۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۸۱۷۹۵
آیت الله رئیسی:

معیشت و سفره مردم، اولویت دولت من است

معیشت و سفره مردم، اولویت دولت من است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مساله معیشت و سفره مردم اولویت ما خواهد بود و نسبت به سفره مردم باید اقدامات جدی صورت گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بامداد پنجشنبه با حضور در برنامه «ایران ما» شبکه جهانی جام جم با ایرانیان خارج از کشور به گفت‌وگو نشست.

انگیزه حضور

آیت الله رئیسی در آغاز و در پاسخ به این که "عواملی که انگیزه لازم را در شما ایجاد کرد که به این جمع‌بندی برسید در شرایط کنونی در نقش رئیس‌جمهوری برای رفع مشکلات کشو مؤثر باشید چه بود؟ " گفت: انگیزه بنده برای حضور در این عرصه چند مطلب است، اول شرایط و وضعیت کشور است، وضعیت خوبی به ‌لحاظ اجرایی نیست و در حوزه‌های مختلفی ما نوعی از بی‌عدالتی و سوءمدیریت می بینیم به‌ نحوی ‌که امکان رفع این مشکلات کاملاً وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز مردم دغدغه دارند، دغدغه معیشت، گرانی، بیکاری و مسکن دارند و مشکلاتی از این‌ دست مردم عزیزمان را احاطه کرده‌ اما این به معنی نادیده‌گرفتن خدماتی که در این کشور انجام‌شده توسط دولت‌های مختلف در دوره های گذشته نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز جوان‌های عزیز ما مشکل ازدواج، اشتغال و مسکن دارند، افزود: امروز مردم دغدغه دارند و این دغدغه ها موجب برخی از نا امیدی‌ها شده است اما این ناامیدی‌ها می‌تواند نباشد.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به اینکه جایگاه فعلی بنده جایگاه مطالبه‌گری و فردا در جایگاه ریاست‌جمهوری حتماً باید پاسخ‌گو باشم، افزود: این‌جا کار، کار مهمی است اما آنچه که مهم‌تر از اینجاست بخش قوه اجراییه است.

وی ادامه داد: قوه اجراییه می‌تواند زمینه‌ و بسترهای بسیاری از پرونده‌هایی که به  قوه قضاییه ارجاع می شود را اصلاح کند و از بین ببرد تا در آنجا با پرونده های کمتری روبه رو باشیم.

این کاندیدای انتخابات سیزدهم افزود: اگر ساز و کارهای اداری در نظام اداری کشور اصلاح شود و بستر رانت از بین برود ما شاهد پرونده‌های فساد نخواهیم بود پس محل خشکاندن ریشه فساد در دستگاه اجرایی است.

آیت الله رئیسی گفت: پس یکی دیگر از دلایل حضور بنده این است که به سراغ علت‌ها و معلول‌ها برویم، دستگاه‌های اجرایی جایی است که علت‌ها را رقم می‌زند و دستگاه قضایی جایی است که به معلول‌ها رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: اما دلیل دیگر دعوت گروه ها و اقشار مختلف از بنده برای حضور بود، همانطور که پیشتر گفتم جایگاه دستگاه قضایی جایگاه مطالبه است به‌خصوص برای من که سال‌ها در آنجا بودم کار خیلی سهل و آسان و درواقع روشن بود اما این دعوت ها سبب شد تا برای رفع مشکلات کشور و جوانان عزیز به این درخواست و دعوت مردم لبیک بگویم و به عرصه انتخابات وارد شوم.

آیت الله رئیسی گفت: البته مردم هم باید در این میدان همواره همراه باشند، مردم فقط نه در دعوت بلکه در مشارکت نسبت‌ به رای یا رای دادن و همچنین در بعد از انتخابات نیز همراهی‌ آنها در کنار دولت می تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه همواره مشکلات با همراهی و همکاری مردم حل می شود، گفت: مردم نباید مایوس شده و احساس جدایی از صندوق های رای کنند و احساس ارتباط با دولت نکنند و حس کنند که دولت آنها را از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حذف کرده است.

وی با تاکید براینکه وای برآن روزی که مردم چنین احساسی را داشته باشند، افزود: باید هزینه‌های اجتماعی را تبدیل به سرمایه اجتماعی کنیم و این کاملاً امکان‌پذیراست.

