۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۸۱۸۷۰

دنیا ابعاد مهمی از شخصیت امام را نمی‌شناسد

دنیا ابعاد مهمی از شخصیت امام را نمی‌شناسد
رئیس مؤسسه اندیشه شرق گفت: درباره معرفی ابعاد سیاسی و اخلاقی امام فعالیت‌های بسیاری شده،‌ اما ابعاد عرفانی هنوز چندان مطرح نشده‌اند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن ربانی رئیس مؤسسه اندیشه شرق در گفت‌وگویی،‌ با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر در جهت معرفی اندیشه‌ها و افکار امام خمینی(ره) در میان مسلمانان جهان گفت:‌ امام خمینی(ره) یک شخصیت جهانی است که با وجود انتشار منابع بی‌شمار درباره امام هنوز ابعادی از شخصیت ایشان مطرح نشده است،‌ برای نمونه درباره عرفان امام  هنوز چندان نه در داخل کشور و نه در خارج از کشور کار نکرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ زمانی که بنده در دهه 70 و در سال‌های ارتحال امام در آرژنتین رایزن فرهنگی بودم‌، از عمق ارادت مسلمانان جهان به شخصیت امام آگاه شدم،‌ نماینده پاپ در آرژانتین در همان سال‌ها به من می‌گفت که ما نه تنها رقیب شما نیستیم، بلکه در زمان جنگ برای پیروزی ایران دعا می‌کردیم چرا که شخصیتی همچون امام خمینی(ره) در صدر انقلاب شما حرکت می‌کرد. امام به ما یاد داد که می‌توان با قدرت با غرب مقابله کرد. امام شما دین را به عرصه جهان آورد.

ربانی تصریح کرد: با اینکه سخن گفتن از انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام (ره) توسط دولت‌ها محدود شده بود،‌ اما رسانه‌های مهم آرژانتینی همچون روزنامه «ملت» و «کلارین» در همان ایام رحلت امام با تیترهایی چون «مردی که بشریت را تغییر داد» و «مردی که می‌خواست جهان را تغییر دهد» از او یاد کردند. 

وی با اشاره به استقبال مسلمانان اسپانیولی زبان از کتاب‌های منتشر شده درباره امام خمینی(ره) گفت:‌ علاوه بر انتشار مقالات بی‌شمار درباره اندیشه‌ها و افکار امام خمینی به زبان اسپانیایی،‌ کتاب‌هایی چون  حکومت اسلامی، رساله امام خمینی(ره)،‌ حقوق زن در اسلام و ... نیز از امام در این زبان منتشر شده است. 

ربانی تصریح کرد: با این وجود هنوز خلأهای بسیاری درباره معرفی افکار و اندیشه‌های امام راحل برای مردم دنیا وجود دارد،‌ همان‌طور که گفتیم درباره جنبه‌های سیاسی امام بسیار کار شده است، اما جنبه عرفانی و اخلاقی امام نه. امام انسانی خودساخته و اهل عرفان و معنویت بود‌، در همه حالات امام رنگ خدا وجود داشت‌، امام قم با امام نجف با امام پاریس و امام جماران تفاوتی نداشت، امام هر جا که بود  نه زندگی اعیانی و اشرافی داشت و نه عباداتش تغییری می‌کرد.

وی در پایان گفت:  به نظر من در سال‌های اخیر باید بیشتر روی نسبت امام با حکومت اسلامی و وصیت‌نامه امام متمرکز شویم چرا که منبع بسیار خوبی برای نخبگان فکری ،‌ سیاسیون و دولتمردان ما خواهد بود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
درست می فرمائید. راه علاج چیست؟
0
0