۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۸۲۶۱۲

پاسخ سه استاد درس خارج حوزه به سروش محلاتی

پاسخ سه استاد درس خارج حوزه به سروش محلاتی
در پی اظهارات سروش محلاتی درباره عدم تکلیف شرعی شرکت در انتخابات، سه استاد درس خارج حوزه به این اظهارات واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سروش محلاتی به تازگی و در ادامه روند دنیوی سازی، سکولار کردن حوزه و تحریف اندیشه های امام خمینی (ره) در یادداشتی با تیتر «آیا شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است؟» مدعی شد که فتوای وجوب مشارکت در انتخابات دخالت در کار مردم و کارشناسان و باعث سست شدن جایگاه فقه و مرجعیت است. سروش محلاتی حضور علما را در سیاست، موجب بدنامی اسلام و روحانیت خوانده و خواستار «بخشیدن عطای مناصب سیاسی به لقایش» است.

در پی انتشار این یادداشت در پایگاه های خبری منتسب به اصلاح طلبان، جمعی از اساتید دروس خارج فقه حوزه علمیه قم به این دیدگاه واکنش نشان داده و به تبیین دلائل فقهی وجوب شرکت در انتخابات پرداختند.

 

شرکت در انتخابات واجب عینی است

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به تکلیف یا حق بودن شرکت در انتخابات اظهار داشت: تکلیف یا عدم تکلیف در انتخابات در بین فقها سه دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه صرفاً حق می داند، دیدگاه دوم انتخابات را بیعت می داند و بیعت هم واجب و تکلیف می باشد و دیدگاه سوم که دیدگاه صحیح و اقوی است این است که شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: کسانی که شرکت در انتخابات را صرفاً حق می شمارند، انتخابات را بر این مبنا می دانند که شهروندان نماینده و وکیل خودشان را انتخاب می کنند و می گویند ما نمی خواهیم از این حق استفاده و وکیلی و نماینده ای برای خود انتخاب کنیم، این مبنا را در گذشته آقای منتظری بیان کردند و براین اساس انتخابات صرفاً حق بوده و تکلیف نیست.

وی با بیان اینکه نماینده و رئیس جمهور وکیل مردم نمی باشد، ابراز کرد: در رد نظریه حق صرف باید بگوییم که انتخابات وکالت نیست، شرعاً جزء مقوله وکالت قرار نمی گیرد به این جهت که وقتی نماینده ای انتخاب می کنیم وکیل ما نیست و وظایفی که بر عهده آنها قرار می گیرد وظیفه ای نیست که بر عهده تک تک شهروندان قرار بگیرد و براساس آن بخواهند به جای خود وکیل در نظر بگیرند، آیا قانون گذاری وظیفه مردم است که بخواهند به جای خود وکیلی انتخاب کنند؟

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان اینکه وکیل الرعایا خواندن نماینده و رئیس جمهور تسامح می باشد، عنوان کرد: وکیل باید براساس نظر موکل عمل کند، نمایندگان براساس نظر مردم عمل نمی کنند و نمی توانند چنین کاری را هم انجام دهند، پس دیدگاه وکالت دیدگاه نادرستی است، بر فرض قبول این دیدگاه براساس حکم اولیه استفاده از حق الزام آور نیست اما براساس حکم ثانویه شرکت در انتخابات یک تکلیف می باشد.

پاسخ سه استاد درس خارج حوزه به سروش محلاتی

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر در انتخابات شرکت نکنیم، حداقل آسیب تضعیف نظام اسلامی است، حفظ نظام به فتوای همۀ مراجع تقلید واجب است حتی آن هایی که شرکت را صرفاً حق می دانند، حفظ نظام را واجب می دانند، بنابراین بر اساس حکم ثانویه حفظ نظام واجب است و مکلف می باشیم در انتخابات شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه عده ای می گویند عدم شرکت موجب تضعیف نمی شود، اظهار داشت: برای تشخیص موضوع یعنی شرکت در انتخابات موجب حفظ نظام و امنیت کشور است و عدم شرکت موجب تضیف نظام است کافی که توجه کنیم چه کسانی تشویق به عدم شرکت در انتخابات می کنند، خودی است یا از دشمنان نظام اسلامی می باشند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در انتخابات شرکت نکنیم به دیگری اختیار داده ایم برای ما تصمیم بگیرد، ما برای تغییر و ایجاد تحول باید در انتخابات شرکت کنیم، شرکت در انتخابات تکلیف است، اگر مبنای اول که مبنای ضعیفی است را بپذیریم باز به حکم ثانویه شرکت در انتخابات واجب است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به آیه 57 سوره نساء گفت: اگر مبنای اقوی که شرکت در انتخابات حق و تکلیف است را بپذیرفتیم، دیگر موضوع حق نیست، بلکه بحث سپردن مسئولیت است، حق بودن به این معناست که از بین چند کاندیدا کسی که اصلح به نظر می آید را انتخاب کنیم، شرکت در انتخابات واجب عینی است.

 

شرکت در انتخابات مقدمه واجب است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: در شرایط کنونی مشارکت در انتخابات اعلام حمایت از رهبری و نظام اسلامی است و پشت کردن به صندوق های رأی تضعیف رهبری و نظام اسلامی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مخالفت با علما مخالفت با امام معصوم و مخالفت امام مخالفت با رسول خدا و مخالفت با پیامبر(ص) مخالفت با خدا می باشد، عنوان کرد: فقیه بزرگ شیخ جعفرکاشف الغطاء فرمود " تجب علی الناس اعانه و مساعدته" بر مردم واجب است که فقیه و رهبر را کمک و یاری کنند و امروز کمک به نظام  و رهبری حضور در پای صندوق های رأی و مشارکت همگان در انتخابات است.

وی با اشاره به وجوب عقلی و شرعی حضور در انتخابات خاطرنشان کرد: بی تردید امروز مشارکت در انتخابات مقدمه یک واجبی است که حفظ نظام است و مقدمه واجب عقلا و شرعا واجب می باشد و اگر در انتخابات شرکت نشود با توجه به فضایی که فراهم آمده و شرایطی که دشمن ایجاد کرده، تضعیف نظام قلمداد می شود و تضعیف نظام حرام و معصیت است و این مستند فرمایش فقها بزرگ روزگار ما است.

پاسخ سه استاد درس خارج حوزه به سروش محلاتی

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه فقها شرکت در انتخابات را واجب و تخلف از آن را معصیت می دانند، اظهار داشت: چیزی به نام شرکت در انتخابات به عنوان یک واجب یا حرام مستقل در فقه، آیات و روایات نداریم اما چیزی به عنوان وجوب حفظ نظام داریم، هر چیزی که باعث حفظ نظام باشد واجب و ترک آن حرام است، امروز با این تبلیغات دشمن، مشارکت در انتخابات، تقویت و حفظ نظام است و مخالفت با انتخابات و پشت کردن به صندوق های رأی، تضعیف نظام محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی در پایان ابراز داشت: بزرگانی مانند امام راحل، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و دیگر بزرگان حاضر و گذشته مشارکت را لازم و ضروری دانسته و می دانند و قطعاً بدون مستند و مدرک سخنی را نمی گویند و کسانی که منکر وجوب در انتخابات هستند باید قدری در نظرشان تأمل و دقت کنند.

 

