۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۶۸۵۵۱۸

پیام‌ها و نکات آیه تبلیغ در خصوص ولایت امیرالمومنین(ع)

پیام‌ها و نکات آیه تبلیغ در خصوص ولایت امیرالمومنین(ع)
عاکفی پژوهشگر علوم قرآنی گفت: اگر پیام ولایت امیر مومنان علی(ع) در غدیر ابلاغ نمی شد بیم تهدید دین اسلام وجود داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اسماعیل عاکفی مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی در برنامه «نور باران» ویژه برنامه دهه ولایت و امامت که از رادیو گفتگو پخش شد، در مورد تفسیر آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده اظهار داشت: در این آیه که به آیه تبلیغ شهرت دارد آمده است «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ» ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به‌طور کامل به مردم ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای. خداوند تو را از خطرات احتمالی مردم، حفظ می‌کند؛ و خداوند، گروه کافران را هدایت نمی‌کند.

وی افزود: این آیه بیانگر ۴ نکته مهم است، و بیان می‌کند که اولاً پیامی به رسول رسیده است، دوم آنکه این پیام بسیار مهم بوده است و سوم اینکه پیام ابلاغ شده از رسالت پیامبر مهم‌تر بوده و چهارم آنکه اگر پیامبر این پیام را ابلاغ نکند کل رسالتش باطل می‌شود.

عاکفی اظهار داشت: علاوه بر این ۴ نکته مهم از طرف دیگر در ابلاغ این پیام بیم و خطر از سوی مردم برای پیامبر بوده است و جان رسول الله و دین اسلام را خطر تهدید می کرده است.

این پژوهشگر علوم قرآنی تصریح کرد: پیامبر (ص) از جان خود نمی‌ترسیدند چون وحی‌هایی را از ابتدای بعثت خود به مردم ابلاغ و اعلام کرده بودند که بیم و خطر بیشتری نسبت به این پیام داشتند، از جمله ابلاغ پوشالی بودن بت‌ها و تاکید بر اینکه بت‌های پوشالی را بشکنید و خدای یکتا را پرستش کنید و خودشان اقدام به شکستن بت‌ها کردند، که این وحی خیلی می‌توانست برای پیامبر (ص) خطرآفرین‌تر و برای کافران بغض آفرین تر باشد.

وی تاکید کرد: اگر پیام ولایت امیر المومنین (ع) در غدیر ابلاغ نمی‌شد بیم تهدید دین خدا وجود داشته است که در این آیه خدا افراد خطر ساز را به عنوان کافر یاد می‌کند و می‌گوید کسانی که می‌خواهند تو را (پیامبر) اذیت کنند کافر هستند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات