۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۶۸۳۹۹۰

گزارشی از نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه

گزارشی از نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه
در نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جزایری به عنوان دبیر جدید همایش کتاب سال حوزه معرفی شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه، همراه با تکریم و معارفه دبیر جدید این همایش و اعطای احکام اعضای جدید این شورا، امروز در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

آیت الله اعرافی در این نشست گفت: تحلیل جامع و دقیق هر دوره همایش کتاب سال حوزه یکی از کارهای مهمی می باشد که باید انجام گیرد و خوشبختانه شروع هم شده است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: واقعیت ها و حقایقی در حوزه وجود دارد که مورد غفلت واقع شده اند؛ کتاب ها و آثار فاخری وجود دارد که در همایش کتاب سال حوزه شرکت داده نمی شوند؛ باید به نحوی عمل شود که متناسب با شئون و سنن حوزوی همه جامعه محققین و پژوهشگران حوزه همه پای کار بیایند و آثار تولیدی خود را در این همایش معرفی نمایند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برای حمایت از آثار برگزیده می بایست تدابیری صورت گیرد تا بتوان جوایز تشویقی قوی تری را تأمین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از آثار دریافتی و برگزیده همایش کتاب سال حوزه در سال های اخیر پرداخت و گفت: در سال گذشته علی رغم وجود مشکلات ناشی از کرونا و کم شدن انگیزه ها بیست و دومین دوره کتاب سال حوزه را برگزار نمودیم؛ ۷۱۸ کتاب در دوره بیست و یکم و ۶۶۶ کتاب در دوره بیست و دوم داشتیم.

دبیر سابق همایش کتاب سال حوزه بیان داشت: در سال گذشته ۵ اثر برگزیده و ۱۷ اثر شایسته تقدیر و ۲۵ اثر شایسته تحسین بود؛ دو ناشر برگزیده و دو ناشر شایسته تقدیر را هم در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه داشتیم.

وی گفت: انجام ۳۶۰۰ ارزیابی اجمالی و ۶۰۰ ارزیابی تفصیلی در یک پروسه سه ماهه و برگزاری ۱۲۰ جلسه داوری از فعالیت های دبیرخانه کتاب سال حوزه در سال گذشته بود که با همکاری ۲۷۲ نفر از افراد مختلف صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: در حال حاضر ۸۴ نشریه علمی پژوهشی داریم؛ ۳۸ نشریه علمی ترویجی هم در حال فعالیت هستند.

وی اظهار کرد: در گروه های مختلف تشکیل شده در دبیرخانه این همایش بهترین اساتید رشته های مربوطه حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی عضو شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه نیز در سخنانی  گفت: لازم است تیمی برای بررسی کیفی همایش کتاب سال حوزه تشکیل شود تا به آسیب شناسی در زمینه های مختلف مربوط به آن بپردازند.

خانم متولیان از دیگر اعضای شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه سپس اظهار داشت: متأسفانه در بدنه فکری حوزه هنوز موضوعاتی در زمینه های مختلف آموزش و پژوهش همچون تکنولوژی های آموزشی در نظر گرفته نشده اند.

در این نشست با حکم آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،‌ حجت الاسلام والمسلمین جزایری به عنوان دبیر بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه منصوب و معرفی شد  و از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تقدیر به عمل آمد؛ همچنین احکام اعضای جدید عضو شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه به آن ها اعطا شد.

 متن حکم آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه بدین شرح است:

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدحمید جزایری دام عزه

سلام علیکم؛

با احترام، نظر به تجربیات و شایستگی‌های علمی و مدیریتی جناب‌عالی و با توجه به پیشنهاد معاون محترم پژوهش حوزه‌های علمیه و تأیید شورای سیاستگذاری همایش (موضوع تبصره ۲ ماده ۱۲ آیین‌نامه همایش)، شما را به سمت دبیر «بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه» و «پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه» در سال ۱۴۰۰ منصوب می‌نمایم.

امید است با توجه به شرح وظایف مقرر در آیین‌نامه همایش و با نظارت بر فرایند علمی و مدیریتی آن، حرکت رو به رشدی را در برگزاری این همایش ایجاد نمایید.

خاطرنشان می شود: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری، از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه است که از سال ۱۳۷۸ با رتبه دانشیار، به عضویت هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه درآمده‌ است. وی علاوه بر تدریس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، بیش از ۲۰ سال است که در مقاطع ارشد و دکتری حوزه و دانشگاه تدریس می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه علاوه بر مدرک سطح ۴ حوزه علمیه، دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدرسی فلسفه و کلام بوده و پس از دفاع از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «روش‌شناسی تفسیر حقوقی قرآن» با درجه عالی، مدرک دکتری قرآن و علوم، با گرایش حقوق را از جامعه المصطفی العالمیه اخذ کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، عنوان استاد نمونه و برتر ادبیات عرب حوزه علمیه قم و دو نوبت استاد نمونه جامعه المصطفی العالمیه را در کارنامه علمی خود داشته و صاحب ده‌ها اثر مکتوب در قالب کتاب و مقالات علمی است که عناوین برخی از آن‌ها عبارت است از:

