۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۸۱۹۸۷
فصل جدیدی از سینمای تدبیر و امید؛

ارباب فیلترینگ روی پرده سیاه انتخابات

ارباب فیلترینگ روی پرده سیاه انتخابات
جناب پرزیدنت و دوستانش که روزگاری خود سردمدار فیلترینگ بودند، حالا در مناظرات به انقلابی‌ها تهمت فیلترینگ می‌زنند؛ راستی دستور برای بستن فیلترشکن را چه کسی صادر کرد؟

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فیلترینگ که یکی از مسائل مطرح شده در اولین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری توسط یکی از چهره‌های اصلاحات مطرح شد و آن را به آیت الله رئیسی نسبت دادند، از جمله مسائل مهمی است که باید بیشتر موشکافی شود و نظر موافقان و مخالفان موضوع فیلترینگ، مورد بازخوانی قرار بگیرد و با نظریات رهبر معظم انقلاب مورد مداقه بیشتری واقع شود.

موافقان فیلترینگ همیشه آزادی بیان و آزادی رسانه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهند. آن‌ها کسب و کارهای رونق گرفته در این فضا را گاهاً بهانه می‌کنند و آزادی رسانه‌ای در این فضا را خواهان هستند. فضای اینستاگرام، توییتر و تلگرام را یک فضایی با گستره رسانه‌ای می‌دانند و به‌خصوص درباره توییتر بر موضوع نخبگانی بودن و درباره تلگرام نیز به موضوع سادگی کاربری استفاده از این فضا و امنیت به‌ظاهر بالای آن می‌پردازند.

ارباب فیلترینگ اکران شد

آن‌ها حرکت کشور به سوی خودکفایی ابزارهای پیام‌رسانی را یک حرکت غلط می‌شمارند و از جمله متفکرانی هستند که با جمله معروف «تنها توانایی ایرانی در طبخ آبگوشت بزباش است.» توانایی تولید و هر گونه خودکفایی را نادرست می‌شمارند. صاحبان چنین تفکری پیش‌تر ادعا می‌کردند که «آمریکا می‌تواند با یک بمب کل سیستم ما را از بین ببرد.» اینان همان تفکری بودند که در اعجوبه تکنولوژی قرن 21؛ یعنی قلب رآکتور اراک که قابلیت بازیافت سوخت مصرف شده هسته‌ای به سوخت با دوام و پرسود پلوتونیوم را به صنعت هسته‌ای می‌داد، انکار می‌کردند.

در طرف دیگر مخالفان فضای حاضر، پیشنهاد فیلترینگ را روی میز نمی‌گذارند. مخالفان فضای فعلی در فضای مجازی معتقدند ما باید به سمت سالم سازی فضای مجازی حرکت کنیم و باید پیام رسان‌های دیگر به مانند آنچه که در روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در حال حاضر وجود دارد، یک نماینده رسمی حقوقی داشته باشند تا از طریق این نماینده بتوان به مزاحمت‌ها و پیام‌هایی که هیچ ایرانی حاضر نیست این پیام مستهجن توسط یک بچه کوچک خوانده شود و ... مورد پیگرد قانونی قرار داد.

صاحبان این تفکر، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای مجازی با فرصتی برابر برای بحث و بررسی و مناظره‌های سنگین علمی حتی در رد خداوند متعال، دین، پیامبران و معصومین را یکی از لوازم ارتقای رشد فکری جامعه می‌دانند و خود مشتاق هستند که مخالفان حقیقت‌جو در این صحنه حاضر شوند و با بیان آزادانه و بدور از جنجال به دنبال روشن شدن حقیقت باشند.

در طرف دیگر رهبر معظم انقلاب با پیگیری دغدغه مهمی تحت عنوان «شبکه ملی اطلاعات» به دنبال سالم سازی این فضا می‌گردد. در حقیقت مخالفان فعلی فضای مجازی تا حد زیادی تحت نظرات رهبر معظم انقلاب، به ارائه درباره فضای مجازی می‌پردازند. رهبر انقلاب درباره امنیت در فضای این شبکه ملی، فتوای شرعی داده‌اند که نهادهای امنیتی حق ورود به حریم خصوصی افراد را در این فضا ندارند؛ چرا که در صورت ورود به حریم خصوصی افراد، مرتکب گناه تخطی از حکم شرعی رهبر انقلاب می‌شوند و هیچ گونه عذر شرعی در این مسأله وجود ندارد.

ارباب فیلترینگ روی پرده سیاه انتخابات

ارباب فیلترینگ اکران شد

باید گفت کسانی هستند که در حقیقت خود "ارباب فیلتر" هستند و حالا با اتهام زدن درباره فیلتر کردن تلاش دارند دیگران را مقصر جلوه دهند.

راستی، رئیس شورای عالی امنیت ملی در یک دوگانگی با رئیس جمهور کشور درباره فیلترینگ نظر می‌دادند در حالی که هر دو مقام، برعهده یک نفر؛ یعنی پرزیدنت حسن روحانی بود! شاعر اگر زنده بود می‌گفت: خود فیلتر کنی و خود اعتراض کنی، عجب مرد هنرمندی!

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات