۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۸۳۰۶۲
حجت الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری:

چرا حضرت معصومه را با عنوان کریمه اهل‌بیت می‌شناسند؟

چرا حضرت معصومه را با عنوان کریمه اهل‌بیت می‌شناسند؟
استاد حوزه علمیه گفت: امام رضا علیه السلام می فرمایند کسی که در تمام امورات خود محاسبه نفس داشته باشد سود می کند و اگر از محاسبه نفس خود غفلت کند ضرر خواهد کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین بندانی نیشابوری در سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: امام رضا علیه السلام می فرمایند کسی که در تمام امورات خود محاسبه نفس داشته باشد سود می کند و اگر از محاسبه نفس خود غفلت کند ضرر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه انسان هر روز باید محاسبه نفس داشته باشد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که خطاهای خود را در طول روز یادداشت کنید و اگر خطاهای شما از دیروز بیشتر شده بود استغفار کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دوران ۲۰ ساله امامت امام رضا علیه السلم دوران پر جنگ و ستیزی بوده است، گفت: جنگ مأمون و امین پسران هارون عباسی دوره ای پر تنش را ایجاد کرده بود که مأمون نذر کرد اگر بر برادرش امین غلبه کند حکومت را به افضل آل ابوطالب یعنی امام رضا علیه السلام واگذار کند.

وی گفت: امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو تبلیغات خاصی از ولایت امیرالمؤمنین بیان کردند و آثارش را در سرخس، بغداد، قم و نیشابور مشاهده می‌کنیم و حضرت سه ماه در نیشابور ماندند و حدیث سلسله الذهب را در نیشابور بیان کردند.

بندانی نیشابوری با اشاره به دهه کرامت به عظمت بانوی کرامت پرداخت و گفت: تا حدود ۲۱۸ سال پیش آقایان اجازه ورود به حرم را نداشتند و فقط بانوان می‌توانستند به زیارت بروند و حتی کوچه های بانوان از کوچه‌های آقایان جدا بوده و خانه ها و کوچه ها به گونه ای بوده که بانوان کاملا از آقایان جدا بودند.

وی با بیان اینکه محبت حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام مانند محبت امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها است، گفت: اینکه امام جواد علیه السلام می‌فرمایند هر کسی عمه من را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود نشان می‌دهد به عمه خود افتخار می‌کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: آیت الله مرعشی نجفی یک سال به امیرالمؤمنین(ع) توسل کردند تا قبر حضرت زهرا سلام‌الله علیها را پیدا کنند تا اینکه امام صادق علیه‌السلام در عالم رؤیا به این عالم گفتند که اگر ثواب زیارت قبر مادرت زهرا سلام‌الله علیها را می‌خواهی بر تو باد که به زیارت کریمه اهل‌بیت(س) بروی ایشان سئوال کرد که کریمه اهل‌بیت(س) کیست؟ فرمودند فاطمه بنت موسی(ع) در قم.

وی با بیان اینکه امام کاظم چهار دختر داشتند که همه آن‌ها فاطمه نام داشتند، گفت: فاطمه صغری در آشتیان و فاطمه کبری حضرت معصومه سلام الله علیه در قم هستند، فاطمه اخری در رشت و فاطمه وسطی در باکو بارگاه دارند و با اینکه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها دومین دختر ایشان بودند اما به خاطر بزرگی و عظمت‌شان ایشان را فاطمه کبری نامیدند.

بندانی نیشابوری ادامه داد: بعد از حمله‌ای که در ساوه به کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها شد و ایشان قصد آمدن به قم را کردند مردم قم به استقبال ایشان رفتند و فرش‌های خانه خود را زیر پای شتر ایشان پهن کردند و کوچه‌ها را با گلاب شستشو دادند و با اینکه کجاوه ایشان پوشیده بود مردان به خاطر تعظیم ایشان به کجاوه نگاه نمی‌کردند و سرهایشان پایین بود و زنان اشراف قم برای خادمی حضرت در طول شبانه روز ثبت نام می‌کردند تا هر یک ساعت یک نفر خادم حضرت بشود و افتخار خادمی ایشان را برای خود ثبت کند.

ارسال نظرات