۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۸۴۰۹۲
یادداشت؛

مصباحی برای علم، اخلاق و معنویت

مصباحی برای علم، اخلاق و معنویت
توهین ­ها و تهمت­ های فراوان باعث نشد علامه مصباح چراغ روشنگری را زمین بگذارد. آنان که پای درس او نشسته اند، از معنویت، علم، اخلاق و آرامش مثال زدنی ایشان حکایت می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، «آیت الله مصباح یزدی» ، اسم رمز عملیاتی است که بارها در رسانه های مختلف تکرار شده است. از بی بی سی، رادیو فردا، صدای آمریکا، پیام اسرائیل بارها به گوش افکار عمومی خورده است.

«آیت الله مصباح یزدی» در داخل کشور هم مخالفین متعددی دارد،از توده­ای ها،مجاهدین خلق، مصدقی­ها،پان­ها­،اصلاح طلبان افراطی، بهاری­ها و گروه های خُرد و افراد متعدد دیگر.

وقتی به این دست رسانه­ ها رجوع شود، تصویر مطلوبی از آیت الله مصباح به چشم نمی خورد. تصویر عمومی و کلی که دشمنان مصباح از او ارائه می دهند، در دو کلید واژه «خشن و افراطی» خلاصه می شود. تخریب ایت الله مصباح از پروژه­ هایی نیست که محدود در سال­های اخیر باشد، بلکه از ابتدای انقلاب این تخریب­ها بصورت گسترده وجود داشته است. در برخی از مقاطع حساس تاریخ معاصر کشور، هم نوایی رسانه­های معاند نظام و اسلام با رسانه­های زاویه دار داخلی، در پروژه «تخریب آیت الله مصباح»به اندازه ­ای تشدید می شود که تعجب همگان را بدنبال خواهد داشت!

دست بر قضا اگر کسی بی بهانه هم سراغ تخریبِ «آیت الله مصباح یزدی» برود، رسانه های معاند و زاویه دار بازهم از آن استقبال خواهند کرد؛ گویی «آیت الله مصباح یزدی» برای آنها یک رقیب همیشگی و استراتژیک محسوب می شود که هیچگاه از کنار تخریب آن نمی توان گذشت!

اینکه چرا این رسانه ­ها بر این تخریب گسترده اصرار دارند بسیار جای تامّل و سوال است.

اما مطمئنا هر مخاطبی که اطلاع چندانی از سوابق«آیت الله مصباح» نداشته باشد و بخواهد به همین گزارش ­ها کفایت کند، تصویر مناسبی از آن عالم پیدا نخواهد کرد. از همین رو بسیاری از افراد ناآگاه تصویر مناسبی از«آیت الله مصباح» ندارند. برای آنها هیچگاه سوال نمی شود که دلیل این همه تخریب توسط مخالفین و دشمنان انقلاب چیست؟ و مستند عملی و حقیقی داستان سرایی­ ها در برچسب زنی از کجا ریشه می گیرد؟!

در مقابل سوابق زندگی و علمی ایشان گویای بسیاری از حقایق است. ایشان از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، و حضرت امام بودند. اساتید اخلاقی بزرگی چون مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت او را ستوده اند. و دوستان عالمی چون مرحوم «آیت الله پهلوانی»،مرحوم«آیت الله شهید مطهری» و«آیت الله جوادی آملی»و «مقام معظم رهبری» داشته ­اند. شهید بهشتی ایشان را «مصباح دوستان» لقب داده بودند. سوابق علمی ایشان هم کاملا مبرهن است. ایشان موضوعاتِ علمی عمیق را تدریس و ترویج کرده بودند از جمله  فلسفه اسلامی و غرب، اخلاق، فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت، عقائد، تفسیر و قرآن شناسی.

مصباحی برای علم ،اخلاق و معنویت

شاگردان شاخص و عالم بسیاری را تربیت کردند،نهاد­های علمی متعددی را بنیان گرفتند، در نشست­ های علمی بسیار حضور یافتند.

یکی از ویژگی­ های منحصر به فرد این عالم، حضور انقلابی و اصیل در عرصه های سیاسی است. ایشان در مقاطع حساس کشور با حضور عالمانه خود، به روشنگری می پرداختند، مناظرات ابتدای انقلاب با عناصر زاویه دار و سخنرانی های ایشان در اوج حملات اصلاح طلبان افراطی علیه مبانی اسلام و انقلاب بهترین نمونه از این اقدام هوشمندانه است.

توهین ­های بی سابقه، جوسازی های منفی، تهمت­ های فراوان باعث نشد علامه مصباح چراغ روشنگری را زمین بگذارد. آنان که پای درس او نشسته بودند، از معنویَّت ،علم، اخلاق و آرامش مثال زدنی او حکایت می کرده و می کنند.

دشمنان هم مبهوت آرامش و اخلاق او می شدند. آن روزها که برخی از دانشجویان تحت تاثیر جوّ ، علیه او شعار می دادند، آیت الله مصباح، با آرامش و لبخند به حرف­ها و اعتراضات آن جوانان گوش می کرد و صبورانه به تبیین علمی و عمیق مبانی دینی و انقلابی می پرداخت. امروز هم اگر از فیض حضور ایشان بهره مند بودیم، همین رویه را در پیش می­ گرفتند. مهربانی و روشنگری با مخالفین رویّه همیشگی ایشان بوده است.

«عمق در مبانی»، «حضور به موقع در عرصه های علمی و سیاسی کشور»، «اخلاق حسنه با همگان» و «حضور فعّال علمی»ویژگی های مهم علامه مصباح بود. ویژگی های ذکر شده از ایشان یک عالم ربَّانیِ تراز انقلاب نمودار ساخته است. عالمی که از نهادِ حوزه اصیل برآمده و مانند علمای ربَّانی تاریخ از اسلام ناب دفاع کرده است.مجاهد انقلابی که در مقابل سالها مبارزه علیه رژیم طاغوت و تلاش­های گسترده بعد از انقلاب ، صرفا بدنبال رضایت الهی بود نه سهم خواهی از انقلاب!

مصباحی برای علم ،اخلاق و معنویت

دست آورد­های عمیقِ علمی علامه مصباح در مورد اسلام و مبانی انقلاب، هم درکشور­های مختلف در حال گسترش است و هم برای سال­های متمادی ، ادامه دار خواهد بود. گویی او مصباحی برای همیشه است و نگرانی دشمنان دین و انقلاب از همین است. هراس از این دارند که علم او، مصباح راه دوستداران انقلاب شود و آرامش و اخلاق ایشان، دستگیر قلب­های آسیب دیده!

دشمنان باز هم مانند گذشته به سراغ تخریب جایگاه و ترورشخصیتی ایشان خواهند رفت. این دوستداران انقلاب هستند که باید خود را بیشتر با او آشنا و آن چراغ را برای همگان به درستی معرفی کنند.

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
احسنت بر خبرگزاری وزین رسا
ان‌شاالله دعای علامه پشت شما باشد
3
0
عباس غلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
از سرگذشت آدمها باید عبرت بگیریم و تقوای الهی پبشه کنیم
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
اجرتان با سالار شهیدان.
0
0