۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۸۳۹۱۱
گفت‌وگو با امام جماعتی که نماز اول وقت را در مدرسه احیا کرد؛

آموزش عملی نماز اول وقت در کلاس های آنلاین

آموزش عملی نماز اول وقت در کلاس های آنلاین
حجت الاسلام قادری از ائمه جماعات موفق مدارس کشور با هدف احیای نماز اول وقت، طرح "نماز در کلاس" یا "آموزش عملی نماز، در کلاس های آنلاین" را برای دانش آموزان اجرا کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد قادری، طلبه انقلابی و جوانی است که سال ها، بخشی از زندگی خود را وقف دانش آموزان کرده است. وی بیش از یک دهه است که علاوه بر تدریس، امام جماعت مدارس آموزش و پرورش می باشد.

فعالیت های حجت الاسلام قادری در سال ۱۳۹۴، در همایش "تجلیل از ائمه جماعات موفق مدارس کشور" که در مجتمع یاوران مهدی (عج)- قم برگزار شد، مورد تقدیر وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

آموزش عملی نماز اول وقت، در کلاس های آنلاین

حجت الاسلام قادری، دانش آموخته مرکز تخصصی نماز حوزه علمیه قم است و به تدریس مباحث تخصصی با موضوع نماز، اشتغال دارد.

گفت‌وگوی زیر به بهانه طرح موفق "نماز در کلاس" یا "آموزش عملی نماز، در کلاس های آنلاین" است که از نظر شما خواهد گذشت.

سلام علیکم. ضمن تشکر از این فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، بفرمائید که چند سال است که امام جماعت دانش آموزان هستید؟

علیکم السلام و رحمت الله، خواهش می‌کنم. بنده از سال ۱۳۸۷ تا کنون، با حکم آموزش و پرورش قم، رسما موفق به این امر مبارک شدم.

آیا فقط امام جماعت مدارس قم بوده اید؟

نخیر. بحمدالله در مقاطع زمانی مختلف، در مدارس استان های: خراسان رضوی، کرمانشاه و اصفهان هم این توفیق را داشته ام.

آموزش عملی نماز اول وقت، در کلاس های آنلاین

به نظر شما امام جماعت دانش آموزان، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

امام جماعتِ دانش آموزان، طبیعتا با توجه به جایگاه حسّاس و اثر گذاری که دارد، هر چه جوان تر باشد که حوصله ارتباط با نوجوان ها و جوان ها را داشته باشد، بهتر است. باید از سطح دانش و معلومات دینی خوبی برخوردار باشد، لازم است دوره های آموزشی ارتباط گیری با دانش آموزان را دیده باشد، توان روان شناسی افراد، در برخوردهای مختلف را داشته باشد و به مباحث مورد نیاز دانش آموزان بپردازد.

تقریبا در دو سال تحصیلی گذشته، به خاطر وضعیت کرونایی، همه نمازهای جماعت مدارس کشور تعطیل بود، شما در این ایام، از چه طریقی، مباحث نماز را با دانش آموزان مطرح می کردید؟

معمولا بنده علاوه بر عهده دار بودن امامت جماعت مدارس، بعضی از دروس مانند قرآن، تفکر و سبک زندگی و ... را هم برای بچه ها تدریس میکنم. در سال تحصیلی گذشته، با مجتمع آموزشی_فرهنگی دکتر حسابی قم، توفیق همکاری داشتم. بنده از ابتدای سال دیدم که هر روز، یکی از کلاس هایی که نزدیک ظهر برگزار می شود، دقیقا با وقت اذان تلاقی دارد.

برای بنده، هیچ فرصتی بهتر از این فرصت نبود که بتوانم عملا اهتمام به نماز اول وقت را به بچه ها آموزش دهم؛ زیرا امام صادق علیه السلام می فرمایند: "کونوا دُعاةَ الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم" یعنی مردم را با رفتار و عمل خوب خود، دعوت به دین کنید. هر روز، به محض اینکه صدای اذان بلند میشد، درس و کلاس را به مدت ۵ دقیقه تعطیل می کردیم و به بچه ها اعلام می کردم که سریع وضو بگیرند و فقط نماز ظهرشان را در خانه بخوانند. خودم هم جلوی دوربین کلاس، سجّاده می انداختم و به نماز می ایستادم و بچه ها، صدا و تصویر بنده را داشتند. بلافاصله بعد از نماز هم، کلاس رو ادامه می دادیم.
به همین سادگی...