معیشت در اولویت اول

رئیسی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "پس از بیست و هشتم خرداد، یعنی روز بیست و نهم خردادماه که تصور کنید حالا با انتخاب مردم و آراء مردم شهرمان رئیس‌جمهوری کشور هستید دو دغدغه اصلی شما که در اولویت کار برای چهار سال آینده است چه خواهد بود؟" گفت: اولویت اول من مساله معیشت و سفره که سفره مردم مساله اولویت ما خواهد بود و نسبت به سفره مردم باید اقدامات جدی کرد.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها حل شود، دلیل کاهش درآمد اشتغال است، امروز می‌بینیم چند دختر و پسر تحصیل‌کرده بیکارند. امروز فارغ‌التحصیلان ما چهل و سه درصد بیکاران را تشکیل می‌دهند، حال چرا نباید برای آنان بازار کار وجود داشته باشد و آنها دچار دغدغه باشند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مساله بیکاری یکی از علل ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی است گفت: مساله بیکاری باید حل شود و ما معتقدیم امروز چهل درصد ظرفیت تولیدی کشورمان معطل است پس افزایش اشتغال برای جوان‌های عزیز امکانش کاملاً وجود دارد و بنا به تجربه ای که داریم این کار کاملاً قابل انجام است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله دیگری که در مسیر زندگی مردم است و مردم ازآن گله مند هستند هزینه مسکن است، افزود: مسکن جز صنایع پیش‌ران است و وقتی جلو می رود خیلی از صنعت‌های دیگر هم دنبال خودش می‌کند یعنی به میزانی که شغل برای مستقیم ساخت ساخت مسکن ایجاد می شود، شغل غیرمستقیم هم ایجاد می شود.

وی گفت: مساله سلامت هم یکی دیگر از موارد است که یکی از هزینه های زندگی است. پس از مسائل مهم و دغدغه‌های جدی مردم معیشت، اشتغال و رفع بیکاری مردم است که رفع و اجرای آنها نه در شعار که در عمل با همین امکاناتی که کشور بحمدالله ا ز آن برخوردار است و با همت همه مسئولان و مدیران کشور کاملاً قابل‌ انجام است.

برنامه برای ایرانیان خارج از کشور

کاندیدای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که "مستحضرید که اتباع کشور در خارج از کشور متبوع، عمق استراتژیک کشور هستند و به‌عنوان یک ظرفیت هستند، شما چه برنامه‌ای برای ایرانیان عزیز خارج از کشور دارید ؟" گفت: ایرانی هرکجای عالم که باشد ایرانی است و هویت ایرانی عوض نخواهد شد و باید مورد حمایت دولت باشد به‌ عبارت‌ دیگر ایرانیان خارج از کشور حقوقی دارند مثل ایرانیان داخل کشور و دولت نسبت‌به ایرانیان خارج از کشور وظایفی دارد مثل وظایف نسبت‌به ایرانیان داخل کشورو هیچ فرقی ندارند.

وی ادامه داد: ایرانی هر کجای عالم که باشد ایرانی است و هویت ایرانی دارد و این هویت ایرانی عوض نخواهد شد و باید مورد حمایت دولت باشد و به‌ عبارت‌ دیگر ایرانیان خارج از کشور حقوقی دارند مثل ایرانیان داخل کشور و دولت نسبت‌به ایرانیان خارج کشور وظایفی دارد مثل وظایف نسبت‌ به ایرانیان داخل کشور و هیچ فرقی نمی‌کند.

آیت الله رئیسی گفت: دولت چطور نسبت به ایرانیان داخل کشور وظیفه دارد، وظیفه امنیت آنها را دارد، وظیفه دفاع از حقوق آن‌ها را دارد؛ عیناً نسبت به  خارج از  کشور هم چنین هست، باید نسبت به خارج از کشور، وزارت خارجه ما، کنسول‌گری‌های ما، مجموعه ادارات و سازمان‌های فعال در خارج از کشور از حقوق ایرانیان خارج از کشور حمایت‌ کنند.

وی افزود: نکته‌ای که می‌خواهم بگویم  این است که شاید دو نگاه وجود داشته باشد یک نگاه این است که ایرانی خارج از  کشور یک ظرفیت و یک فرصت است، یک نگاه هم این  باشد که خب برای چی ایرانی خارج از  کشور باشد. 

آیت الله رئیسی تاکید کرد: ما نگاه اول را قبول داریم یعنی نگاهی که  ایرانی آنجا یک فرصت و یک ظرفیت عظیمی است که از این ظرفیت باید نهایت ارتباط با کشور استفاده بشود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایرانی خارج از کشور در آنجا سفیر جمهوری اسلامی است و در جهت هنر، فرهنگ و اخلاق و ادب ایرانی هرجا باشد ایرانی معرفی می‌شود و این جزو هویت و ذات او است.

