۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۸۲۶۵۸
آیت‌الله رئیسی:

دولت در بازار دخالت‌های بی‌جا می‌کرد/‌ با صدای کارگران هم‌صدا بوده و هستیم

دولت در بازار دخالت‌های بی‌جا می‌کرد/‌ با صدای کارگران هم‌صدا بوده و هستیم
آیت الله رئیسی با بیان اینکه با صدای کارگران هم‌صدا بوده و هستیم، گفت: واگذاری به فاقدان صلاحیت و روند غلط خصوصی‌سازی آفت‌زا بود.

به‌ گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با مردم استان مرکزی در شبکه تلویزیونی آفتاب با اشاره به برنامه‌های خود اظهار داشت: استان مرکزی مهد علم و دانش است به طوری که علمای بزرگی از جمله امام(ره) از این استان هستند که نه تنها ایران بلکه عالمی را متحول کرد و این تحولی که امروز به نام انقلاب اسلامی در عالم اتفاق افتاده متعلق به عالم بزرگی است که آموخته در یک  بیت علمی در شهرستان خمین است.

وی افزود: در جای جای استان مردان بزرگی هستند که منشا آثار و برکاتی بودند به طوری که خدمات بزرگ نراقی‌ها به فقه شیعه و  آیت الله اراکی و امامزادگانی که در این استان چراغ‌های فروزانی هستند که راه را به جویندگان نشان می‌دهند را از یاد نمی‌بریم.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: به مردم استان به سبب محبت نسبت به این طلبه تقدیر ویژه دارم به طوری که استان مرکزی در دوره قبل خوش درخشید و تشکر ویژه دارم.

باید صدای کارگران را شنید

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه استان مرکزی سرمایه‌های بزرگی در صنعت، کشاورزی و گردشگری دارد و می‌تواند محوریت ارزشمند و قطبی به ویژه در صنایع سنگین باشد، گفت: در سفری به استان مرکزی نخستین نشست با کارآفرینان، کارگران و فعالان عرصه تولید با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان داشتم و وضعیت هپکو، آلومینیوم و برخی صنایع اراک، واگن‌سازی و غیره را شنیدم و سرنوشتی که این کارخانجات پیدا کردند و کارگران و مدیران قصه پرغصه بعضی از کارخانجات را برای من بیان کردند.

وی افزود: در تهران جلسه تشکیل شد و موضوعات پیگیری کردم تا مشکل برخی از این کارخانجات برطرف شود، صدای کارگران را شنیدیم که حاکی از آن بود ما نمی‌خواهیم تولید متوقف شود، بیکار و محتاج بیگانگان شویم و باید این صدا را شنید و اقدام و عمل انجام شود.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: قبل از رفتن به دادگستری و هر بخشی در ابتدا با این قشر دیدار و همواره این دغدغه را داشتیم، من به خصوصی‌سازی اعتقاد دارم زیرا قانون و سیاست نظام است و اقتصاد اگر دولتی باشد دولت متصدی خوبی نیست و باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند.

هدایت، حمایت و نظارت در پروسه خصوصی‌سازی به درستی انجام نشد

آیت الله رئیسی تصریح کرد: نخستین کار دولت هدایت، حمایت و نظارت باید انجام دهد اما در بعضی موارد به درستی خصوصی‌سازی نشده به طوری که به افرادی که توانایی لازم نداشتند و یا مشکلاتی در نوع خصوصی‌سازی داشتند واگذار شده در حالیکه اگر به افراد توانا واگذار شود این کار می‌تواند به رونق تولید منجر شود.

 وی عنوان کرد: آنچه در استان مرکزی باید دنبال کرد این است که تولید باید رونق داشته باشد و مشکلات تولید و کارگری باید برطرف شود که این موضوع دنبال می‌شود و استان مرکزی یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی در کشور است به همین سبب باید دغدغه تولید را برطرف کرد و آنچه تولید را از رونق می‌اندازد و متوقف می‌کند باید مبارزه کرد و موانع تولید باید در عمل و اجرا برطرف شود.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: جذب تسهیلات باید به طرف تولید باشد و نباید کمبود نقدینگی در تولید باشد زیرا در کشور رشد نقدینگی داریم بنابراین نقدینگی نه تنها به سمت تولید نمی‌رود بلکه به سمت دلالی می‌رود که در کشور مشکل و تورم ایجاد می‌کند بنابراین نقدینگی اگر به سمت تولید هدایت شود تامین مالی تولید را به همراه دارد.

