۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۸۱۷۵۵

دست بالای پلتفرم‌ها در انتخابات

دست بالای پلتفرم‌ها در انتخابات
شبکه‌های اینترنتی و تازه‌واردی به اسم کلاب هاوس در کنار توئیتر و اینستاگرام این امکان را به نامزدها و مردم می‌دهند تا با تامل بیشتری کاندیدای احتمالی خود را انتخاب کنند

به گزارش سرویس فرهنگی واجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از فرهیختگان،انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری بیش از هر انتخابات دیگری در ایران به فضای مجازی پیوند خورده است. حالا شبکه‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها هم به کمک کاندیداها آمده‌اند تا دیگر حرف ناگفته‌ای برایشان نماند و مردم هم احتمالا می‌توانند پس از شنیدن صحبت‌های آنها در رادیو و تلویزیون، سراغ فضای مجازی هم بروند و شاید کمی راحت‌تر از آنها بشنوند و رای خود را داخل صندوق بریزند. شبکه‌های اینترنتی و تازه‌واردی به اسم «کلاب هاوس» در کنار تلگرام و توئیتر و اینستاگرام این امکان را به نامزدها و مردم می‌دهند تا با تامل بیشتری کاندیدای احتمالی خود را انتخاب کنند و البته که هرکدام از این رسانه‌ها چالش‌ها و عوارض خودشان را هم دارند. تاسیس و ایجاد شبکه‌های اینترنتی جدید توسط فضای مجازی سازمان صداوسیما و استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های تازه توسط ساترا این امکان را به مخاطبان و نامزدها می‌دهد که متفاوت‌تر از انتخابات دوره‌های قبلی فعالیت خود را دنبال کنند. اول ماه جاری بود که جلسه رونمایی از طرح «انتخابات فراگیر، رسانه فراگیر، عدالت رسانه‌ای» با حضور سیدمحمدصادق امامیان رئیس ساترا، احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخابات کشور و با حضور مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر «آپارات»، «تماشا»، «نماشا»، «ام‌پی‌فور»، «دیدستان»، «دالفک» و «ویدانه» برگزار و قرار شد از این رسانه‌ها در دسترسی به محتوای اختصاصی نامزدهای ریاست‌جمهوری در صفحه رسمی ایشان، در هر لحظه و هر مکان، تفکیک محتوای رسمی و قابل اعتماد نامزدهای ریاست‌جمهوری از سایر محتواهای غیررسمی، امکان دسترسی به محتوای تبلیغاتی نامزدها از رسانه‌های متنوع و همچنین دسترسی بیشتر و منعطف‌تر نامزدهای ریاست‌جمهوری برای انتشار دیدگاه‌ها و محتواهای تبلیغاتی مدنظراستفاده شود. هفتم ماه جاری نیز جلسه مشترکی با حضور همین پلتفرم‌ها و نمایندگان ستاد نامزدهای تایید صلاحیت شده برگزار و گفته شد که رسانه‌های هفت‌گانه‌ای که در این برنامه شرکت کرده‌اند دارای یک کانال اختصاصی هستند که دائما می‌توانند به هر میزان و هر نوع که مایل باشند محتوای خود را در این کانال بارگذاری کنند؛ این بارگذاری محتوا در کانال فقط تابع مقررات عمومی کشور در ستاد تبلیغات انتخابات است، هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد و اختیار آن با این ۷ رسانه است؛ رسانه‌ها نیز در صفحه ویژه انتخابات این محتواها را حفظ می‌کنند و بالا نگه می‌دارند. از آن‌سو معاونت فضای مجازی صداوسیما، با هدف افزایش مشارکت آحاد جامعه در انتخابات و بیان شاخص‌های انتخاب اصلح شبکه «آرا» را یازدهم اردیبهشت و به‌طور آزمایشی در سامانه تلوبیون راه‌اندازی کرد که این روزها بخش‌هایی از آن در فضای مجازی وایرال و دیده شده است. کلاب هاوس هم این روزها میزبان مسئولانی است که شاید پیش از این فضای گفت‌وگو به این شکل را تجربه نکرده بودند و آنهایی که در این اتاق‌ها هم سوالات‌شان را پرسیدند احتمالا تجربه قبلی از این ارتباط را نداشتند و بی‌خود نیست که از کلاب هاوس به‌عنوان پدیده این انتخابات نام می‌برند.

شبکه اینترنتی «آرا»

همان‌طور که گفته شد پخش آزمایشی شبکه «آرا» از ۱۱ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و علاقه‌مندان به موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند به صورت شبانه‌روزی از برنامه‌های تولیدی و تامینی آن استفاده کنند. بخش‌های تولیدی این شبکه شامل دو برنامه زنده و ضبطی و برعهده اداره‌کل انتشار است و آن‌طور که گفته‌اند ماموریت برنامه زنده که نامش «تبادل» و با اجرای محمد دلاوری است ایجاد شور و نشاط انتخاباتی همراه با آگاهی‌بخشی با برگزاری گفت‌وگوهای چالشی و مناظرات موضوعی است. بخش‌هایی از این برنامه با حضور محمد عطریانفر یا برنامه‌ای که میزبان آن علیرضا ذاکانی بود بیش از سایر قسمت‌ها دیده شد.

برنامه دیگر با محوریت رفع شبهات طرح شده در فضای مجازی و شرح و اطلاع‌رسانی درباره اخبار جعلی است که در قالب استندآپ و به صورت ترکیبی تولید خواهد شد. یکی از ویژگی‌های شبکه آرا ارائه خدمت پخش زنده به برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی و معتبر کشور است. براساس این خدمت برنامه‌های انتخاباتی خبرگزاری‌ها براساس کنداکتور معین از ظرفیت بیش از ۱۳ میلیون مخاطب تلوبیون بهره‌مند خواهند شد. در بخش برنامه‌های تامینی هم، محتواهای انتخاباتی معاونت‌های حوزه پیام سازمان در تامین و تقطیع جذاب در اداره‌کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی براساس دوره‌های زمانبندی ستاد انتخابات در کنداکتور ۴ الی ۶ ساعته تامین و در شبکه آرا پخش خواهد شد. این برنامه زیرنظر معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما پخش و تولید می‌شود و با برنامه‌هایی که توسط ساترا مجوز داده می‌شود متفاوت است. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند به جز تلوبیون، در پلتفرم‌های «تیوا» و «لنز» هم به ارائه برنامه‌های خود بپردازند و این هم از تمهیدات اندیشیده شده توسط معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیماست.

ارسال نظرات