۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۸۳۷۵۱

جای جهاد هنری خالی است

جای جهاد هنری خالی است
یک خوشنویس و کاتب قرآن گفت: ما اکنون نیاز به جهاد هنری داریم. جوانان هنرمند و پاکی داریم که علاقه‌مند به کارهای قرآنی هستند و اکنون زمان ورود این جوانان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مجید فدایی‌منش؛ خوشنویس و کاتب قرآن در گفت‌وگو با ایکنا درباره نخستین دوره جشنواره کتابت قرآن کریم گفت: در این جشنواره بیش از ۲۴۰ اثر ارسال شده که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان آن که دانشجویان هستند به قرآن و کتابت آن علاقه‌مند هستند. پس باید این افراد را به شکل یک مجموعه حفظ کرد و سطح هنری و علمی آن‌ها را ارتقا داد تا در زمان مناسب وارد عرصه هنری شوند. حفظ این دانشجویان مهمتر از شناسایی و جذب است و یکی از راهکار‌های این مسئله نیز آموزش آنهاست، زیرا نیاز به آموزش دارند.

وی با اشاره به سطح کیفی آثار افزود: تعداد آثار در نستعلیق بیشتر از سایر خطوط بود و از نظر کیفی نیز آثار خوبی دریافت شده است. نکته مهم در این زمینه این است که با توجه به اینکه خط کتابت ریز مدنظر بوده و نه خط جلی. از این رو این محدودیت وجود داشته و شرکت‌کنندگان نمی‌توانستند قطعه‌نویسی کنند و این امر نشان از وجود استعداد‌های بالقوه در میان آن‌ها دارد.

فدایی‌منش اولین و مهمترین مسئله در جشنواره‌ها را اطلاع‌رسانی دانست و بیان کرد: باید این بخش به قدری وسیع و قوی باشد که کسی از جشنواره جا نماند. در این جشنواره هم تلاش شده، اما به اعتقادم تعدادی از دانشجویان که می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند، از آن جا مانده‌اند. این نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی چندان قوی نبوده است و صدا و سیما می‌توانست در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه گفت: جای جهاد هنری در کشورمان خالی است. ما اکنون نیاز به جهاد هنری داریم. جوانان هنرمند و پاکی هستند که علاقه‌مند به انجام چنین کار‌هایی هستند. اکنون زمان ورود جوانان است و آن‌ها می‌توانند کار را با قوت بیشتری پیش ببرند.

این استاد خوشنویس در ادامه به یکی از همایش‌های بین‌المللی خوشنویسی که خود از طراحان اصلی آن بوده، اشاره کرد و درباره دلایل نبود چنین برنامه‌هایی در سال‌های اخیر گفت: حدود ۲۱ سال پیش ایده اصلی برگزاری همایش خوشنویسی قرآن به خط نستعلیق را به سازمان صدا و سیما پیشنهاد کردم و مورد پذیرش قرار گرفت و آن‌ها همایش را برگزار کردند. در این همایش بیش از ۲۰۰ خوشنویس از سراسر کشور دعوت شد و چند هزار اثر از خوشنویسان به دستمان رسید. همچنین خوشنویسان فارغ التحصیل ممتاز انجمن خوشنویسان که سنشان زیر ۱۵ سال بود نیز دعوت شدند و جزء سی را به شکل نمادین کتابت کردند و اساتید دیگر پس از آموزش شیوه‌نامه، قرآن کریم را به خط نستعلیق در یک روز کتابت کردند. این کار بسیار ارزشمند بود و ماندگار شد.

فدایی‌منش تصریح کرد: در حالی که سازمان صدا و سیما متولی اصلی این امر نبودند، اما کار را به خوبی انجام دادند. اکنون هم همینطور است و متولیان اصلی اعم از وزارت ارشاد به دلیل ضعف مدیریتی، اولویت‌دار نبود هنر به ویژه هنر خوشنویسی و کمبود بودجه نتوانسته‌اند پس از دو دهه کاری به این عظمت در حوزه هنر انجام دهند.

وی ادامه داد: در آن زمان هدفم این بود که هنرمندان خوشنویس را با خط نستعلیق به عنوان خط ملی کشورمان آشنا کنم و در این زمینه نهضتی به پا شد تا قرآن نستعلیق کتابت شود. در واقع پیش از این همایش، تعداد قرآن‌های کتابت شده که از تعداد انگشتان دست کمتر بود با این نهضت، چند صد نسخه قرآن نستعلیق کتابت شد. خط نستعلیق عروس خطوط است، حیف از این جمال بود که در خدمت قرآن که سراسر جمال است، قرار نگیرد.

این خوشنویس گفت: من بعد از کتابت شاهنامه، دیوان سعدی و حافظ و ... کتابت قرآن را با خط نستعلیق آغاز کردم که سهل‌القرائه و اعراب‌پذیر باشد. با توجه به اینکه بسیاری بر این عقیده بودند این خط اعراب‌پذیر نیست اما ما شیوه‌نامه‌ای نوشتیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم.

وی تأکید کرد: از انجام حرکت‌های مقطعی و ضعیف باید پرهیز کرد. جشنواره ملی کتابت قرآن کریم، گام نخست را به خوبی برداشته است. ممکن است ایراد‌ها و اشکالاتی وجود داشته باشد، اما مهم این است که هم این حرکت ادامه یابد و هم عیب و ایراد‌ها برطرف شود و سال به سال، جشنواره را با قدرت و قوت بیشتری ببینیم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات