۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۸۲۷۶۱
در گفت‌وگوهایی جداگانه مطرح شد؛

«حریت» و «آزادگی» مهم‌ترین خصوصیت رییس‌جمهور آینده / انتخابات از پایه‌های مهم برای تقویت امنیت کشور

«حریت» و «آزادگی» مهم‌ترین خصوصیت رییس‌جمهور آینده / انتخابات از پایه‌های مهم برای تقویت امنیت کشور
روزنامه وطن امروز گفت‌وگوهایی باچهره‌های حوزوی و دانشگاهی درباره انتخابات انجام داده است که بخش‌های مهم آن تقدیم خواندگان محترم می شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، روزنامه وطن امروز گفت‌وگوهایی باچهره‌های حوزوی و دانشگاهی درباره انتخابات، انتخاب مطلوب و مشارکت مردم انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

د/پناهیان: مشارکت بالا هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد/ عالی: رئیس‌جمهور منتخب اعتماد مردم را بازگرداند

آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

با  انقلاب آرمانی باید دموکراسی آرمانی شود

- انقلاب ما، انقلاب آرمانی بود، دموکراسی ما هم باید دموکراسی آرمانی باشد، یعنی فرآیند شناخته شدن، مطرح شدن و جا‌به‌جا شدن افراد، همگی بر اساس عدالت و حقانیت باشد، بر اساس فرصت‌های برابر مبتنی بر شایسته‌سالاری باشد، نه بر اساس وابستگی‌های جناحی و باندی.

- راه ما راه دموکراسی است اما دموکراسی‌ای که قید خورده، جمهوری اسلامی. دموکراسی در فضای اسلامی یعنی مردم بازیچه دست تبلیغات رسانه‌ای که پشت پرده آن کانون‌های قدرت و ثروت هستند نباشند، جمهور، حریت داشته باشند و بتوانند انتخابات را به فرآیند چرخش نخبگانی تبدیل کنند نه چرخش جناحی و تعویض باندهای قدرت و ثروت.

«حریت» و «آزادگی» مهم‌ترین خصوصیت رییس‌جمهور آرمانی

- از نظر من «حریت» و «آزادگی»، مهم‌ترین خصوصیتی است که باید در یک رئیس‌جمهور آرمانی وجود داشته باشد.

- کشور در مسیر آینده خود به چالش‌هایی برخواهد خورد که علاج آنها و گذار از آنها تنها از شخصی که حریت و آزادگی داشته باشد، برخواهد آمد؛ شخصی که به تعبیر امام صادق(ع) که فرمودند من رحیم‌ترین فرد به شما هستم، رحیم‌ترین و دلسوزترین فرد نسبت به مردم باشد. کسی می‌تواند دلسوزترین برای مردم باشد که حرترین و آزاده‌ترین باشد.

- حکومت امیرالمومنین یک حکومت آرمانی بود و انقلاب ما هم یک انقلاب آرمانی بود. ما انقلاب نکردیم برای قناعت به پایین‌ترین سطوح، ما انقلاب کردیم برای رسیدن به بالاترین سطح عدالت و آزادی و کرامت انسانی و این محقق نمی‌شود جز با انتخاب فردی که حریت و آزادگی داشته باشد و در بند هیچ باندی نباشد، تنها خود را متعهد به خدمت و دلسوزی برای مردم بداند و بس.

در حوزه اجرا با بحران ناکارآمدی مواجهیم

- ما در حوزه اجرا با بحران ناکارآمدی مواجهیم که علاج نکردن آن فاجعه به بار خواهد آورد. مثلا صندوق بازنشستگی اگر وضعیتش به همین شکل ادامه یابد دیگر توان پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان را از دست خواهد داد و این یک فاجعه بزرگ را رقم خواهد زد.

- متاسفانه امروز در کشور به صاحبان ثروت‌های کلان یارانه گاز و برق داده می‌شود در حالی ‌که این به دور از عقلانیت است.

- مجلس چندی قبل قانون مالیات را تصویب کرد اما دولت فعلی قانون را اجرایی نکرد، در صورتی که مالیات بر سرمایه برای تعدیل ثروت در کشور بسیار ضروری است. این حجم از ناکارآمدی و بی‌توجهی به چالش‌ها و گره‌های اصلی، اگر ادامه پیدا کند کشور را به بن‌بست خواهد کشاند.

اگر مسیر فعلی کشور ادامه پیدا کند، بزودی به بن‌بست‌های جدی خواهیم خورد

- یقین بدانید اگر مسیر فعلی کشور ادامه پیدا کند، بزودی به بن‌بست‌های جدی خواهیم خورد.

- یادم است آقای روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش به اردبیل آمده بود، به ایشان گفتم اگر جای شما باشم نخستین کاری که انجام می‌دهم، طراحی «نظام صیانت» است، یعنی چنان فضای گردش‌های مالی در بدنه قوه مجریه شفاف باشد که مثل دستگاه لرزه‌نگار، کوچک‌ترین ارتعاشات مالی به‌سرعت روی مانیتوری که در معرض دید عموم مردم است خود را نشان بدهد. متاسفانه به این توصیه دلسوزانه عمل نشد و بعد از مدتی خبرهای متعددی از شکل‌گیری اختلاس‌ها در درون بدنه اجرایی کشور را نظاره‌گر شدیم.

