۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۶۸۳۲۴۷
حلقه مفقود فرهنگ (۵)؛

دولت جدید و ضرورت تبیین پیوست فرهنگی برای تمام توسعه‌ها

دولت جدید و ضرورت تبیین پیوست فرهنگی برای تمام توسعه‌ها
منتظرقائم گفت: حذف ماده یکم برنامه پنجم توسعه توسط دولت یازدهم و دوازدهم منجر به شکل گیری مشکلات عدیده فرهنگی و اجتماعی شد که دولت سیزدهم برای حل آن مشکلات بدان توجه کند.

مهندس ابوذر منتظر قائم، کارشناسی رسانه و فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حل سریع معضلات اجتماعی را در دستور کار دولت سیزدهم لازم دانست و گفت:  آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان اولویت برای دولت سیزدهم مطرح است که می‌توان گفت مسأله مواد مخدر و سپس مسأله برخورد با افراد و شخصیت‌های آسیب‌زای اجتماعی است که از آنان به اراذل و اوباش یاد می‌شود.

وی ادامه داد: البته تعاریفی که از اراذل اوباش وجود دارد که تعاریف دقیقی نیست و ما باید با اشاعه فرهنگ اوباشی‌گری در جامعه مبارزه کنیم.

منتظر قائم حل مسائل نوجوانان را یکی دیگر از مسائلی دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد و ابراز داشت: مسأله خانواده و به‌خصوص کمک به نوجوانان در مباحث فساد اخلاقی، البسه نامناسب، موضوعات فضای مجازی و غیره بسیار مهم است که برای اصلاح خیلی از موارد به اصلاحات زیرساختی نیازمندیم.

وی افزود: برای مثال در حوزه فضای مجازی نیازمند اصلاحات زیرساختی هستیم؛ چرا که با اینکه ما فضای مجازی را توسعه می‌دهیم، اما شاهد پیشرفت هویتی در این فضا نیستیم ولی وقتی می‌بینیم توسعه در این فضا برعلیه هویت بومی ما رقم می‌خورد نمی‌توانیم عنوان را پیشرفت بگذاریم.

کارشناس رسانه و فضای مجازی، رها شدگی موضوع محتوا در فضای مجازی را یکی از آسیب‌های عمده در نرم افزارهای داخلی دانست و گفت: در فضای مجازی و سرویس‌های داخلی نیز می‌بینیم هدف که همان محتوا است رها شده ولی حجم سرویس‌ها به تنهایی رشد می‌کنند و همان تهدیدات سرویس‌های خارجی را به‌دنبال دارد.

وی بازگشت به بند یکم ماده پنجم توسعه را راهکار حل مشکلات دانست و افزود: علت این عقب ماندگی‌ها عدم توجه به ماده یکم برنامه پنجم توسعه که دولت آقای روحانی آن را حذف کرد و اجازه نداد وارد برنامه ششم بشود که امیدواریم در دولت آقای رئیسی ضرورت تبیین پیوست فرهنگی برای تمام توسعه‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات