۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۸۴۴۱۵
حجت الاسلام بیاتی:

حجاب، دماسنج عفاف در جامعه است

حجاب، دماسنج عفاف در جامعه است
مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا گفت: هر چقدر عفت و خویشتنداری افراد جامعه را تقویت کنیم، بدون شک مسأله حجاب نیز به صورت خودکار تقویت خواهد شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی بیاتی در گفت‌وگویی به مناسبت روز عفاف و حجاب به تشریح عوامل کاهش حجاب در سطح جامعه پرداخت و گفت: در نگاه اسلامی، مسأله عفاف و نمادهایی مانند حجاب، تک عاملی نیستند، بلکه دارای یک شبکه معنایی هستند.

وی با اشاره به امور پشتیبان حجاب اظهار داشت: عفاف موضوعی نیست که بتوان آن را با یک عامل در جامعه محقق کرد، بلکه یک سری امور پشتیبان دارد که اگر به آنها توجهی صورت نگیرد نمی توان به این مقوله در جامعه عینیت بخشید.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا «عزت نفس» را یکی از امور پشتیبان عفاف در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه شخصیت بسیاری از دختران و حتی پسران جامعه دچار تزلزل شده است و از آن جهت که شخصیتی برای خود قائل نیستند، خود را برای لذت های لحظه ای به نمایش می گذارند.

وی «غیرت» را دومین امر از امور پشتیبان عفاف در جامعه دانست و ابراز کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «و عفته علی قدر غیرته»، بنابراین اگر بخواهیم میزان عفت یک مرد را بسنجیم باید به میزان غیرت او نسبت به نوامیسش توجه کنیم.

حجت الاسلام بیاتی با بیان اینکه «ازدواج بهنگام و آگاهانه» سومین عامل از عوامل پشتیبان و تقویت کننده عفت در جامعه است، عنوان کرد: بسیاری از بدحجابی ها و موارد اخلاقی به خاطر این است که جوانان جامعه ازدواج بهنگام ندارند و اساساً زمینه این امر برایشان به درستی از سوی متولیان امر و خانواده فراهم نشده است، از این رو زمینه ازدواج بهنگام باید از سوی حکومت برای آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمین عامل پشتیبان عفاف و حجاب در جامعه «مدیریت نگاه» است، عنوان کرد: امروز باید این مقوله در جامعه نهادینه شود که دختران و پسران، عفاف را تنها در پوشش نبینند، بلکه مدیریت نگاه و نگاه نکردن به نامحرم را نیز از مصادیق آن بدانند.

دبیر میز تخصصی عفاف قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه حجاب، دماسنج عفاف در جامعه است، «یاد خداوند و قیامت» را پنجمین عامل پشتیبان عفاف و حجاب دانست و تصریح کرد: ما از میزان رعایت حجاب در یک جامعه می توانیم به میزان عفت و خویشتنداری آن جامعه پی ببریم؛ به عبارت دیگر هنگامی که حجاب در جامعه ضعیف باشد می توانیم نتیجه بگیریم که «عزت نفس»، «غیرت»، «ازدواج بهنگام»، «مدیریت نگاه» و ... در جامعه ضعیف شده است.

وی با اشاره به اینکه کار اصلی ما در کارگروه عفاف قطب اخلاق، خانوده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی ارائه راهکار برای ترویج زیست عفیفانه است، تأکید کرد: هر چقدر عفت و خویشتنداری افراد را در جامعه تقویت کنیم، بدون شک مسأله پوشش و حجاب نیز به صورت خودکار تقویت خواهد شد.

حجت الاسلام بیاتی تنوع بخشی به ازدواج، تسهیل گری در ازدواج، واسطه گری در این امر، تقویت بعد مشاوره خانواده در میان طلاب خواهر و برادر و توانمدسازی مبلغان در زمینه ارائه مشاوره در خصوص مسائل خانواده و ازدواج را از جمله راهکارهای ترویج عفاف و حجاب در جامعه دانست و از تدوین «سند زیست عفیفانه در مجلس شورای اسلامی» خبر داد و گفت: این سند مراحل مختلف خود را طی کرده و به سوی اجرایی شدن در حال حرکت است و ما طبق آن می خواهیم به این نتیجه برسیم که باید همه امور مرتبط با عفاف را که روی حجاب هم تأثیر دارند را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرادرسی در آموزش و پرورش با موضوع «زیست عفیفانه» در حال آماده سازی است، عنوان کرد: ما باید فرزندان خود را از کودکی و نوجوانی خویشتندار بار بیاوریم.

مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی طهورا تأکید کرد: همچنین در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ارتباطات خوبی با رسانه ملی برقرار شده است و سعی داریم پیام های عفاف و حجاب را در سریال های پربیننده جانمایی کنیم؛ همچنین اجرای برنامه های ترکیبی و آماده سازی کلیپ های آموزنده با موضوع خویشتنداری جنسی و ... نیز در این راستا در دستور کارمان قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم از زبان هنر و رسانه باید پیام خود را به مردم منتقل کنیم و به دلیل این که عفت امری فطری است و مردم درکی روشن نسبت به آن دارند، ما باید با تلاش های مؤثر آن را با بهره گیری از ابزار هنر، قانون و سیستم رسمی آموزش و تبلیغ شکوفا کنیم.

منبع: تبلیغ نیوز

ارسال نظرات