مردم از آلودگی هوا و آلاینده‌ها به سبب وجود صنایع سنگین در استان مرکزی گلایه دارند

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع بورس گفت: بورس و بانک یکی از منابع تامین مالی تولید است که اگر این موضوع اتفاق بیفتد نقدینگی نگرانی ندارد به همین سبب نسبت به خلق نقدینگی باید مدیریت کرد بنابرین موضوع نقدینگی باید دنبال کرد و باید این موضوع در قطب بزرگ صنعتی در استان  مرکزی برطرف شود.

وی با اشاره به موضوع آب و مدیریت آب گفت: این موضوع برای همه استان‌ها و استان مرکزی که استان کشاورزی و صنعتی است از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین در سفرهای خود به استان مرکزی مردم از آلودگی هوا و آلاینده‌ها به سبب وجود صنایع سنگین دراستان گلایه داشتند بنابراین توسعه کارخانجات باید با نگاه به حفظ محیط زیست باشد.

نامزد ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر محیط زیست در استان آسیب ببیند مردم به ویژه در اراک آسیب می‌بینند بنابراین قانون اساسی ما توسعه صنعتی را فرع بر حفظ محیط زیست قرار داده به عبارتی محیط زیست در اولویت است بنابراین همه صنایع باید با حفظ محیط زیست فعالیت صنعتی داشته باشند و ایستگاه‌های پایش برای آلودگی هوا فعال شود و نگذارد مردم در این استان دچار آسیب شوند.

شاهد آمار بیکاری و فقر با وجود امکانات بسیار در استان مرکزی هستیم

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه پسماندهای شهرک‌های صنعتی به ویژه در خمین، دلیجان و کاوه باید مورد توجه قرار گیرد: صنابع آب‌بر است و مصرف آب کشاورزی بالا است بنابراین زمانی که استان قطب صنعتی و کشاورزی شد باید برای آب تدبیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: مدیریت آب و منابع آب زیرزمینی از مسائل مهم است که باید در استان مورد توجه قرار گیرد و با اطلاع از وضعیت استان مرکزی اگر به مسائل صنعت در کنار حفظ محیط زیست و به کشاورزی در کنار تامین آب با آبرسانی زیرسطحی توجه شود مشکلات برطرف می‌شود.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: با وجود همه امکانات در استان مرکزی و شهر اراک متاسفانه شاهد آمار بیکاری، فقر و افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد هستیم که مساله ناخوشایندی است در حالیکه مساله بیکاری می‌تواند به حداقل ممکن برسد و با فعالیت مردم و دولت می‌تواند وضعیت مسکن در استان که نگرانی مردم به ویژه زوج‌های جوان است برطرف شود که با رفع مشکل اشتغال و مسکن جوانان برای ازدواج آمادگی دارند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: با فضای خالی و معطل مانده تولید در کشور که زیرساخت‌های آن موجود است باید توجه کرد به طوری که در استان مرکزی صنایعی در شهرک‌های صنعتی و غیرصنعتی، بنگاه‌های کوچک و صنایع سنگین وجود دارند که اگر فعال شوند خط های تولید بسیار ایجاد می‌شود و کارگران بسیاری جذب شوند و مساله بیکاری دراستان مرکزی معنا ندارد.

سالانه باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود

وی با اشاره به موضوع مسکن خاطرنشان کرد: در اطراف اراک و شهرستان ساوه، خمین و دلیجان و غیره می‌تواند مسکن ایجاد شود درحالیکه زمین‌ها در اختیار سازمان‌ها و ادارات است و در محدوده‌های شهرها زمین‌های بسیاری وجود دارد.