وی با بیان اینکه به ‌نظر من می‌شود آثار ماندگار ایرانیان خارج از کشو در رابطه با توسعه اقتصادی و صنعتی کشور همچنان باقی بماند و این بسیار مهم است، گفت: من برای پیگیری کامل مسائل ایرانیان خارج از کشور شورای ایرانیان خارج از کشور را فعال می‌کنم بطوریکه اکنون اسم شورا هست اما فعال نیست و در دولت حتما فعال خواهد شد تا آنها بتوانند دغدغه‌های خود را پیگیری کنند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: من در سند تحول قوه قضاییه یک بخشی را برای ایرانیان خارج از کشور گذاشته ام، حالا به عنوان دولت که بسیار گسترده‌ است. باید بخش‌های کنسولی ما فعال باشند و از حقوق ایرانیان دفاع و حمایت کنند. چطور دولت موظف است از حقوق و امنیت هر ایرانی دفاع کند، اگر امنیت یک ایرانی خارج از کشور هم به خطر افتاد وظیفه وزارت خارجه و نظام کنسولی ما است که از ایرانی دفاع و حمایت کند.

حفاظت از اقتدار و استقلال نظام جمهوری اسلامی

رئیسی در پاسخ به این پرسش که "استقلال و آزادی به‌ عنوان دو رکن اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است که باعث عزت و اقتدار در عرصه بین‌المللی شده است، برنامه شما برای تداوم این عزت و اقتدار چه خواهد بود؟" گفت: عزت، اقتدار و استقلال نظام جمهوری اسلامی از مواهبی است که در پرتوی حضور، خواست مردم و قانون اساسی اتفاق‌ افتاده و این عزت را باید همواره نگهداشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این بدان معنی است که ما با حفظ عزت و استقلال با همه دنیا تعامل داریم، این نیست که ما با کشورهای دنیا، شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و ارتباط و تعامل با همه کشورها حتما در دستور کار است اما عزت کشورما نباید مخدوش شود چون  این عزت مبتنی است بر خون مطهر شهیدان و این عزت مبتنی است بر زحمات مجاهدان زن و مرد و دختر و پسر در این کشور که زحمت کشیدند و این عزت نباید مخدوش شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: ما با دنیا تعامل داریم و حتما خواهیم داشت، ایران اسلامی نسبت به پیوندها و تعهدات خود وفادار خواهد بود، با کشورها معاهدات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، کنسولی حقوقی و قضایی برقرار خواهیم کرد و نسبت به بپیوندها پای‌بند خواهیم بود ولکن مساله عزت را ما نباید بگذاریم مخدوش شود.

وی افزود: حال معنای این حرف چیست؟ معنای آن این است که دنیا بداند که ما ایران مستقل هستیم و ایران هم بداند که ما کشوری هستیم که نه‌ به عنوان یک مستعمره و یا به عنوان دست‌نشانده بعضی کشورها، بلکه این ۴۰ سال ایران اسلامی نشان داده است که ضمن ارتباط و تعامل با شرق و غرب استقلال خود را دارد.

آیت الله رئیسی گفت: این‌که بعضی‌ها می‌خواهند بگویند آیا کار شما اساسش بر تعامل است می خواهم بگویم که اساس کل نظام جمهوری اسلامی و ارتباطات خارجی و سیاست خارجی ما بر تعامل گذاشته شده است و البته تعامل با همه کشورها و کسانی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی یک رابطه عزتمندانه‌ای داشته باشند.

امنیت منطقه

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که "کشور ما در یک منطقه بی‌ثبات واقع‌شده و به شدت به تداوم این امنیت نیاز دارد، برنامه شما برای تداوم امنیت چیست؟"، گفت: عزیزان توجه داشته باشند ما نگاهمان به منطقه نگاهی است که امنیت همه کشورهای منطقه را امنیت خودمان بدانیم، امنیت خلیج‌فارس برای کشورهای منطقه بسیار مهم است، حضور بیگانگان را در منطقه به هیچ عنوان یک نگاه امنیت بخش نمی‌دانیم البته وقتی بحث از امنیت می کنیم فقط بحث نظامی نیست که نظامی‌گری یا حضور نظامی به ذهن بیاید.

وی ادامه داد: امنیت، امنیت اقتصاد پایه است، امنیت امنیت علم و فن‌آوری است، مناسبات ما با کشورهای منطقه مناسبات اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی است، مناسبات بسیاری با منطقه داریم. ما اولویتمان برای ارتباطات، اولویت ارتباط با کشورهای منطقه یعنی همسایگان ایران اسلامی خواهد بود لذا ما امنیت را در حوزه‌های مختلف سیاسی، ‌اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌بینیم و امنیت را فقط در حوزه نظامی تعریف نمی‌کنیم بلکه در واقع نوعی امنیت اقتصاد پایه که منطقه بتواند داد و ستدش را خوب داشته باشد.