د/پناهیان: مشارکت بالا هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد/ عالی: رئیس‌جمهور منتخب اعتماد مردم را بازگرداند

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، کارشناس علوم دینی:

اصل مشارکت در کنار اصل انتخاب اصلح، تضمین‌کننده آینده بهتر

- در انتخابات ریاست‌جمهوری، اصل مشارکت در کنار اصل انتخاب اصلح تضمین‌کننده آینده بهتر برای کشور است.

- روی سخن من با کسانی است که قصد مشارکت در انتخابات را ندارند، اگرچه تماما این افراد به خاطر نارضایتی از وضعیت معیشتی تصمیم به عدم مشارکت گرفته‌اند ولی باید بدانند که تبعات مشارکت پایین در نهایت دوباره به خود مردم باز خواهد گشت.

- این مشارکت بالا است که می‌تواند وضع موجود را تغییر داده و نگاه‌های آسیب‌زایی که وضع معیشت را به چالش‌های کنونی مبتلا کرده بر هم بزند. مشارکت بالا، تامین‌کننده امنیت و قدرت کشور و برهم زننده مناسباتی است که علیه مردم و پیشرفت حقیقی کشور شکل گرفته است.

پالس ضعف به دشمنان باعث افزایش برنامه‌های مخرب آن‌هاست

- هرگاه از سمت کشور، پالس ضعف به دشمن داده شد، دشمن با ساده‌انگاری خود این پالس را بیش از چیزی که بود، معنا کرد و برنامه‌های مخرب خود علیه کیان ملت و امنیت مردم را مضاعف کرد.

- این سطحی‌نگری دشمن است که قادر به درک درست نیروهای عمیق و ریشه‌دار قدرت جمهوری اسلامی ایران نیست و با چند نشانه، سیاست‌های غلط خود را تشدید می‌کند اما به هر حال ما هم وظیفه داریم طوری عمل کنیم که دشمن در دام این توهم نیفتد تا آسیب آن بیش از پیش گریبانگیر جامعه ما نشود.

انتخابات یکی از پایه‌های مهم برای تقویت امنیت کشور است

-  انتخابات در کشور ما یکی از پایه‌های مهم برای تقویت امنیت کشور است. اگر مشارکت در این انتخابات ضعیف باشد اگرچه کسانی که می‌خواهند شرکت نکنند تماما می‌گویند که به خاطر نارضایتی از وضع معیشت است اما دشمنان ما می‌گویند که ما موفق شدیم مردم را دچار یک نارضایتی کنیم و حمایت‌شان از نظام کاهش یافته است، بنابراین زمان صدمه زدن به ایران است.

- وقتی دشمنان می‌خواهند به کشور صدمه بزنند، بزرگ و کوچک نمی‌شناسند و این طور نیستند که برخی را بزنند و برخی را نگاه دارند.

- شما می‌بینید که با کشوری مثل سوریه چه کردند که دیگر معلوم نیست میلیون‌ها کشته و مجروح و آواره و این همه زیرساخت‌های نابود شده، به این زودی‌ها امکان جبران آنها باشد. دشمنان ما با ما بدتر برخورد خواهند کرد تا با جایی مثل سوریه.

مشارکت بالا، هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد

- البته ایران، ما کشوری نیست که مرعوب دشمن باشد و به قدر کافی برای مقابله با تهدیدات آنها، نیرو و امکانات هست، اساسا عمق قدرت جمهوری اسلامی برای دشمن پیش‌بینی‌ناپذیر است اما مساله اینجاست که ما نباید هزینه‌های مواجهه کشور با دشمن را بالا ببریم.

- وقتی می‌توانیم با یک مشارکت بالا چندین برابر یک مانور نظامی برای خودمان امنیت و قدرت ایجاد کنیم، قطعا معقول‌تر است که از این راه تکلیف خود را نسبت به مرز و بوم ملی و عقیدتی خود ایفا کنیم.

د/پناهیان: مشارکت بالا هزینه‌های کشور را کاهش می‌دهد/ عالی: رئیس‌جمهور منتخب اعتماد مردم را بازگرداند

حجت‌الاسلام مسعود عالی، کارشناس علوم دینی:

مهم‌تر از برنامه، کارنامه است

- به نظر من همه ۵ کاندیدای جبهه انقلاب در مناظرات و تبلیغات ریاست‌جمهوری بخوبی ظاهر شدند. آنها گفتمان امام و رهبر معظم انقلاب را بدون هیچ تعارف و خجالت کشیدنی مطرح کردند. شعارهایی را دادند و گفتمانی را تبلیغ کردند که چندین سال است فضای قوه مجریه با آنها بیگانه شده است اما به هرحال برای انتخاب اصلح از میان صالحین باید به ویژگی‌ها و خصوصیت‌هایی دقت کرد.

