۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۸۵۷۰۱
غدیر ندایی برای وحدت جهان اسلام (۹)؛

غدیر علاج مشکلات جهان اسلام

غدیر علاج مشکلات جهان اسلام
غدیر مایه اختلاف نیست و حادثه‌ غدیر وسیله‌ وحدت امت اسلامی است که باید حول محور آن تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا   حجت الاسلام علی گودرزی در یادداشتی به مناسبت عید غدیر نوشت: به فرموده مقام معظم رهبری امام خامنه ای دام عزه العالی امروز وحدت اسلامی در راس مسائل اسلامی است و همچنین ایشان در جای دیگری می فرماید: امروز اتحاد اسلامی از لازم ترین و واجب ترین وظایف همه جوامع اسلامی است و باید همه مسلمین به این وظیفه ملتزم باشند.

یکی از راه کارهای دشمنان برای تفرقه در بین مسلمین ارائه تعریف نادرست از وحدت است که همین امر سبب گردیده بزرگان دین و اعزه بزرگ اسلام به تعریف صحیح از وحدت بپردازند و تعریف خلاصه و دقیقی در بیانات امام خامنه ای می توان از وحدت یافت:

اتحاد اسلامی یکی از اصول اسلام، و به معنای تکیه بر مشترکات، عدم تنازع مسلمین، اتحاد در مقابل دشمنان و احساس برادری مسلمانان با یکدیگر با حفظ عقاید خاص کلامی و فقهی هر یک از مذاهب است.

غدیر علاج مشکلات جهان اسلام

راه کارهای وحدت:

در باب راه کارهای وحدت مسائل گوناگونی مطرح شده است از جمله وحدت حول مسایلی است که بیشترین وفاق در مورد آنها در بین مسلمین وجود دارد که بعضا وحدت با محوریت قرآن یا وحدت با محوریت رسول اکرم را مطرح می کنند که البته درست است و شکی در آن نیست ولی مواردی هم وجود دارد که شاید در نگاه اولیه نتوانند محور وحدت باشند ولی با نگاه دقیق میتوان این موضوعات را هم به عنوان راهکارهای وحدت امت اسلام در نظر گرفت که به دو مورد از آن اشاره می کنیم:

1- وحدت با محوریت اهل بیت

در نگاه اولیه شاید چنین به نظر برسد که مگر می شود یکی از راه کارهای وحدت وحدت با محوریت ائمه طاهرین علیهم السلام باشد!؟ ولی به راستی احترام برای اهل بیت و شان و منزلت اهل بیت علیهم السلام نزد تمامی مسلمانان ثابت است و اجماع مسلمین بر آن ثابت است.

مقام معظم رهبری بیان کرد: در صدر فعالیت های آیت الله بروجردی برای تقریب توجه به حدیث ثقلین بود که بین مذاهب مختلف اسلامی مورد اتفاق است و متواترا نقل کرده اند، به همان شکلی که شیعه نقل کرده است کتب برادران اهل سنت هم پر است؛ اگر چه به شکل دیگری هم نقل کرده اند.

به هر حال مساله اهل بیت و نظیر آن را که مورد قبول همه مسلمین است و همه مسلمین به آنان ارادت دارند و آنان را دوست می دارند و هر کدام به نحوی به آنان عقیده دینی دارند، محور قرار بدهند. در خود اسلام می شود واردی را از متون اسلامی پیدا کرد که پایه های تقریب باشد.

2- وحدت با محوریت غدیر:

غدیر مایه اختلاف نیست و حادثه‌ی غدیر به نگاه مرحوم علامه‌ی امینی (رضوان اللَّه تعالی علیه) صاحب کتاب الغدیر و بعد در نگاه مرحوم شهید مطهری (رضوان اللَّه علیه) وسیله‌ی وحدت امت اسلامی است. گمان نکنند بعضی که حادثه‌ی غدیر مایه‌ی اختلاف است؛ نه.

مساله غدیر علاج مشکلات امت اسلامی:

مسأله غدیر، غیر از جنبه‌ای که شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول کرده است - یعنی حکومت منصوب امیرالمؤمنین از طرف پیامبر که در حدیث غدیر آشکار است - اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنی ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهای کشورهای اسلامی، شعار ولایت اسلامی سر دهند، بسیاری از راههای نرفته و گره‌های ناگشوده امت اسلامی باز خواهد شد.

زنده نگه‌داشتن غدیر، زنده نگه‌داشتن اسلام است:

مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد.

حجت الاسلام علی گودرزی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
کلیپ جغرافیای تاریخی غدیر

این کلیپ برای اولین بار تولید شده و با هدف نشر و گسترش فرهنگ غدیر در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.
رویداد غدیرخم دارای ابعاد گوناگونی است به همین دلیل سعی شده تا با بررسی مسیرها و موقعیت‌های جغرافیایی آن [که به ملموس شدن این سفر کمک خواهد کرد] گام به گام با کاروان پیامبر همراه شویم تا در راستای اجرای فرمان ایشان [اَلا فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ] قدمی هرچند کوچک برداشته باشیم.

شما نیز میتوانید با نشر و پخش کلیپ، در این راه سهیم شوید.
..... منتظر کلیپ های بعدی باشید...
https://www.aparat.com/v/SlpMg
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
غدیر چراغ راه است برای آنهایی که دنبال حقیقت هستند
0
1