۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۸۵۱۳۴

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان
خوزستان - نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه در این استان بر ضرورت حل بحران آب در این منطقه تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، آیات عباس کعبی، محسن حیدری و عبدالکریم فرحانی از نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس خوزستان و همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌ فرد، نماینده ولی فقیه در این استان بر لزوم پیگیری حل بحران آب در این منطقه از سوی مسؤولان تأکید کردند.

مواضع علمای خوزستان در زمینه حل بحران آب این استان را در زیر مرور می کنیم.

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان

فرصت فتنه‌انگیزی در مطالبات مشروع خود را به دشمنان ندهید

آیت‌الله عباس کعبی در پیامی به زبان عربی و خطاب به مردم استان اظهار کرد: سلام و درودم را به مردم و فرزندان عزیزمان در خوزستان می‌رسانم و به آن‌ها می‌گویم همان‌طور که می‌دانید در تلاشم تا مطالبات مشروع، قانونی و به حق شما را در رابطه با آب و سایر مشکلات به مسئولین استانی و ملی برسانم.

وی افزود: همچنین مطالبات و استغاثه شما در زمینه خشکسالی و بی‌آبی هورالعظیم و رودخانه کرخه را در سطح ملی نیز پیگیری خواهم کرد تا به اذن خدا به راه‌حل درست و سریع مشکلات رسیده و آن را حل کنیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: به همان صورت که رئیس جمهور منتخب، آیت‌الله رئیسی به شما وعده داد و همچنین طی گفت‌وگویی که بنده با وی داشتم به محض تصدی ریاست جمهوری سریعا به امور رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: همچنین از ریاست جدید قوه قضاییه درخواست پیگیری این مشکلات استان را داشتم تا حقوق عامه مردم استان احیا شود.

آیت الله کعبی عنوان کرد: ما در این ماجرا تماشاچی نیستیم بلکه از طریق مجراهای قانونی و شرعی و همچنین از طریق مسؤولان استانی و ملی در حال پیگیری معضل کم‌آبی هستم و صدای شما را به دفتر مقام معظم رهبری رساندم.

وی افزود: از شما تقاضا دارم که احتیاط کرده و به هجمه‌های دشمن توجه کنید چرا که درصدد سواستفاده از شرایط پیش آمده هستند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند تا به اهداف فتنه‌انگیزشان در راستای ریختن خون و به هم ریختن امنیت برسند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: همه ما مطالبه‌گر حفظ امنیت در کشور هستیم و فرصت فتنه‌انگیزی را با مطالبه‌گری آرام و مشروع در زمینه مشکلات آب و همچنین سایر مشکلات باید از دشمن گرفت.

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان

صدای واحد علما همواره دردِ خوزستان را فریاد زده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در نشست مطالبه گری علما، روحانیون و طلاب در مورد بحران آب در خوزستان که در مدرسه علمیه امام مهدی (عج) زرگان اهواز برگزار شد، با اشاره به بحران کم‌آبی خوزستان، اظهار داشت: راه‌حل برای مدیریت بحران آب در خوزستان وجود دارد اما این راه‌حل در اختیار مسئولان استانی ازجمله استاندار و مدیرعامل سازمان آب ‌و برق خوزستان نیست؛ زیرا آن‌ها مسئول مدیریت منابع داخل استان هستند و آب‌ها باید از خارج استان به سمت سدهای خوزستان رهاسازی شود، پس عملاً راه‌حل آن از طریق مرکز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عوارض این بحران آن است که اولاً مشکلات کشاورزی به وجود آمده، کشاورزان بیکار شده‌اند و معیشت آن‌ها به خطر افتاده است. ثانیاً احشام آن‌ها در اثر بی‌آبی یا استفاده از فاضلاب و آب‌های آلوده بیمار شده‌اند و احتمال مرگ آن‌ها می‌رود.

وی به دیگر پیامدهای اوضاع بی‌آبی اخیر اشاره کرد و گفت: برخی از دامداران و کشاورزانی که نتوانستند کشاورزی کنند یا احشامشان از بین رفته به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند و افزایش مهاجرت مشکلات حاشیه‌نشینی و مخاطرات امنیتی خود را به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: خشک‌سالی واقعیتی است که کسی نمی‌توان آن را انکار کند، اما دو عامل انسانی و عوامل غیرطبیعی این وضعیت رودخانه‌های خوزستان را رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: بهانه تأمین آب شرب برای استان‌های فلات مرکزی دلیل انتقال آب‌های خوزستان به اصفهان و دیگر استان‌ها بود اما عملاً این آب‌ها برای توسعه صنایع، کشاورزی و فضای سبز مورداستفاده قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری تصریح کرد: راه‌حل برون‌رفت از  این بحران این است که اولاً حتی اگر شده برای مدت موقت انتقال آب به فلات مرکزی را قطع کنند یا کاهش دهند تا سدهای خوزستان آبگیری شوند و ثانیاً از آن ۳۴ سدی که بالادست کرخه ایجادشده، آب را به سمت کرخه در خوزستان رها کنند که ما این راه‌حل‌ها را از طریق نامه به شورای امنیت ملی و مسئولین ارائه کردیم و حجت را تمام کردیم و امیدواریم عمل کنند.

وی  در ادامه گفت: طرح انتقال آب به باغات پسته رفسنجان با حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در حال اجرا بود و اکنون به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است. قبلاً این طرح‌ها مجوز محیط زیستی نداشت، اما اکنون با تصویب مخفیانه مجوز زیست‌محیطی، این طرح‌های خطرناک را به‌نوعی قانونی کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، خواستار تکمیل پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی شد و گفت: تحقق این امر بهانه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان را از بین می‌برد.

وی تأکید کرد: ما طرح‌های آب اجرا شده در دیگر استان‌ها را به علت سوءنیت مسئولین نسبت به خوزستان یا قومیت خاصی نمی‌دانیم، شاید آن‌ها با حسن نیت برای حل مشکلات مناطق بالادست رودخانه‌ها این طرح‌ها را اجرا می‌کنند، اما سوء تدبیر و عدم مطالعه صحیح برای آینده این طرح‌ها عامل ایجاد مشکلات شده است، اما این را هم منتفی نمی‌دانیم که برخی مسئولین به‌صورت مافیای آب دنبال اجرای طرح‌های خاص انتقال آب هستند تا به صنایع موردنظر خود سود برسانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری در خصوص نحوه‌ی مطالبه گری بیان داشت: مطالبه گری راه و روش دارد؛ مطالبه گری باید مستند به حقایق باشد، امیدوارکننده باشد، اصل نظام را زیر سؤال نبرد، راه‌حل را ارائه بدهد و در مطالبه گری باید بین اصل نظام با مجریان و متصدیان تفکیک قائل شد؛ چراکه نظام از این بی‌عدالتی‌ها مبری است همچنین مطالبه گری نباید به ضرر کشور و نظام تمام شود چراکه این‌گونه مطالبه گری شرعاً حرام بوده و به اسلام ضربه می‌زند.

وی اظهار کرد: وقتی‌که افرادی که منتسب به‌نظام اسلامی هستند عَلَم مطالبه را به دست بگیرند، مردم حق را از درون نظام و به‌صورت قانونی پیگیری می‌کنند و به سمت ضدانقلاب نمی‌روند و جلوی موج‌سواری ضدانقلاب بر مطالبات مردم را می‌گیرد؛ لذا باید به‌گونه‌ای عمل شود که پای دشمنان کشور، اسلام و سلطنت‌طلب‌ها به ناراحتی و اعتراض مردم وارد نشود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: بنده و دیگر نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان همواره در مورد مشکلات آب خوزستان نظر واحدی داشته‌ایم، هر نامه و گزارشی که نوشته شد این علمای بزرگوار امضا کرده‌اند و چه در مجلس خبرگان و چه در شورای امنیت ملی از حق خوزستان دفاع کردند و این حقیقتی است که باید بیان شود.

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان

انتقام دوجوانی که ضد انقلاب آن‌ها را کشت گرفته‌ شود

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در اهواز اظهار کرد: ما درباره استانی صحبت می‌کنیم که بیشترین ذخایر نفت و گاز و همچنین بیشترین شرایط اشتغال صنعتی، بنادر و امکانات مبادلات و کشتیرانی‌ها را دارا است اما در چنین استانی که این امکانات به صورت وسیع وجود دارد شاهد بالاترین آمار بیکاری هستیم و وضعیت اشتغال بومی استان در خطر است.

وی افزود: در این شرایط تنها امکانی که برای خوزستان باقی می‌ماند کشاورزی و دامپروری است اما وقتی این موقعیت نیز از مردم گرفته شود و احشام و نخیلات و سرمایه کشاورزیشان را از دست دهند دیگری دستاویزی برای زندگی کردن ندارند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ما وقتی ۸۰۰ هزار هکتار را به مقام معظم رهبری مطرح کردیم ایشان مطالبه دو میلیون هکتار زمین کشاورزی را کردند چرا که ایشان با یک نگاه ویژه خواستند که خوزستان با دو میلیون هکتار زمین کشاورزی خوراک ایران را تامین کند و بیشترین منابع صادرات در خاورمیانه را به عهده بگیرد.

وی افزود: اما مردم خوزستان در این شرایط به دلیل سیاست‌های غلط با این موانع مواجه‌اند و به خصوص طی این ۶ سالی که بنده در مجلس خبرگان پیگیر بودم تمام مسیرها را با وزارتخانه‌های مختلف و مرتبط از محیط‌زیست و کشاورزی تا نفت و صنعت پیمودم اما به بن‌بست برخورد کردم.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی عنوان کرد: مطالبه‌گری‌ها انجام شد و امکانات موجود است اما راه‌ها بسته می‌باشد؛ دستورها صادر شده اما راه‌ها بسته است.

وی افزود: مشکلی که در حال حاضر مردم خوزستان را به میدان می‌آورد و نگران می‌کند همین مسئله است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم خوزستان مانند کسی هستند که آخرین راه نفسش را بسته باشند و آخرین راه نفس این مردم، کشاورزی و دامداری و استفاده از نعمت‌های خدادادی است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی گفت: مشکل دیگری که مردم خوزستان با آن مواجه هستند تبعیض است؛ تبعیض به این معنا است که یک بار می‌گوییم آب نداریم و همه وظیفه داریم با حداقل آب شرب موجود هم‌وطنانمان را مشارکت دهیم اما یک بار احساس می‌کنیم که نه، آبی در اختیار ما هست اما به دلیل سیاست‌های غلط شورای عالی و مسائل مربوط به سیاست‌گذاری آب، این آب در مکانی خرج برنج‌کاری و در محلی دیگر مصرف فضا و زیباسازی می‌شود.

وی افزود: و متاسفانه شاهد این هستیم که این مطالب نیز در رسانه ملی منعکس می‌شود، لذا مردمی که از عدم توانایی تامین حداقل آب شرب خودشان و احشامشان رنج می‌برند تبعیض را احساس می‌کنند و به همین خاطر است که اکنون می‌بینیم مردم خوزستان اینگونه ملتهب شده‌اند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به همین دلایل است که مردم خوزستان به ما اعلام می‌کنند که از دولت انقلابی منتخب توقع دارند درد هشت ساله‌ای که در آن شرایط مدیریتی به آن‌ها تحمیل شده برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در رابطه با نگرانی مردم استان از تبعیض‌ها گفت: مردم عزیز ما می‌دانند که مطالبه رهبری حل مسائل اصلی خوزستان است؛ تقویت کشاورزی و رفع تبعیض مطالبات مقام معظم رهبری است و مردم از فرمایشات،مطالبات و نگاه حضرت آقا باخبرند.

وی افزود: مردم همچنین می‌دانند که علما و بزرگان استان و به ویژه جوانان انقلابی، درصدد پیگیری رفع این مسئله هستند و یکی از بهترین راهکارها حضور قوی مردم در عرصه انتخابات و رای دادن به دولتی بود که برنامه آن عدالت و رفع تبعیض است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ارزیابی سؤاستفاده اغتشاشگران از شرایط پیش آمده گفت: این مردم صدای مظلومیتشان را رساندند اما به ضدانقلاب‌ها اجازه نمی‌دهند تا از این فضا سؤاستفاده کنند.

وی افزود: دو جوانی که در شادگان و کدت‌عبدالله کشته شدند به دست ضدانقلاب‌ها بوده است و این‌ها درصدد مخدوش کردن مطالبه‌ی حق مردم هستند و مردم به این فتنه آگاهند و اجازه نخواهند داد چنین سؤاستفاده‌ای شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی گفت: پرچم این مطالبه‌گری به دست جوانان انقلابی است که انشالله با مدیریت این جریان، زمینه تحقق عدالت و رفع تبعیض درعرصه‌های آب،کشاورزی، دامپروری و اشتغال بومی فراهم شود.

وی خطاب به مردم افزود: ما نیز خواهش کرده و پیگیری کردیم که قوه قضاییه مسببین خسارت وارده به مردم را معرفی کرده و برخورد قانونی با آن‌ها انجام شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: من از مقامات امنیتی استان استدعای پیگیری جدی را دارم، چرا که خانواده‌های محترم کشته‌شدگان از علما و مسئولان استان مطالبه دارند که انتقام ظلمی را که ضدانقلاب به این خانواده‌ها داشته و خونی که از آن‌ها ریخته شده گرفته شود.

وی افزود: ما مطالبه‌گر برخورد قانونی فوری با کسانی هستیم که این ظلم و جنایت را در حق جوانان ما به ویژه در کوت‌عبدالله و شادگان انجام دادند چرا که خانواده‌های آن‌ها نیز این امر را از ما مطالبه می‌کنند و انشالله درکنار سایر مطالبات به حق، علمای استان در این مطالبه نیز پیش‌قدم باشند.

تأکید علمای خوزستان بر لزوم توجه مسؤولان به مطالبات برحق مردم این استان

مردم را دریابیم / آب به مردم برسانید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌ فرد در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: از مدت‌های قبل تاکنون بنده شهر به شهر، روستا به روستا و محلات گوناگون در جهت شنیدن صدای مردم، صحبت‌های آن‌ها و دیدن درد آن‌ها از نزدیک حضور پیدا کردم.

وی با اشاره به بازدید از برخی روستاها و مناطق دچار مشکل آب و شنیدن صدای مردم، بیان کرد: به دنبال این هستیم که به حول و قوه الهی حتی‌الامکان بتوانیم از بالادست مخصوصاً از سد سیمره آب جاری شود.

امام جمعه اهواز با اشاره به تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب با وی، گفت: از آقای رئیسی چند درخواست داشتم، یکی اینکه از طرف ایشان تیمی بیاید که صدا و درد مردم را از نزدیک بشنود و دیگر اینکه در بالادست تا آنجایی که می‌شود آب را رها کرد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی گفت که در صورت عدم تصویب جبران خسارت مسائل اخیر خوزستان در دولت کنونی، به حول و قوه الهی در اولین فرصت کارگروهی از سوی دولت سیزدهم خسارت را برآورد می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد عنوان کرد: به آقای رئیسی اعلام شد که در سال ۹۸ بخش قابل‌توجهی از خسارت‌های مردم‌ همچنان باقی‌مانده و برای ثابت کردن اینکه خوش‌قول به مردم هستیم، این مساله نیز مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این‌که شیوخ، بزرگان و سادات عشایر عرب خوزستان از سد کرخه و دز بازدید کردند، ادامه داد: آبی که در پشت سدها قرار گرفته بنابر اظهار مسئولان قابل رها کردن نیست مگر اینکه از سوی بالادست مقداری آب رها شود.

امام جمعه اهواز در تبیین اقدامات مدنظر، گفت: در این چند روزه با مسئولان گوناگون از جمله چندین وزیر، رؤسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و شورای عالی امنیت ملی صحبت شد؛ همچنین در این راستا جلسه‌ ویژه بحران استان خوزستان نیز با محوریت آب تشکیل شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان با تأکید بر اینکه همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکل مردم حل شود، خاطرنشان کرد: خشک‌سالی فعلی اختصاص به خوزستان ندارد و مربوط به کل عالم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد با اشاره به این‌که چند کار فوری و ضروری باید اتفاق بیافتد، بیان کرد: نخست اینکه احشام مردم در حال حاضر به آب نیاز دارد و این بازدیدها برای مردم آب نشد و مسئولان باید به هر طریق ممکن به مردم آب برسانند.

امام جمعه اهواز تأکید کرد: ما مردم را دریابیم، مردم استان خوزستان مردم بسیار خوب و ولایتمدار هستند، برخی تمام مایملک آن‌ها کشاورزی و گاومیش‌ است؛ باید در آینده نه‌چندان دور به سمت مکانیزه کردن توزیع آب حرکت کرد و تا کی باید از منابع آبی به‌طور سنتی استفاده کرد بلکه باید مدیریت شود./998/

ارسال نظرات