آیت الله رئیسی گفت: البته من اینجا اشاره کنم به نقش و جایگاه ایران اسلامی در این بحث مبادلات منطقه‌ای، ما این نقش و این میزان را قبول نداریم میزان سهم ما بسیار پایین است، سهم ما الان ۲ درصد در معادلات منطقه‌ای و صادرات یعنی ۲۰ میلیارد دلار است، حال واقعاً ایران سهمش در معادلات منطقه ای هزار میلیاردی، ۲۰ میلیارد دلار است؟ اینکه بتوانیم در یک مدت بسیار کوتاهی تبدیل به دو برابر یعنی چهل تا پنجاه میلیارد دلار حتما قابل‌افزایش خواهد بود ان‌شاءالله.

میدان دادن به جوانان

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه "نقش جوانان در دولت شما چیست و شما چه برنامه‌ای برای جوان‌ها دارید؟" گفت: جوان‌گرایی یک مساله مهمی است و من مسئولیت‌های مختلفی که داشتم، عملکرد و کارنامه من نشان می‌دهد که توجه به جوانان برای من این یک مساله محوری است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من از وجود جوانان بسیار استقبال می‌کنم و جوان‌ها را یک فرصت بسیار بالایی برای کشور می‌دانم و ارتباطم با جوان‌ها در طول این مدت همواره برقرار بوده است.

آیت الله رئیسی گفت: دولتی که ارتباط با جوان هایش به‌صورت تشریفاتی، سیاسی و یا به صورت اسمی باشد، فایده نداره باید حقیقتاً به جوانان میدان داد به‌نحوی‌که آنها عملکرد دولت ها را نقد کنند و این  در اصلاح امور بسیار نقش دارد.

وی افزود: ما در دولت به نقش جوان‌های اعتقاد و باور داریم و این باور را عملیاتی کردیم و ان‌شاءالله در آتی هم اگر توفیقی حاصل شد حتما برنامه داریم که به جوان‌ها میدان بدهیم.

آیت الله رئیسی خطاب به ایرانیان خارج از کشور گفت: عزیزان در خارج از کشور، ارتباط با کشور، مناسبات آن‌ها با کشور چه مناسبات فرهنگی، چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه سرمایه‌گذاری، رفت‌وآمد به داخل کشور و برخورداری از حقوقی که یک ایرانی دارد، جزء دستور کار است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ادامه داد: خداوند متعال، قانون اساسی و قوانین موضوعه برای آنها و برای شما ایرانیان خارج از کشور حقی قرارداده و برای دولت و دولت‌مردان تکلیفی است.

وی افزود: امروز احقاق حق حقوق ایرانیان خارج از کشور و پیگیری مسائل و رفع مشکلات آنها مثل حقوق ایرانیان داخل کشور وظیفه دولت است و این ارتباطات کنسولی که وجود دارد به‌نحوی مسائل احوال شخصی‌شان مثل ازدواج و طلاق و...با قوه قضاییه ارتباط دارد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: باید این ارتباط در همه سطوح اتفاق بیفتد به‌نحوی‌که ایرانیان خارج از کشور احساسشان این باشد که در داخل کشور توجه به آنها توجه جدی و مضاعف است هرچند که توجه بوده است اما من آن را کافی نمی دانم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: در این تبادل و توجه، بهترین تجربیات و دانشمندان را ما در خارج از کشور داریم و این تجربیات می‌تواند سرمایه کشور بشود و ما می توانیم از این سرمایه به‌عنوان فرصت و ظرفیت برای کشور برروی آن حساب کنیم و حتما برنامه من آن خواهد بود که ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان یک فرصت و ظرفیت در دولت به حساب آیند و نسبت به آنها توجه شود./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
جناب رئیسی در قوه قضاییه دزدها ومفسدان اقتصادی را محاکمه کرد ند انشاالله در قوه مجریه جلوی دزدها ومفسدان اقتصادی را خواهد گرفت.در مملکت ما توزیع ثروت عادلانه نیست جناب رئیسی در همه حوزه ها عدالت را برقرار خواهد کرد این عبد صالح خدا ،عهده دار هر مسئولیتی باشد شگفتی ساز خواهد شد.انشاالله
2
0
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
درود بر مرد اقدام و تقوا
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
باسلام جناب آقای رییسی شما در این مدت در قوه قضاییه ثابت کردید که با فساد و رانت مخالفت می کنی و این جای شکی ندارد وبنده هم معتقدم با شما هم نظر هستم که این کار را خواهی کرد و با رانت و فساد مبارزه خواهی کرد.
0
0