۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۸۲۵۸۱
آیت الله اعرافی:

احتمال ریاستم بر قوه قضاییه مطرح نیست/ هرجا جوانان ورود کردند پیروزی به‌دست آوردیم

احتمال ریاستم بر قوه قضاییه مطرح نیست/ هرجا جوانان ورود کردند پیروزی به‌دست آوردیم
آیت‌الله اعرافی درباره احتمال ریاست بر قوه قضاییه، گفت: بنده چند بار گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم که بحث ریاست بنده بر قوه قضاییه مطرح نیست.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، بیان داشت: رسانه در تمامی امور نقش بارز و برجسته‌ای دارد و این نقش در ایام انتخابات بیش از همیشه برجسته‌تر است.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران، الگویی نو از حکمرانی ارائه داده است. جنبش‌ها و نهضت‌هایی که در جهان اسلام رقم خورده بین دوگانه جمهوریت و اسلام بوده، اما در دکترین انقلاب اسلامی، "نظام جمهوری اسلامی" ارائه و این دوگانه و پارادوکس حل شده است. این دکترین علیرغم فراز و نشیب‌ها، به راه خود ادامه داده و امیدواریم در این انتخابات تثبیت شود.

آیت‌الله اعرافی در پاسخ به سوالی بیان داشت: خبرگان دو نوع وظیفه دارد که یکی نصب و عزل رهبری و دوم نظارت کلان بر وجود شرایط رهبری است. خبرگان برای انجام وظیفه نظارت نیازمند نگاه کلان است؛ بنابراین خبرگان باید کارآمد و هوشمند باشد.

وی افزود: بنده به عنوان یک طلبه از حوزه و به سفارش دوستان برای طرح برنامه‌های جدید و تقویت آن نگاه جامع در مجلس خبرگان وارد عرصه انتخابات شدم.

آیت‌الله اعرافی در پاسخ به سوالی در خصوص جوان‌گرایی بیان داشت: در دفاع مقدس و عرصه‌های علمی و... که جوانان حضور پیدا کردند، پیروزی‌های بزرگی به دست آوردیم. بنده بنا بر مسئولیتی که داشتم حدود دو دهه در ارتباط با کشورهای جهانی و جبهه مقاومت فعالیت داشتم که در این حوزه شاهد نقش‌آفرینی جوانان و استقبال جوانان خارجی از انقلاب اسلامی بودیم.

کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان گفت: مجلس خبرگان ضمن اینکه در مدار آن وظایف قانونی حرکت می‌کند، برای انجام آن وظایف نیازمند ارتقا و تغییر است. اهتمام خبرگان به یک حوزه فکری و اندیشکده‌ای لازم است و می‌تواند وارد مباحث تئوریک بشود و به ترویج مردم‌سالاری دینی بپردازد.

آیت‌الله اعرافی درباره احتمال ریاست بر قوه قضاییه اظهار داشت: بنده چند بار گفته‌ام و اکنون نیز می‌گویم که بحث ریاست بنده بر قوه قضاییه مطرح نیست.

عضو فقهای شورای نگهبان درباره اظهارات اخیر حیدر مصلحی درباره عدم احراز اصلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 92 و این سوال که آیا بررسی مجدد صلاحیت وی ممکن است، گفت: مباحث اخیر مربوط به شورای نگهبان در حال بررسی است و سخنگو اعلام خواهد کرد. در آن جایی که ردصلاحیت باشد به کاندیداها اعلام می‌شود. در ریاست‌جمهوری نیز دلایل عدم احراز صلاحیت به حودشان اعلام می‌شود؛ اما برای اعلام عمومی جای کار بیشتری دارد.

آیت‌الله اعرافی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص رسانه‌ای شدن جلسات و مباحثات مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: من معتقد به شفاف شدن گفتگوها هستم؛ البته با رعایت جوانب. اصل شفافیت را قبول دارم و به نظرم می‌توان در این رابطه در مجلس خبرگان قدم‌هایی برداشت. من این اصل را به عنوان استراتژی و راهبرد قبول دارم.

این کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری گفت: من فقط در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز قرار دارم. البته بقیه نیز بنده را در لیست‌های دیگری قرار دارند؛ اما بنده و ستاد همراهی با اشخاص و گروه‌های دیگر نداریم. در خصوص اینکه در تبلیغات، افرادی نام بنده را در کنار دیگرانی قرار داده‌اند، اطلاع ندارم. البته برای آن‌ها ارزش قائل هستم.

وی افزود: در چهل و دو سال گذشته با ساز و کارهای موجود، قدرت جابجا شده و جریان‌های مختلفی آمدند که جریان‌هایی در دوره‌ای طولانی حاکم بودند. در شرایطی که مردم با تنگناهای اقتصادی و معیشتی روبرو هستند، همه باید تلاش کنند. از دولت آینده نیز انتظار است درصدد رفع مشکلات بربیاید. البته نباید فراموش کرد که ملت ایران در بخش‌های مختلف از جمله علمی، صنعتی و... دستاوردهای بسیاری داشته و در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه‌های خوبی کسب کرده است.

این عضو شورای نگهبان بیان داشت: همچنین ایران در این سال‌ها استقلال خود را حفظ کرده است. در عرصه بین‌المللی، انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته که باید بدان توجه داشت. جایگاه انقلاب اسلامی و ملت ایران را نباید از منظر قدرت‌ها و مجامع ارزیابی کرد. جایگاه را باید در دل ملت‌ها سنجید.

وی خاطرنشان کرد: ما برای ارتقا، تحول، اصلاح و تکامل راهی جز صندوق رای نداریم. کسی هم اگر نظری دارد باید به صندوق رای مراجعه کند. کسانی که به عزت خودشان علاقه‌مند هستند، لازم است در این فرصت باقی‌مانده تلاش کنند تا مشارکت را به حداکثر ممکن برسانند.

آیت‌الله اعرافی در پایان بیان داشت: برای گره‌گشایی از مشکلات، دوگانه کار علمی و کار انقلابی و جهادی را باید با هم دید. اینگونه نیست که بگوییم کاری که علمی است با کار جهادی و انقلابی همخوانی ندارد و آن کاری که جهادی و انقلابی است، پشتوانه علمی ندارد. این دو جمع‌ شدنی هستند و اگر چنین اتفاقی بیافتد حتی می‌توان معجزه کرد؛ همچون کاری که در دفاع مقدس صورت گرفت و پیروزی‌های بزرگی نصیب ملت ایران شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
ایشون .. مشغول تحصیل علم و خدمت به حوزه ها هستن
0
0