شرکت در انتخابات شرعاً و عقلاً واجب می باشد

آیت الله محسن فقیهی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ضمن عرض تبریک به مناسبت دهۀ کرامت گفت: حضرت معصومه(س) از مدینه برای حمایت از ولایت و امامت حرکت کردند و یکی از کارهایی که حضرت معصومه علیها سلام انجام دادند، حمایت از ولایت و امامت بود که در قالب حرکت سیاسی، اجتماعی و انقلابی انجام گرفت، حضرت معصومه(س) الگویی برای جامعه ما و همۀ بانوان، دختران و همۀ مردم است که با حفظ عصمت، حیا و حجاب حرکت هایی انقلابی، سیاسی و اجتماعی را به خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه تضیعف نظام قطعاً حرام است، ابراز کرد: در این ایام که مقارن با انتخابات شده، از همۀ مراجع تقلید شنیده ایم که تضعیف نظام حرام است و تضعیف نظام با رأی ندادن تحقق پیدا می کند، یقیناً اگر رای ندهیم و نظام اقتدار و امنیت خود را از دست بدهد و در مقابل ممالک دنیا خوار و ذلیل شود، موجب تضعیف نظام اسلامی است که  یقیناً حرام می باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: انتخابات و شرکت در انتخابات علاوه براینکه یک حق است و هرانسانی می تواند شرکت کند یا شرکت نکند و کاملاً آزاد می باشد، اما در عین حال این آزادی با تکلیف او تضادی ندارد، انسان آزاد است نماز بخواند یا نخواند اما نسبت به نماز خواندن تکلیف هم دارد، شرکت در انتخابات هم به عنوان یک حق مطرح و هم به عنوان یک تکلیف شرعی و عقلی مطرح می باشد.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات باعث تقویت و اقتدار نظام می شود، عنوان کرد: اگر نظام تضیف شود امنیت مردم به خطر می افتد و اگر بعد از این ناامنی و کشت و کشتاری به علت عدم مشارکت و تضعیف نظام اتفاق افتاد، تمام کسانی که در انتخابات شرکت نکردند در پیشگاه الهی باید جوابگوی این عمل خود باشند.

آیت الله فقیهی با اشاره به انتخاب فرد اصلح خاطرنشان کرد: مردم باید به عملکرد نامزدها دقت کرده و به شعارها توجه ای نکنند، باید نگاه به گذشته و وعده های سابق کاندیدا ها داشته باشند و براساس آن کارنامه و برنامه آینده، فرد اصلح را انتخاب کنند.

پاسخ سه استاد درس خارج حوزه به سروش محلاتی

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شرکت در انتخابات مقدمه واجب است، بیان کرد: حفظ نظام واجب و تضعیف نظام حرام است و مقدمه تضعیف نظام رأی ندادن می باشد، عدم مشارکت مقدمه حرام است و از نظر عقلی مقدمه حرام هم حرام است.

وی با اشاره به حکم شرکت در انتخابات گفت: وظیفه هر فرد ایرانی، از هر دین و مذهبی که هست این است که برای حفظ امنیت کشور در انتخابات شرکت کند و همانگونه که همۀ مراجع و رهبر عزیز فرمودند شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است.

آیت الله فقیهی در پایان با بیان اینکه شرکت در انتخاب وجوب عینی دارد، اظهار داشت: تک تک آراء تاثیرگذار است، هر چقدر آمار شرکت کنندگان بالاتر باشد، زبان ما در مقابل دشمنان بازتر خواهد بود و نظام با قدرت بیشتری می تواند در مقابل دشمنان ایران اسلامی بایستد، به همین دلیل شرکت در انتخابات شرعاً و عقلاً واجب می باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جیحون
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
درود بر اساتید انقلابی
3
1
ناشناس
Singapore
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
با سروش محلاتی مناظره کنین
2
0
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
با سلام و احترام بر جناب آقای سروش محلاتی عرض میکنم که خوب است یا حداقل بد نیست که سکولاریست ها ولو برای یکبار هم که شده است در محفلی دوستانه بطور دسته جمعی هماهنگ با هم بخوانند



لیس لمجرفتک مقبض فلا تستطیع أن تجرف حدیقتک بها .
بیل تو ندارد دسته __ مکن خودت را خسته __
باغت بی بیل میماند __این را عمو هم میداند __
دسته بزن به بیلت ___
چرب کن کمی سبیلت __ بیرون بیا ز پیله __فایده ندارد حیله __ عمه ی پیرت خدیجه ___کرد خبرت نتیجه __ نخواهی گرفت از این کار __بیهوده خود نیازار _ با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
0
1