۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۸۳۰۱۸

حضور معنادار مردم در انتخابات

حضور معنادار مردم در انتخابات
مردم عزمشان را برای تغییر وضع موجود جزم کردند وعملا نشان دادند که خواستار تغییر هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،مشارکت نسبتا بالای مردم در عرصه انتخابات، در شرایطی که اوضاع اسفبار اقتصادی و تنگناهای معیشتی برای مردم در این سال‌ها به شدت خودنمایی می‌کرد حاوی نکاتی قابل تأمل است .

شرایط موجود، وضع را به جایی رسانده بود که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که با وجود دلسردی مردم چنین استقبالی از انتخابات شود و چه بسا درصد قابل توجهی تمایلی به شرکت درانتخابات نداشتند؛ از طرفی موضوع کرونا و مانور رسانه‌های معاند روی این موضوع نیز می‌توانست در روند منفی انتخابات تأثیرگذار باشد.

به هر حال در اینکه چه شد ورق برگشت و شاهد حضور پر شور مردم بودیم، طبیعتا دلایل مختلفی ممکن است دخیل باشد؛ مثلا تبلیغات زیادی که درآستانه انتخابات از سوی صدا و سیما شد، به خصوص پخش مناظرات، می‌تواند در تهییج مردم و برانگیختن حس غرور ملی مؤثر بوده باشد که نهایتا منجر به شرکت گسترده درانتخابات شده است؛ ولی این یک طرف ماجراست و چه بسا دلیل تام و تمامی نباشد.

به نظر می‌رسد که این حضور مثال زدنی و از آن مهمتر کاندیدی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد حاوی پیام‌های مهمی بوده است.

یکی از آن نکات این است که مردم عزمشان را برای تغییر وضع موجود جزم کردند وعملا نشان دادند که خواستار تغییر هستند؛ آن هم تغییری اساسی و متفاوت با عملکرد دولت فعلی. در واقع مردم نه بزرگی به غرب گرایی،‌ امید به بیگانه و بی کفایتی گفتند و ثابت کردند که خواستار توجه به توان و تولید داخلی و مدیریتی دلسوز و جهادی هستند.

نکته دیگر این است که بعد از احراز صلاحیتها و اعلام اسامی کاندیدا از سوی شورای نگهبان، برخی سیاسیون از تأیید صلاحیت نشدن خیلی‌ها شاکی شدند و مدعی بودند که این قضیه مشارکت را پایین می‌آورد. نتیجه انتخابات نشان داد که این سخنان، یاوه‌ای بیش نبوده و اشخاص و احزاب در تعیین نتیجه انتخاب دخیل نیست و اصلاح طلب و اصولگرا دیگر رنگ و بویی در بین توده مردم ندارد؛ بلکه آن چه مهم است مدیریتی توانا با کارنامه‌ای قابل قبول است که می‌تواند اقبال مردم را به خود جلب کند. از طرفی تخریب‌ها هم دیگر مثل سابق کارساز نبود و مردم ازاین نظر هم به بصیرت صحیحی رسیده‌‌اند.

✍️ بابک شکورزاده

ارسال نظرات