله در این زمینه هم معاونت تبلیغ توفیقات بسیار خوبی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته است.

4- اقدام دیگر، حمایت از گروه های جهادی طلاب در سراسر کشور است. این گروه ها عمدتا به صورت خود جوش فعالیت می کنند و معاونت تبلیغ حوزه های علمیه تنها به ساماندهی و هماهنگی بین آنها می پردازد که به لطف خدا در این ایام این حرکت در حال انجام است.

ما در انتخابات  مسؤولیت الهی داریم

در عرصه هایی که مبلغان گرامی فعالیت می کنند، از آنها چه انتظاراتی دارید؟

از مبلغان عزیز و گرامی انتظار می رود که چند نکته را مورد توجه جدی قرار دهند:

1- توجیه مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات؛ رای دادن حق مردم است. این حق مردم است که در انتخابات شرکت و سرنوشت خودشان را تعیین کنند. البته حضور حدأکثری آثار و برکات فراوانی برای ملت و نظام اسلامی دارد و  مبلغین عزیز باید مردم را به حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنند.

2- بیان معیارهای کاندیدای اصلح از نگاه قرآن و اهل‌بیت و امامین انقلاب؛ مبلغان در چارچوب موازین دینی باید معیارهای انتخاب اصلح را برای مردم بیان کنند.

3- سومین وظیفه مبلغان دینی، پاسخ‌دادن به سؤالات و شبهاتی است که در میان مردم رایج است؛ از سؤالات درباره انتخابات گرفته، تا درباره‌ نظام اسلامی و عملکرد آن. باید دقت کرد که بر اساس واقعیت و انصاف و حق، شبهات پاسخ داده شود تا احیاناً منافقین، معاندین و مخالفان نظام جمهوری اسلامی نتوانند از راه تبلیغات سوء مردم را از حق مسلمشان باز دارند.

علاوه بر مطالبی که بیان شد، از مبلغان عزیز انتظار می رود چند نکته دیگر را نیز مورد توجه قرار دهند:

1-  در فضای مجازی حضور فعال داشته باشند؛ الان که در شرایط کرونا به سر می‌بریم و مبلغین عزیز کمتر می‌توانند در مساجد و دیگر اماکن مذهبی با مردم مواجه شوند، فضای مجازی بهترین بستر برای گفت و گو و تعامل با اقشار مختلف مردم است. در چنین شرایطی این فعالیت می تواند بسیار مؤثر باشد.

2- عدم ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی؛. طلاب و روحانیت عزیز باید نقش پدری و مربیگری را در زمینه تبلیغ دین و در مواجهه با مردم داشته باشند.

3- پرهیز از طرف‌داری از فرد خاص در سخنرانی‌ها؛ طلاب عزیز باید این نکته را مد نظر داشته باشند که تریبونی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برای بیان معارف و ارزش های دینی و حمایت از اصل نظام جمهوری اسلامی است. لذا شایسته نیست از فرد خاصی نام برند؛ چرا که تأثیرات مثبت و مطلوبی نخواهد داشت.

آیا روحانیون و مبلغین باید در ایام انتخابات برای تبلیغ به میان مردم بروند یا فقط اگر از آنها سؤالی شد پاسخ دهند؟

امیرالمؤمنین (صلوات الله و سلامه علیه) پیامبر عظیم‌الشان اسلام را طبیب دوار بطبه توصیف کرده است. پیامبر اسلام بسان طبیبی بود که حرکت می‌کرد و به میان مردم می‌رفت و دردهای مردم را علاج می‌کرد. مبلغان دین نیز در مسیر رسالت انبیاء هستند، لذا آنها باید حرکت و در میان مردم باشند و مردم را راهنمایی کنند. امام راحل عظیم‌الشان به طلاب حوزه‌های علمیه دستور فرمودند که در زمان انتخابات درس و بحثشان را تعطیل کنند و برای راهنمایی مردم حرکت کرده و فعالیت تبلیغی انجام دهند. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که وظیفه امروز ما حرکت برای راهنمایی مردم، پاسخ به سؤالات آنان و بیان معارف دینی در راستای انتخابات است.

چه رابطه ای بین موضوع انتخابات با امنیت و شرایط فرهنگی و مذهبی جامعه وجود دارد؟

اگر انتخابات پرشور باشد و انتخاب درست نیز انجام شود، آثار و برکات فراوانی خواهد داشت که برخی از آنها عبارتنداز:

1-ایجاد امید و نشاط در جامعه؛ زمانی که مردم در میدان انتخابات حضور حدأکثری داشته باشند و فرد اصلح را انتخاب کنند، مسئولان شایسته و پرقدرتی سرکار خواهند آمد. در چنین شرایطی مردم به آینده انقلاب و به آینده کشورشان امیدوار می شوند.

2- یاس منافقین داخلی؛ اگر مردم در صحنه باشند با حضور حداکثری و انتخاب درست باعث مأیوس شدن منافقین داخلی از دسیسه بر علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می شوند .

