۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۸۲۶۶۶
در یک کتاب بررسی شد؛

جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی

جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی
موسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی نوشته جمعی از نویسندگان را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی نوشته جمعی از نویسندگان را روانه بازار نشر کرده است.

در سال 84 پیروزی گفتمان عدالت، نوید تحقق شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان معیار (امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) را می داد؛ ولی این حرکت پس از چندی، به ویژه در دولت دهم، از گفتمان اصیل انقلاب منحرف شد.

با این وصف، خطر انحراف همیشه در کمین دولت ها، گروه ها و افراد بوده و ضربات سنگین و بعضا جبران ناپذیری از این طریق بر انقلاب تحمیل شده است و این نگرانی برای دلسوزان انقلاب اسلامی وجود دارد که افراد و گروه های منحرف به پست های کلیدی دست نیابند. دولت نهم و دهم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

رهبر انقلاب، همواره بر خطر انحراف در دولت ها و گروه ها اشراف داشته و درباره آنها تذکر داده است. برای مثال، پس از دوم خرداد، به ویژه پس از وقایع هجده تیر ۱۳۷۸، مقام معظم رهبری به گفتمان سازی های ویژه ای برای بازگشت انقلاب به مسیر اصلی خود پرداختند و همان سال را سال امام خمینی نام گذاردند، که هدف اصلی آن احیای گفتمان امام بود. بعد از آن، ایشان گفتمان خودی و غیر خودی را مطرح کردند و پس از آن نیز گفتمان های دیگر؛ تا اینکه به گفتمان اصول گرایی و انتخابات سال 84 رسید. با توجه به تجارب، رهبر انقلاب در اولین دیدارشان با هیئت دولت در شهریور 1384، درباره ی خطر شکل گیری «انحراف» در دولت هشدارهای لازم را دادند.

شناخت گروهی که در دولت نهم و دهم شکل گرفت و حاشیه های فراوانی بر جای گذاشت، با تکیه بر معیارها و ملاک های گفتمان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب که همان اسلام ناب محمدی (ص) است، تجربه ای گران سنگ در اختیار دلسوزان انقلاب اعم از آحاد مردم و مسئولان قرار می دهد تا انقلاب دچار زیان های سنگین نشود. این کتاب در پی انجام این مهم است.

ویژگی اثر

کتاب بصورت یه کار تحقیقی است که جمعی از نویسندگان آن را به رشته تحریر درآورده است.

قلم روان و منبع دهی دقیق و قوی از دیگر ویژگی این اثر می توان برشمرد.

خواندن این کتاب را به محققین و علاقمندان به مباحث علوم سیاسی توصیه می کنیم.

برشی از کتاب

در بخشی از کتاب و در صفحات 7 و 8 چنین می خوانیم:

فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ الْأُمَمَ الْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللَّهِ وَ صَوْلَاتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلَاتِهِ، وَ اتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ، وَ اسْتَعِيذُوا بِاللَّهِ مِنْ لَوَاقِحِ الْكِبْرِ كَمَا تَسْتَعِيذُونَهُ مِنْ طَوَارِقِ الدَّهْرِ . ای مردم از آنچه بر ملت های متگير گذشته، از کیفرها و سخت گیری ها، عقوبتها و و ذلت و خواری فرود آمده است، و از قیرها و خاکی که بر آن ره نهادند و زمین هایی که با پهلوها بر آن افتادند، پند گیرید و از آثار زشتی که کبر و غرور در دلها می گذارد. به خدا پناه ببرید! چنان که از حوادث سخت به او (خدا) پناه می بریدا | انقلاب های کوچک و بزرگ، همواره در معرض آسیب های جدی اعم از داخلی و خارجی هستند و خطر انحراف از مسیر و خواسته اصلی، آنها را تهدید می کند. آسیب پذیری انقلابها قاعده ای کلی است و هیچ انقلابی از این قاعده مستثنا نیست؛ چنان که اسلام نیز در سال های نخست، به دلیل آسیب پذیری در اندیشه، دچار انحراف شد. حال از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، باید با چنین نگرشی که همواره در معرض آسیبها، خطرها و انحراف هاست مراقبت کرد و از گذشته معبرت گرفته بیش از سه دهه از عمر این انقلاب می گذرد و در دهه چهارم آنیم و با تمام فراز و فرودهاء توطئه ها، کارشکنی ها و جریان سازی های رخ داده، انقلاب همچنان در مسیر اصلی اش، به صورت بانده و پویا در حال حرکت به سوی آرمانهایش است. اما باید در نظر داشت که همه انقلابها از ناحیه سه گروه در معرض خطر انحراف و انحطاط اند، گروه اول، دشمنان ومخالفان انقلاب هستند که از طرفي مختلف و برنامه های متنوع، سعی در شکستن انقلاب و روحیه انقلابی یا دست کم انحراف آن از مسیر اصلی را دارند. این گروه، به صراحت به مخالفت با انقلاب می پردازند و هیچ ابایی از اعلام مقاصدشان در مقابله با انقلاب ندارند. گروه دوم، فرصت طلبانی اند که منافع خود را در ایجاد انحراف انقلاب از مسیر اصلی می بینند؛ ولی به دلایل مختلف، از مخالفت آشکار خودداری می ورزند و با انقلابی معرفی کردن خود، در نهادها و سازمانها نفرد می کنند و با گرفتن پست و مسئولیت به تأمین منافع خود و هم حزبی هایشان خود می پردازند. گروه سوم نیز برخی نیروهای دلسوز و طرفدار انقلاب اند که با گذشت زمان، بنا به دلایلی خود عامل انحراف در مسیر اصلی انقلاب می شوند. عده ای از آنها دچار تجدید نظر در آرمانها، عقاید و آرایشان می شوند و در واقع با نوعی استحاله، انقلاب را از مسیر اصلی به انحراف می کشانند. عده ای نیز ناخواسته و در گذر زمان، با برداشت های نادر بست و ساده لوحانه و با این تصور که راه درست همین دیدگاه آن است و اکنون در وضعیت جدید باید به گونه ای دیگر بود، از مسیر اصلی منحرف می شوند.

موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب کتاب جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی نوشته جمعی از نویسندگان را در 344 صفحه و شمارگان 1000 نسخه و با تخفیف 14000 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل نمایند./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
منظورتون احمدی نژاده؟
0
0