۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۸۴۵۵۸

سربازطلبگی از شایدها تا بایدها

سربازطلبگی از شایدها تا بایدها
مطالبه جذب سربازطلبه ها در آموزش و پرورش یکی از مطالبات طلاب و روحانیون برای امکان خدمت بهینه به نسل آینده ساز کشور است که البته این مطالبه به یک پشتوانه قانونی بر اساس سنجش توانمندی های متقاضیان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی ثبت سوژه ای در سامانه «فارس من» با عنوان «مطالبه جذب سربازطلبه در آموزش و پرورش»، این سوژه در دستور کار قرار گرفت تا بررسی دقیق تری از پیشینه موضوع و همچنین چشم انداز آن صورت پذیرد.

باید گفت چند سالی است که حرکت به سمت استفاده بهتر از سربازان و تلاش برای بهینه سازی این موضوع در دستور کار بوده است و شاهد موفقیت هایی هم در این عرصه بوده ایم.

و اما یکی از بهینه سازی ها در این موضوع، ضرورت جذب و استفاده از سربازطلبه هاست تا طلاب بتوانند با بهره گیری از علم و تجربه خود به عنوان یک سرباز تخصصی مُثمر ثمر باشند و بر اساس قواعد و الگوی مشخص، خدمات بیشتری به اقشار مختلف مانند دانش آموزان ارائه دهند و امکان استفاده از این علم و تجربه بیشتر مهیا شود.

 

لزوم استفاده همه نهادها از ظرفیت سربازطلبه ها

در این باره اداره مشمولان مرکز مدیریت حوزه های علمیه با فعالیت بخش های مختلف خود به دنبال تشکیل پرونده و معرفی طلاب واجد شرایط برای گذراندن دوره نظام وظیفه بوده و هست که یکی از این شرایط، اتمام سطح تحصیلی یک یا دو در حوزه های علمیه و در ادامه، پذیرش طلاب متقاضی از سوی نهادهای به کار گیرنده سربازطلبه است.

یکی از این نهادها، وزارت آموزش و پرورش است که این نهاد در سال جاری نیز با دو شرط دارا بودن کد فعال در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و همچنین دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سطح یک حوزوی، اقدام به فراخوان سربازطلبه برای فعالیت در مدارس و آموزشگاه های کشور کرده است.

و اما در این باره مدیر تسهیلات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از آغاز ثبت نام جذب سربازطلبه در آموزش و پرورش خبر داده و می گوید: این جذب در راستای کمک به تأمین معلم در مدارس آموزش و پرورش از طریق سربازمعلم است و در سال جاری نیز وزارت آموزش و پرورش مجوز جذب 2 هزار سربازطلبه را از ستاد کل نیروهای مسلح دریافت کرده است.

حجت الاسلام آبادی جو می افزاید: طلاب توانمند و علاقمند به خدمت در این عرصه می توانند پس از دریافت نامه از بخش صدور گواهی سامانه پیشخوان حوزه ‌های علمیه، به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها یا مناطق مراجعه و نسبت به ثبت ‌نام جهت سربازطلبگی اقدام کنند.

همچنین رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز درباره این موضوع با اشاره به بخشنامه وزارتی مبنی بر جذب طلاب وظیفه خاطر نشان می کند: طلاب علاقمند می توانند پس از مطالعه دقیق این اطلاعیه و آگاهی از ضوابط و شرایط به کارگیری طلبه وظیفه در آموزش و پرورش اقدام به ثبت نام در این طرح کنند.

مهدی خادمی جمکرانی خاطر نشان می کند: ثبت نام کنندگان باید علاوه بر تکمیل فرم های مربوطه، مدارک و مستندات لازم را نیز به اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل نمایند تا پس از بررسی های لازم، نسبت به اعلام اسامی پذیرفته شدگان برای پیگیری مراحل بعدی جذب اقدام شود.

وی می افزاید: اولویت خدمت این افراد در اداره کل آموزش و پرورش استان جهت انجام فعالیت های پرورشی، فرهنگی و تربیتی به عنوان مربی در مدارس مناطق کهک، جعفرآباد، خلجستان و همچنین مدارس روستایی استان متناسب با ساعات فعالیت واحد آموزشی مربوطه در طول هفته است و البته سربازطلبه ها در طول تابستان می توانند از یک ماه مرخصی، صرفا در یکی از ماه های تیر یا مرداد استفاده کنند و ضروری است تا دو ماه دیگر را در اختیار معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان باشند.

خادمی جمکرانی در عین حال اذعان می کند: حقوق ماهیانه این افراد براساس دستورالعمل های دفتر حفاظت اطلاعات فرماندهی معظم کل قوا، ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین مرکز مدیریت حوزه های علمیه پرداخت می شود و مدت خدمت این افراد نیز در آموزش و پرورش 24 ماه خواهد بود.

عدم امکان به کار گیری سربازطلبه در قم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره برخی مطالبات طلاب برای جذب به عنوان سربازطلبه اذعان می کند: متأسفانه طبق بخشنامه ها، ضرورت دارد که متقاضیان ملبّس به لباس مقدس روحانیت باشند و همچنین در خارج از شهرستان های قم، مشهد و اصفهان به عنوان سربازطلبه خدمت کنند، در حالی که برخی طلاب توقع دارند بدون لباس و در مناطق شهری و حتی مناطق نزدیک محل سکونت خود به کارگیری شوند.

وی می افزاید: نکته دیگر هم این است که برخی طلاب توقع دارند این سربازطلبگی سبب ایجاد حق استخدامی برای آنان باشد، در حالی که طبق ابلاغ های وزارت آموزش و پرورش این امر هیچ گونه حق استخدامی برای طلاب وظیفه ایجاد نمی کند.


سهمیه محدود استان قم در جذب سربازطلبه

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه می دهد: به هر حال سهمیه جذب سربازطلبه برای استان قم محدود است، ضمن آن که تعداد محدود دانش آموزان شاغل به تحصیل استان در روستاها و بخش های تابعه نیز امکان به کارگیری بیش از ظرفیت سربازطلبه ها را سخت کرده است.

وی می افزاید: باید گفت بحث جذب سربازطلبه حدود ۵ سال است که در وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است و سهمیه هر استان در این موضوع با توجه به تعداد مناطق و آمار دانش آموزان از سوی وزارتخانه، صرفا به ادارات کل استان ها اعلام و ابلاغ می شود و استان ها هم موظف به رعایت این ابلاغ هستند.

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه می دهد: بر اساس این ابلاغ، سهمیه استان قم در سال تحصیلی آینده، تنها ۳۰ سربازطلبه خواهد بود، در حالی که تعداد متقاضیان بسیار بیشتر از این عدد است و بدیهی تعداد زیادی از متقاضیان پذیرش نمی شوند.

وی با بیان این که ابلاغ طلاب وظیفه پذیرفته شده در سال تحصیلی پیشِ رو از ابتدای مهر ماه آغاز می شود و تا نیمه شهریور ماه سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت یادآور می شود: هیچگونه کسری خدمت در روند انجام خدمت طلاب وظیفه وجود ندارد و این افراد بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و طبق جدول زمان بندی اعلامی، ملزم به شرکت در یک دوره آموزشی ۲ هفته ای هستند که عدم شرکت در این دوره آموزشی به منزله انصراف از خدمت خواهد بود.

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم می افزاید: البته متقاضیان بر اساس مواردی مانند سطح تحصیلات حوزوی، دارا بودن تحصیلات دانشگاهی، حفظ قرآن، تألیف کتاب یا مقاله منتشر شده و یا ارائه شده به همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی، دارا بودن آموزش تکمیلی بسیج،  سوابق تبلیغی و امامت جماعت در آموزش و پرورش و همچنین کسب رتبه های علمی، فرهنگی، ورزشی و مانند آن رتبه بندی می شوند و رتبه های برتر برای سربازطلبگی دعوت می شوند.

خادمی جمکرانی البته ابراز امیدواری می کند که طلاب متقاضی سربازطلبگی در آموزش و پرورش و در سال های تحصیلی آینده بتوانند از سهمیه استان های دیگر برای این منظور استفاده کنند و به خدمت مشغول شوند.

رئیس اداره امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قم همچنین به موضوع جذب طلاب به آموزش و پرورش از طریق آزمون های سراسری استخدامی اشاره می کند و ادامه می دهد: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر و بر اساس آزمون های سراسری استخدامی، تعداد قابل توجهی از طلاب را به خدمت گرفته است که این امر در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت، ضمن آن که اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ طلبه را از این طریق جذب کرده است.

 

ضرورت توجه ویژه دولت به جذب نیروی کافی در آموزش و پرورش

و اما حجت الاسلام محمد کریمی به عنوان یکی از طلاب متقاضی سربازطلبگی در آموزش و پرورش درباره مطالبه ثبت شده در سامانه «فارس من» می گوید: واقعیت آن است که وزارت آموزش و پرورش بویژه در سال های اخیر با کمبود معلم دست و پنجه نرم می کند که البته برگزاری برخی آزمون های سراسری استخدامی، شرایط مطلوبی را برای برخی از طلاب جهت خدمت در آموزش و پرورش پدید آورده است.

وی می افزاید: البته یکی دیگر از واقعیت ها، کمبود منابع بودجه ای وزارت آموزش و پرورش برای جذب معلمان از اقشار مختلف و از جمله از روحانیون و طلاب است که این امر باید توسط دولت حل و فصل شود، یعنی از یک طرف برخی از متقاضیان با سابقه تحصیلی و تجربیات مختلف، آمادگی خود را برای ورود به آموزش و پرورش و خدمت به دانش آموزان اعلام می کنند، اما از طرف دیگر به دلیل کمبود منابع، متأسفانه از این ظرفیت آماده و مطلوب استفاده نمی شود.

وی ادامه می دهد: در عین حال بحث سربازطلبگی نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که می توان استفاده بهینه ای از آن در عرصه های مختلف داشت، در حالی که متأسفانه و در شرایط فعلی، این ظرفیت مغفول مانده است.

کوتاه سخن آن که خدمات سربازمعلمان و از جمله سربازطلبه ها در وزارت آموزش و پرورش شایسته توجه بیشتر است که امید می رود این موضوع با تعامل بیشتر مرکز مدیریت حوزه های علمیه و همچنین وزارت آموزش و پرورش، نتایج بهتری را در سال های تحصیلی آینده به دنبال داشته باشد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
یادتون رفته میان تیترها رو رنگی کنین
0
0