- اگرچه در حال حاضر خیلی موضوع برنامه داشتن مورد تاکید قرار می‌گیرد و البته حرف درستی هم هست، رئیس‌جمهور آینده باید یک تیم متخصص و یک برنامه مدون و تخصصی داشته باشد اما به نظرم مهم‌تر از برنامه، کارنامه است؛ کارنامه‌ای که بشود مبتنی بر آن توانایی مدیریتی کاندیدا را برای بر عهده گرفتن مدیریت کلان کشور ارزیابی کرد و مورد سنجش قرار داد.

جایگاه ریاست‌جمهوری، جایگاه آزمون و خطا نیست

- جایگاه ریاست‌جمهوری، جایگاه آزمون و خطا نیست، باید به کسی رای داد که سابقه مدیریتی کلان داشته و در آن منصب‌ها هم درخشیده باشد.

- ساده زیستی، پاکدستی، جهادی بودن، باور داشتن به گفتمان انقلاب و نهراسیدن از سردست گرفتن حرف‌های انقلاب، از دیگر ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهور مطلوب باید حائز آنها باشد.

رییس‌جمهور منتخب اعتماد مردم را بازگرداند

- رئیس‌جمهور آینده کار دشواری در پیش دارد، باید بتواند لطمه‌ها و ضربه‌هایی را که در طول ۸ سال گذشته به اعتماد مردم وارد شده جبران کند.

- قطعا اگر این اتفاق بیفتد، حداکثر حمایت اجتماعی نیز به عنوان یک پشتوانه قوی برای رئیس‌جمهور حاصل خواهد شد که این به خودی خود توان و قدرت جمهوری اسلامی را نیز در سطح جهانی ارتقا خواهد داد.

«حریت» و «آزادگی» مهم‌ترین خصوصیت رییس‌جمهور آینده / انتخابات از پایه‌های مهم برای تقویت امنیت کشور

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه:

مردم فردی را انتخاب کنند که دلبسته خدمت به بندگان خدا باشد

- مردم عزیز ایران همیشه با مردم‌داری و ولایت‌مداری و اعتقاد به رشد و پیشرفت ایران، این سرزمین پر از نعمت را از توطئه دشمنان در تاریخ ایران‌زمین نجات داده‌اند. ایرانیان که همیشه در تاریخ خود موحد بودند، نشان دادند که توحید با سیاست پیوند وثیقی دارد.

- اکنون زمان آن رسیده است که مردم عزیز با حضور حداکثری خود، فردی را انتخاب کنند که در میدان سیاست با روحیه توحیدی دست به کنشگری بزند، جز از خدا نهراسد و در برابر غیرخدا مرعوب نشود و دلبسته خدمت به بندگان خدا باشد.

باید راه رسیدن به قله تمدن‌سازی باز شود

- مردم ایران، مردم تمدن‌سازی هستند و تاریخ این مرز و بوم گواه صدق این ادعاست. اکنون فرصت آن رسیده است که مردم با انتخاب فردی که به افق تمدن‌سازی ملت ایران باور دارد، و نمی‌خواهد ایران دنباله‌رو تمدن مدرن غربی باشد، راه را به سوی رسیدن به این قله بگشایند.

- مشارکت مردم و انتخاب یک رئیس‌جمهور معتقد به جوان انقلابی، دارای مدیریت جهادی، انگیزه توحیدی، خدمتگزار به مردم، عدالت‌گرا، مبارز علیه فساد، هنرمند در فن مدیریت و اصلاح‌گر ساختارها، جهشی خواهد بود در پیشرفت ایران اسلامی و رسیدن به قله‌های تمدن‌سازی.

با مشارکت بالا و انتخاب درست دشمن را ناامید کنیم

- امروز دشمنان میهن اسلامی در کمین هستند تا با کمترین فرصتی انتقام شکست‌های خود از انقلاب اسلامی را بگیرند. اگرچه هیچ وقت قادر به عملی کردن این نیت پلید خود نخواهند بود، ولی بر ما است که راه هرگونه ایذا و تشدید فشار بر کشور عزیزمان را مسدود کنیم.

- برای تحقق این هدف، مشارکت بالا و اقبال حداکثری به صندوق رای یکی از بهترین راه‌ها خواهد بود. البته مشارکت تنها، ضامن سلامت و بقای کشور نخواهد بود، بلکه این مشارکت باید با انتخاب اصلح همراه باشد. به همین دلیل است که وظیفه هر رأی‌دهنده‌ای، افزایش بصیرت و آگاهی سیاسی خود است تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. اساسا بسیاری از مشکلاتی که ما در دهه‌های گذشته داشته‌ایم، به خاطر بی‌توجهی به معیارها و ملاک‌های علمی انتخاب روسای‌جمهور بوده است.

- توصیه من به مردم عزیز، مردم ‌دارای عقلانیت و معنویت و عدالت‌خواه و بابصیرت این است که فرد اصلح معتقد به جریان تمدن‌سازی را انتخاب و حمایتش کنند تا ان‌شاءالله از این پیچ تاریخی عبور کنیم./841/

ارسال نظرات