۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۸۴۰۳۲

دلیل خاموشی‌های خارج از برنامه اعلام شد

دلیل خاموشی‌های خارج از برنامه اعلام شد
سخنگوی صنعت برق از افزایش حوادث در شبکه برق به دلیل اوج‌گیری مصرف خبرداد و تاکید کرد: این حوادث باعث بهم خوردن روال تعریف شده در جداول خاموشی‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مصطفی رجبی مشهدی با بیان این که سه روز بسیار گرم را پشت سرگذاشتیم، افزود: براساس پیش بینی‌های هواشناسی تا حدود یک هفته آینده نیز شاهد تداوم گرما در کشور هستیم.

رجبی مشهدی با اشاره به این که هر یک درجه افزایش دمای هوا باعث بالا رفتن 1500 مگاواتی مصرف برق می‌شود، خاطرنشان کرد: تامین این میزان برق که به نیاز مصرف افزوده می‌شود، در شرایط کنونی بسیار سخت است.

وی با بیان این که در حال حاضر نیروگاه‌های کشور توان تولید 54 هزار مگاوات برق را دارند، افزود: در حالی که روز گذشته نیاز مصرف رکورد بسیار سنگین و بزرگی را ثبت کرد و به 66 هزار و 250 مگاوات رسید که نسبت به اوج بار سال گذشته حدود 8 هزار مگاوات و نسبت به روز مشابه سال گذشته 10 هزار مگاوات بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق گفت: باوجود کمک‌های صنایع، کشاورزان و همه مشترکان در برنامه‌های مدیریت بار، تولید نیروگاه‌ها به دلیل کاهش منابع آبی، پاسخگوی نیاز مصرف نیست و مجبور به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی هستیم.

رجبی مشهدی تاکید کرد: به طور قطع مدیریت مصرف توسط مشترکان خانگی بسیار موثر است، به ویژه در وسایل سرمایشی که باعث افزایش شدید مصرف می‌شود در صورتی که کولر‌های گازی روی دمای 25 درجه تنظیم و از دور کند کولر‌های آبی استفاه شود، شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق همچنین در خصوص تامین برق بیمارستان نیز با تاکید براین که بیمارستان‌ها هیچگاه در اولویت قطعی برق نبوده و نخواهد بود، مگر آنکه حوادثی رخ دهد که منجر به قطع برق بیمارستان‌ها شود، گفت: بیمارستان‌ها مجهز به دیزل اضطراری هستند که در شرایط قطعی برق بلافاصله وارد مدار می‌شود.

وی در خصوص دلایل خاموشی‌های خارج از جداول اعلام شده نیز افزود: در این شرایط تمام تاسیسات صنعت برق شامل نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع به صورت پرفشار در حال استفاده است که باعث افزایش حوادث در شبکه می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: وقتی مصرف برق بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابد، نمی‌توانیم خاموشی‌ها را براساس جدول زمانبندی اعمال کنیم و اضافه بر این در این شرایط حوادث شبکه هم افزایش می‌یابد که خاموشی‌های برنامه‌ریزی نشده را به دنبال دارد.

سخنگوی صنعت برق همچنین از افزایش واردات برق به کشور تا 650 مگاوات خبر داد و گفت: با تمهیداتی که بکار بسته شده است، در روز‌های آینده، شرایط تا حدی بهبود خواهد بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات