۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۸۱۸۵۴

۱۰ ویژگی نامزد اصلح در نگاه امیرالمؤمنین

۱۰ ویژگی نامزد اصلح در نگاه امیرالمؤمنین
حجت الاسلام کاردان گفت: شخص اصلح در مقابل دشمن نباید عقب نشینی کند و باید غیور باشد، اگر دشمن چراغ سبز و دندان تیزی نشان داد به هیچ وجه نباید کنار بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کاردان  مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به ویژگی های نامزد اصلح در کلام امام علی علیه الاسلام گفت: امیرالمومنین(ع) کلامشان هم امیرکلام است و هم اینکه ما اگر بخواهیم انتخاب درستی داشته باشیم باید به شاخصه های امیرالمومنین(ع) در نامه هایی که نسبت به اصحاب و مردم داشتند، توجه کنیم و ما می توانیم از نامه های امیرالمومنین ده شاخصه برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید ساده زیست باشد، اظهار داشت: در جامعه اسلامی اگر بخواهیم ظاهر و باطن جامعه را یکی کنیم، باید به این نکات توجه کنیم که اولین شاخصۀ فرد اصلح و کسی که می خواهد رئیسی جمهور شود باید فردی ساده زیست باشد و ثروت اندوزی نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کاردان با توجه به نامه چهل و پنجم نهج البلاغه افزود: این دو شاخصه باید کنار هم باشد یعنی هم ساده زیست باشد هم ثروت اندوز نباشد، ممکن است کسی ظاهر ساده زیستی داشته باشد، اما از جاهای دیگر حساب های خودش را پر کند، این قابل جمع نیست و ریا و دوگانگی می شود که ظاهر خوب و باطن خراب باشد.

وی با اشاره به دومین شاخص فرد اصلح در نامه چهل و یک نهج البلاغه عنوان کرد: فرد اصلح باید با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند محکم برخورد کند، اگر کسی قدرت چنین کاری داشته باشد و در گذشته و در مناصب قبلی خود چنین عملی را انجام داده است، می توانیم به او اعتماد کنیم، آیا این فرد با اطرافیان و نزدیکان نسبت به فساد اقتصادی اهل برخورد است؟ اگر اهل برخورد بود، می شود انتخاب اصلح.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف با بیان شاخصه سوم که عدم همراهی و بکارگیری دنیاطلبان باشد، ابراز داشت: حضرت در نامه سی و نهم نهج البلاغه می فرماید اولاً همراهی برای دنیا طلبی نداشته باشد، ثانیاً اگر داشت از آن بکارگیری نکند، اگر در کارهای اجرایی قبل خود چنین رفتاری از خود نشان داده است، این انتخاب، انتخاب اصلح است.

وی با اشاره به شاخصه چهارم خاطرنشان کرد: در مقابل دشمن عقب نشینی نکند و غیور باشد، اگر دشمن چراغ سبز و دندان تیزی نشان داد و سرکیسه را شل کرد به هیچ وجه کنار نیاید، کارنامه افراد گویای عملکرد و شخصیت افراد می باشد، این نکته نیز در نامه سی و هشت نهج البلاغه به آن اشاره شده که حکومت اسلامی رئیس جمهور و وزیری می خواهد که دل به معاویه ها نبندد.

حجت الاسلام والمسلمین کاردان با بیان اینکه دولت باید دولت مستضعفین باشد، اذعان داشت: در نامه پنجاه و سوم نهج البلاغه پنجمین شاخصه بیان شده و بر اساس کلام امیرالمومنین این است که دولت به نظرات مردم اعتنا و توجه کند، شاخصه مهم فرد اصلح مردمی بودن است، نگاه لیبرالیستی مردم کوچه و خیابان و مستضعف را نابود می کند، باید گوش به حرف و درد مردم خصوصاً مستضعفان بدهد.

وی با بیان ششمین شاخصه گفت: باید به افراد ضعیف توجه داشته و درصدد کاهش گرفتاری های مردم باشد این مطلب نیز در نامه پنجاه و سوم اشاره شده و امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند حاکم اسلامی باید توجه به مردم ضعیف داشته باشد، ملاقات، برنامه و سفری که می خواهد برود و هر دستور که می دهد اولین معیارش این باشد که قشر مستضعف از این کار و سخن بهرمند می شوند؟ اگر به ضرر قشر مستضعف است حتماً ترک کند.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف افزود: در نامه پنجاه و سوم هفتیمن نکته را بیان می کند، کینه و دشمنی بین مردم راه نیندازد، امیرالمومنین(ع) فرمودند شخصی که می خواهد امور مردم را بدست بگیرد باید بگونه ای رفتار کند که اگر مخالف نظر خود او هم هستند تابع او شوند و مردم نباید به جان هم بیفتند.

وی با بیان اینکه به شعار اکتفا نکند، اظهار داشت: هشتمین شاخصه اینکه رئیس جمهور برای مبارزه با فساد تلاش کند به اطرافیان خود رانت ندهد با آنها راه نیاید و به شعار اکتفا نکند، امیرالمومنین در همان حکومت کوتاه ظاهری خود به گونه ای عمل کردند که می فرماید شاید در حجاز کسی پیدا شود که نتواند نان گندم بخورد به این خاطر نان جو می خورم، باید برای از بین بردن فساد تلاش کرد و راه های فساد زا را بست.

حجت الاسلام و المسلمین کاردان در پایان با اشاره به نظارت و خدمت ابراز داشت: به دشمن باید سوء ظن داشت، حتی در زمان صلح نباید اعتماد کرد، امضاء کری هیچوقت تضمین نیست، ترامپ و بایدن فرقی ندارند اینها به خون مسلمان و ایرانی تشنه می باشند و دهمین شاخصه نامزد اصلح نظارت بر زیردستان و برای خدمت به مردم باید از افراد شایسته استفاده شود.

ارسال نظرات