کتاب‌ها:

احکام فقهی جانبازان (مزین به تقریظ مقام معظم رهبری مدظله العالی)

نقش شیعه در اخلاق، تربیت و حقوق

درآمدی بر مطالعات میان رشته ای قرآن و علوم

درسنامه صرف، از کتب درسی حوزه علمیه

النحوالجامع از کتب درسی برخی مراکز علمی؛

منهاج البلاغه از کتب درسی برخی مراکز علمی

دانش صرف از کتب درسی حوزه و برخی مراکز علمی ؛

تصحیح  مبادی الوصول الی علم الاصول

تصحیح جواهر البلاغه از کتب درسی حوزه و برخی مراکز علمی ؛(( کار جمعی ))

بازسازی کتاب الموجز فی علم الاصول از کتب درسی حوزه و برخی مراکز علمی ؛(( کار جمعی ))

بازسازی  مجموعه مبادی العربیه (( کار جمعی ))

مقالات:

احکام پنجگانه معاملات ((دائرة المعارف))

اصول کلی حاکم بر معاملات حرام ((دائرة المعارف))

بیع مصحف به مسلمان و غیر مسلمان ((دائرة المعارف))

شرایط عامه معاملات ((دائرة المعارف))

معامله اشیاء ناپاک و آلوده ((دائرة المعارف))

مطالعات میان رشته ای قران و حقوق ( مقاله برتر همایش بین المللی قران و علوم انسانی )

الاثر الغوی فی فهم آیات الجزاء القرآنی

اعجاز حقوقی قرآن

اعجاز علمی اجتماعی قرآن در قانومندی جامعه در نهاد خانواده

بررسی انواع تعامل قرآن و فرهنگ زمانه و آثار و پیامدهای آن بر علوم انسانی

تبیین دیدگاه علم دینی آیت الله جوادی آملی

تحلیل حکمت الهی در مهندسی تنزیلی توصیف قرآن در قرآن

تحلیل رابطه آیات نفی ظلم با مسئولیت مدنی

تزاحم در حقوق و مصلحت زنان

تعیین پدر در تلقیح مصنوعی باتوجه به مبانی فقه و حقوق اسلامی

تفسیر قرآن در رسانه

جایگاه تفسیر موضوعی استنطاقی در فهم مباحث علوم سیاسی

سرشت و ماهیت انسان و تأثیر آن در علوم سیاسی از دیدگاه قرآن

سعی در مقادیر توسعه یافته مسعی از نظر مذاهب اسلامی

گستره شناسی قید دخلتم بهن در حکم حرمت ربیبه

مدیریت تحول در قرآن کریم

مفهوم و قلمرو شهروندی از منظر قرآن کریم

نظریه قرانی اصل کلی حسن نیت

نظریه قرآنی وفای به عهد

نقد پنداره وجود آیات مخالف علم و مطابق با باورداشت مخاطبان عصر نزول

نقش حفظ نظام خانواده و تاثیر آن بر استحکام و شکوفایی و امنیت روانی جامعه از منظر قرآن کریم

نیاز اولیه انسان به پذیرش از دیدگاه قرآن و نظریات مطرح روانشناسی

حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری، هم‌اکنون معاون آموزش جامعه‌المصطفی العالمیه بوده و از چهره‌های موثر و فعال در تدوین سند چشم‌انداز حوزه و مسئول کارگروه پژوهش آن بود. ایشان پروژه مطالعاتی «علل افت تحصیلی طلاب حوزه علمیه» را به سفارش دفتر مقام معظم رهبری به انجام رسانده است.

مدیر مرکز تدوین متون حوزه‌های علمیه، مسئول امور مدارس حوزه علمیه قم، مسئول کمیسیون طرح سوالات حوزه علمیه، عضویت در شورای آموزشی پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور، عضویت در کمیته مدارج علمی حوزه علمیه، معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، عضویت در شورای پژوهشی مجتمع عالی امام خمینی، مدیر گروه علمی تربیتی ادبیات عرب مجتمع عالی امام خمینی، مدیر گروه قرآن و علوم جامعه المصطفی العالمیه، معاون پژوهش مؤسسه عالی فقه و اصول تحت اشراف مقام معظم رهبری و عضویت در شورای آموزش حوزه‌های علمیه، برخی از سوابق علمی و اجرایی دبیر جدید کتاب سال حوزه است.

گفتنی است: براساس آیین‌نامه همایش کتاب سال حوزه، دبیر همایش، یکی از محققان حوزه علمیه است که دارای توان مدیریتی و سابقه اجرایی مؤثر باشد؛ وی با معرفی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و تأیید شورای سیاست‌گذاری و با حکم رئیس شورا، برای یک دوره منصوب می‌گردد.

ارسال نظرات