نامزد ریاست جمهوری افزود: باتوجه به اینکه بخش جدی هزینه مسکن برای زمین است اگر دولت کمک کند و به خانواده‌های دهک‌های پایین رایگان و به دهک‌های بالا با تقسیط دهد بخشی از هزینه مسکن به عبارتی زمین تامین می‌شود و در ارائه تسهیلات برای مسکن‌سازی کمک کند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اگر سالانه یک میلیون مسکن در کشور نسازیم عقب هستیم به طوری که سالانه 300 هزار مسکن ساختن در 8 سال در مجموع 700 هزار مسکن در هر سال کشور عقب است که باید جبران شود بنابراین در مدت 4  سال باید 4 میلیون مسکن ساخته شود و مشکل مردم و ازدواج جوانان برطرف شود که در این صورت ازدواج رونق و دغدغه‌های مردم کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: خانه‌ای که فرزند تحصیل کرده بیکار دارد ایجاد کار و شغل نخستین دغدغه به حق مردم است که باید اقدام شود و باید دولت زمینه کار و اشتغال را فراهم کند به طوری که امکانات در کشور کم نیست و نیروی کارآمد تحصیل کرده هم بسیار است بنابراین سرمایه استان مرکزی نیروی کارآمد تحصیل کرده، کارگران و کشاورزان آماده کار هستند.

باید اقتصاد روستاهای کشور فعال شود

نامزد ریاست جمهوری عنوان کرد: باید اقتصاد روستا فعال شود و روستایی بداند که در کار کشاورزی از او حمایت و تسهیلات پرداخت می‌شود و خرید کالای تولید شده کشاورزی از طریق دولت با قیمت مناسب و عادلانه تضمین می‌شود در این صورت افراد در حاشیه شهرها نمی‌آیند و اگر اقتصاد روستا فعال شد روستا به کارخانه عظیم تولیدی تبدیل می‌شود.

آیت الله رئیسی بیان کرد: فضای روستا فضای تولید، کار، دلنشین است اما وقتی عرصه بر او تنگ می‌شود، از او حمایت نمی‌شود و الگو کشاورزی وکشت به او داده نمی‌شود، هزینه‌های سنگین بر او تحمیل می‌شود و سود کالای او را دلال می‌برد و به مصرف‌کننده و کشاورز ظلم می‌شود که دولت باید بر شبکه و زنجیره تامین و تولید کالای کشاورزی باید نظارت کند تا به درستی به دست مردم برسد.

وی خاطرنشان کرد: دولت به جای دخالت‌های بی‌جا در بازار یا با صدور مجوزها حرکت تولید را کاهش می‌دهد باید نظارت و هدایت و حمایت خود را بیشتر کند اما بگذارید تولید در روستا شکل بگیرد و اقتصاد روستا باید فعال شود و روستایی پابند به روستا، کشاورزی و تولید باشد.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: با کمک شما مردم در همه استان‌ها به ویژه در استان مرکزی مردمانی فرهیخته و پرتلاش و کارگران و کشاورزان، فرهیختگان و نیروهای در میدان که فعالان عرصه تولید و اقتصادی هستند میتوان وضعیت سفره مردم را تغییر داد، وضعیت کار و اشتغال را متفاوت کرد، گله‌مندی، ناامیدی و سرخوردگی‌ها را پایان داد، باید اعتماد را به مردم برگردانیم به طوری که مردم بی‌اعتمادی دارند زیرا اعتماد آنها را بعضی از عملکردهای مدیران و دولتمران دچار آسیب کرده باید آن را برگردانیم.

انتخابات فرصتی برای حضور و اراده مردم است

آیت الله رئیسی افزود: انتخابات فرصتی برای حضور و اراده مردم است و به نظر من اراده جدی مردم همیشه نشان دادند که اراده جدی آنها تعیین کننده است که می‌تواند دولت مردمی را با حضور مردم رقم بزند و ایران قوی را به دنبال داشته باشد. 

وی بیان کرد: با توکل برخدا و اعتماد به داشته‌های شما و مردم  شهر و روستا امکان شکل گیری دولت قوی با پشتوانه قوی مردمی قابل شکل گیری است و امیدواریم در 28 خرداد این دولت رقم بخورد و تغییر جدی در وضعیت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جامعه انجام شود که خواست مردم و شهدای انقلاب و نخبگان است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: از اینکه نتواسنتم برای دیدار در ایام انتخابات به استان و شهر سفر داشته باشم عذرخواهی می‌کنم که به سبب شرایط کرونا است و امیدواریم به زودی با مردم ارتباط برقرار کنم و از دیدگاه‌های ارزشمند شما بهره‌مند شویم./998/

ارسال نظرات