آموزش عملی نماز اول وقت، در کلاس های آنلاین

چقدر جالب! مسئولان مدرسه هم با شما همکاری لازم را داشتند؟

بله. بحمدالله مسئولین مدرسه، کاملا با این موضوع موافق بودند و علاوه بر اینکه موافق بودند، همکاری و همراهی خیلی خوبی داشتند و خودشان زمینه را فراهم می کردند. بنده لازم هست که از همکاری های مسئول محترم مجتمع دکتر حسابی، جناب آقای خلیلیان، مدیر محترم مقطع ابتدایی، جناب آقای کریمی و مدیر محترم مقطع متوسطه اول، جناب آقای سالم، کمال تشکر را داشته باشم.

نظر خود دانش آموزان و والدین آنها درباره این طرح چه بود؟

برای خودم خیلی جالب بود که بچه ها مشتاقانه سر کلاس حاضر می شدند و بعضی اوقات که وقت اذان میشد و بنده سرگرم ارائه مباحث درسی بودم، چندین نفر از دانش آموزان، در سیستم پیام می دادند که وقت نماز شده است. این یعنی اثر پذیری بچه ها که همه الحمدلله، قلبشان پاک است. در خصوص والدین هم، بنده مکرّرا پیام ها و تماس هایی داشتم که حقیر را مورد محبت قرار می دادند و از این طرح "نماز در کلاس"، خوشحال بودند. برای بنده هیچ چیز خوشایند تر از این نبوده و نیست که مشمول دعاهای والدین شوم.

آموزش عملی نماز اول وقت، در کلاس های آنلاین

لطفا در پایان، اگر نکته یا پیشنهادی در خصوص نماز و "فرهنگ نماز اول وقت"، خطاب به مسئولان دارید، بفرمائید.

بله، ممنونم. بنده در اینجا، یک نکته عرض میکنم و دو پیشنهاد؛

اما نکته لازم اینکه، متاسفانه ما در "گام نخست انقلاب" از امکانات و زیرساخت هایی که به انقلاب اسلامی برایمان فراهم کرده، در جهت گسترش معنویت در جامعه اسلامی، استفاده ی باید و شایسته را نداشتیم و لازم است که این موضوع، با جدّیت بیشتری در "گام دوم انقلاب"، پیگیری شود.

اما مخاطب بنده در پیشنهاد اول، صدا و سیماست. مستحضرید ما در شبکه پُر مخاطبِ "نهال" و "پویا" که به صورت تخصصی برای کودک و نوجوان برنامه های متنوع و خوبی تولید میکند، نتوانسته ایم آموزش نماز را جا دهیم.

در همه شبکه های تلویزیونی، موقع اذان، نماز جماعت پخش میشود، الّا شبکه ای که مربوط به بچه هاست!
این ضعف در سیستم و برنامه ریزی ماست.

بنده از همین جا، ضمن تشکر از برادر گرامی، مدیر فعّال و انقلابی، جناب آقای محمد سرشار عزیز، که مدیریت شبکه موفّق "پویا" و "نهال" را به عهده دارند، تقاضا میکنم که موضوع تاثیرگذارِ پخش نماز را در وقت اذان، با اهتمام بیشتری پیگیری کنند تا بچه های ما بتوانند، به راحتی، الگوبرداری دینی مناسب، داشته باشند.

پیشنهاد می کنم نماز جماعت رهبر عزیز انقلاب که برای دانش آموزانِ تازه به سن تکلیف رسیده، اقامه فرمودند را در مواقع نماز، پخش نمایند و همینطور از نماز جماعت های دانش آموزی، استفاده کنند.

پیشنهاد دوم هم برای وزیر محترم آینده آموزش و پرورش هست که هنوز مشخص نیست که کدام بزرگوار است و آن اینکه، در صورتی که خدای ناکرده امسال هم مثل دوسال تحصیلیِ گذشته، به خاطر شرایط کرونایی، مدارس به صورت مجازی برگزار شد، طرح "نماز در کلاس"، به صورت ابلاغیه، به همه مدارس کشور پیشنهاد شود تا از این طریق بتوانیم در مسیر گسترش فرهنگ نماز در جامعه، قدم موثّرتری برداریم.

امیدوارم که همه ما مصداق آیه شریفه "الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ" باشیم و توفیق داشته باشیم تا نام خود را در لیست اقامه کنندگان نماز قرار دهیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
خدا خیرش بده
0
0