 3- تأثیرگذاری در اتاق فکر دشمنان؛ نتایج انتخابات ها در ایران بر تحلیل ها و تصمیم گیری های  دشمنان علیه جمهوری اسلامی تأثیر مستقیم دارد. حضور کم رنگ در انتخابات باعث فشار بیشتر دشمنان بر ایران اسلامی می شود، در حالی که حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات و همچنین راهپیمایی ها باعث افزایش قدرت جمهوری اسلامی و بر هم زدن نقشه های دشمنان می شود. تا الان هم همین حضور مردم در پای صندوق ها بوده که موجب ایجاد امنیت و رفع شر دشمنان شده است.

 4- افزایش توانمندی دولت‌؛ مشارکت حداکثری در انتخابات باعث قدرتمند تر شدن نظام اسلامی و توانمندی دولتی است که مردم به آن رأی داده اند.

5- تحقق مردم‌سالاری . نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم‌ سالاری دینی است. این موضوع باحضور  مردم پای صندوق های رأی و مشارکت آنها محقق می شود.

6- افزایش قدرت بازدارندگی کشور. قدرت بازدارندگی کشور از تحدیدات دشمنان فقط با امکانات نظامی محقق نمی شود. این که قرآن کریم می‌فرماید: و اعدو لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم، اشاره بر همین موضوع دارد که مسلمانان از هر طریقی که میتوانند بازدارندگی ایجاد کنند. حضور پرشور مردم در انتخابات و شرکت حداکثری آنها تأییدی بر نظام اسلامی است و این تأیید در دل دشمنان حراس ایجاد می کند و باعث افزایش قدرت بازدارندگی کشور می شود.

7- استحکام پایه‌های نظام جمهوری اسلامی . جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار مبتنی بر دین و دیانت است، ما با مشارکت حداکثری و حضور پورشور در انتخابات ، پایه‌های انقلاب و نظام  اسلامیمان را محکم‌تر کرده ایم.

اضافه براین ها، ما با حضور وانتخاب درست خود موجب شادی روح حضرت امام خمینی (ره) و همه شهدای عزیز می شویم و این رضایت، موجب برکت الهی و لطف خداوند در حق ملت ایران خواهد شد.

8- بهبود وضعیت فرهنگی کشور؛ اگر مدیرانی سر کار بیایند که متدین و معتقد به معارف اسلامی باشند، طبعا  اقداماتی را انجام خواهند داد که فرهنگ دینی کشور ما را تقویت می کند.

چنانچه در پایان مطلب خاصی دارید، بیان کنید.

ما در انتخابات یک مسئولیت الهی داریم؛ هم  کسانی که انتخاب می‌کنند و هم کسانی که خودشان را در معرض قرار می‌دهند. در این مورد به احادیثی از نبی مکرم اسلام (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) اشاره میکنیم:

«مَن تَقَدَّمَ عَلَي قَومٍ مِنَ المُسلِمِينَ وَ هُوَ يرَي أنَّ فِيهِم مَن هُوَ أفضَلُ مِنهَ، فَقَد خَانَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُسلِمِينَ». فرمود: اگر کسی خودش را بر مسلمانان مقدم بدارد، درحالی‌که می‌داند در میان مسلمانان با فضیلت تر از او وجود دارد ، به خداوند و پیغمبر او و مسلمانها خیانت کرده‌است.

پس اگر شخصی احساس می‌کند که لیاقت و صلاحیت ندارد یا افضل نیست ، نباید اصلا پا در میدان انتخابات بگذارد.

در حدیث دیگری پیامبر عظیم‌الشأن اسلام فرمودند: «مَنْ‌ أَمَّ‌ قَوْماً وَ فِيهِمْ أَعْلَمُ مِنْهُ...» کسی که ریاست یک گروهی را بپذیرد درحالی‌که می‌داند در میان آن‌ها از او عالم‌تر وجود دارد، أَوْ أَفْقَهُ مِنْهُ...؛ داناتر از او وجود دارد، لَمْ يَزَلْ أَمْرُهُمْ فِي سَفَالٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ؛ امر این مردم همواره تا روز قیامت در سقوط و سستی خواهد بود.

مخاطب این حدیث کسانی هستند که خود را در معرض انتخاب قرار می دهند .

در حدیث دیگری پیامبر عظیم‌الشان اسلام فرمودند : اگر شخصی شخص دیگری را بر امور مسلمانان بگمارد، درحالی‌که می‌داند در میان آن‌ها بهتر از او وجود دارد، باید جای خود را در جهنم ببیند!

بنابراین اگر ما کسی را انتخاب کنیم که می‌دانیم از او بهتر وجود دارد، خود را در معرض عذاب الهی قرار داده ایم.

این انتخاب‌ها به‌ لحاظ ملاک‌های دینی فوق‌العاده مهم و اثر گذارند و سرنوشت ما را در جهان دیگر هم رقم خواهند زد.

ان شاءالله بتوانیم با انتخاب درستمان موجبات روشنایی چشم امام عصر ارواحنافداه را فراهم سازیم.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
حضور حداکثری بدون انتخاب اصلح یک فعالیت و عملکرد ناقص و ناتمام خواهد بود، ما باید با حضور حداکثری پای صندوق رأی بیاییم و فرد اصلح را انتخاب کنیم که مانند امروز در عرصه اقتصاد، سیاست خارجی، مسائل اجتماعی و دیگر مشکلات گرفتار نباشیم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
بسیار عالی
1
0