۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۸
کد خبر: ۶۸۵۷۶۸
حجت‌الاسلام والمسلمین قادری:

جریان ساز ترین واقعه بعد از بعثت پیامبر، واقعه غدیر است

جریان ساز ترین واقعه بعد از بعثت پیامبر، واقعه غدیر است
استاد حوزه علمیه گفت: دربین وقایع بیست وسه ساله از بعثت رسول گرامی اسلام در جزیره العرب، یکی ازکلیدی ترین و جریان سازترین، واقعه نصب علی (ع) در غدیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدتقی قادری استاد حوزه و دانشگاه امروز در مراسم جشن عید سعید غدیر خم و عمامه گذاری جمعی از طلاب که با حضور جمعی از عاشقان و ارادتمندان امیرالمومنین علی(علیه السلام) و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین واقعه مهم غدیر خم، تحلیل و تفسیر پیام های واقعه غدیرخم و ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) پرداخت.

جریان ساز ترین واقعه بعد از بعثت پیامبر، واقعه غدیر است

وی گفت: دربین وقایع بیست وسه ساله از بعثت رسول گرامی اسلام در جزیره العرب، یکی ازکلیدی ترین و جریان سازترین، واقعه نصب علی علیه السلام به عنوان امام و خلیفه در غدیر خم بعد از بازگشت ازحجه الوداع درجحفه است؛ معرفت و شناخت همه جانبه به پیام الهی وسیاسی این واقعه، درصورتی امکان پذیر است که چند نکته کلیدی تبیین وتوضیح داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری در تبیین اختصاری از واقعه غدیر خم گفت: پیامبر(ص) در ذیقعده سال دهم هجری همراه هزاران نفر برای ادای مناسک حج از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. این سفر رسول خدا (ص)، حجة الوداع، حجة الاسلام و حجة البلاغ نامیده می‌شود. در آن ماه امام علی(ع) برای تبلیغ اسلام در یمن بود و هنگامی که از تصمیم پیامبر(ص) برای سفر حج آگاه شد، همراه عده‌ای به سمت مکه نمود و پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ خدا(ص) پیوست جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر نمود تا علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند پس از نزول این آیه، پیامبر(ص) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند درادامه خطبه دست علی(ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند و فرمود ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوار‌تر نیستم؟ مردم پاسخ دادند آری،‌ ای رسول خدا. حضرت فرمود: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت شما سزاوار ترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری مینماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود «حاضران این پیام را به غایبان برسانند».

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: البته نبی مکرم اسلام(ص) از زمان بعثت و در مدت رسالت خویش در مکان ها و زمان های متعدد به ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) اشاره داشته اند اما باید دید که غدیر خم چه ویژگی های ممتازی داشته است.

استاد حوزه گفت: از لحن آیه شریفه" یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک" چنین برداشتی می شود که بعد از۲۰سال خدای متعال پیامبر گرامی اسلام(ص) را مامور می کنند تا امت اسلامی را متوجه این حقیقت کنند که مردم موظف هستند که با امامت و ولایت همان معامله ای را کنند که با نبوت داشته اند به عبارت دیگر یعنی همان گونه که پیامبر تجلی توحید است و اگر پیامبر نباشد مردم در عین اینکه خدارا قبول دارند اما مشرک می شوند مثل عصر کنونی ما که در کشور هندوستان عده ای از مردم گاو پرست هستند، اگر امامت نیز نباشد تجلی توحید و یکتاپرستی مردم نیز زیر سوال می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری ادامه داد: بعد از بیست سال معرفی کردن مجددا خدا به پیامبرش حضرت ختمی مرتبت محمدمصطفی(ص) دستور می دهد که در کنگره عظیم حج امت اسلامی را به این امر مهم توجه دهد که مردم باید امام را تجلی نبوت ببینند لذا خدای متعال می فرماید که رسالت بدون این امر مهم ناقص است.

وی دلیل بعدی اهمیت واقعه غدیر خم را چنین بیان کرد: خدای متعال در غدیر خم دستور معرفی امیرالمومنین(ع) به مردم را می دهد چرا که مردم در این مدت دو نوع حکومت را بیشتر تجربه نکرده بودند اول یک سلطنت بود که یک نفر مستبدانه بر افکار و مقدرات مردم حکومت می کرد نظیر حکومت های وقت روم و ایران و دوم یک حکومت های قبیله ای و ملوک الطوایفی اما پیامبر گرامی اسلام(ص) می خواهند که یک نظام ولایی تاسیس کنند که نه از جنس سلطنت باشد و نه جمهوریت، چرا که نظام ولایی و امامت مشروعیت خود را از خدای متعال به صورت مستقیم یا به واسطه می گیرد و در مقبوله عمربن حنظله نیز به این واقعیت مهم اشاره شده است که امام معصوم در آنجا می فرماید که ما این ولایت را مشخص کرده ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نظام ولایی مشروعیتش از سوی خدای متعال است نه مردم اما در مقام عملی شدن به آراء مردم یا بیعت مردم نیاز دارد و به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری مکرر در زمان انتخابات تاکید داشتند که همه مردم در انتخابات شرکت کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین پیام های واقعه غدیر خم پرداخت و گفت: هر چند از سال سوم بعثت وپس از نزول آیه مبارکه"فانذر عشیرتک الاقربین" تا سال دهم هجرت به مدت بیست سال بارها رسول خدا صلی الله علیه علیه وآله، امام علی علیه السلام را به عنوان وزیر، خلیفه، امام و وصی معرفی کرده بودند ولی معرفی آن حضرت درغدیرخم چند پیام مهمی داشت که حق تعالی پيامبرش را مامور به معرفی امام علی علیه السلام درغدیر خم نموده است؛ پیام اول؛ واقعه غدیر آن بود که در کنگره بزرگی چون حج به صورت رسمی وعملی نشان داده شود که نظام سیاسی اسلام ازجنس سلطنت نیست که یک شخص برجامعه تحمیل شود ومردم هیچ کاره باشند، و ازجنس جمهوریت هم نیست که رهبری جامعه وکیل مردم باشد هرزمان خواستند وی راعزل نمایند، ازجنس شیخوخیت نیست که ریش سفید بودن بتواند وی را برعرصه قدرت بنشاند هرچند صلاحیت نداشته باشد، بلکه رهبری درنظا م سیاسی ولایی است. یعنی انتصابی و انتخابی است که مشروعیتش قدسی وآسمانی است ولی اقتدار و فعلیت آن کاملا زمینی است به بیعت وانتخاب مردم وابسته است.

وی در تببین پیام بعدی غدیر گفت: پیام دوم؛ واقعه غدیر آنست که این واقعه یک حادثه تاریخی نیست که تاریخ مصرفش همان زمان ومکانی باشد که این حادثه به وقوع پیوسته است، بلکه واقعه غدیر یک جریان سیاسی وفکری است که فراتر از زمان ومکان است، ازهمین رو پیامبر همه مسلمین را مکلف به بازگویی این واقعه به همه نسل داده وفرمود"فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ".

حجت الاسلام والمسلمین قادری در تبیین پيام سوم‌‌ غدیر خاطر نشان ساخت: رابطه امام وامت درنظام سیاسی اسلام ازجنس ونوع حزبی و تشریفاتی خشک نیست، بلکه ازنوع مرادی ومریدی، دوستی و محبت است که آنها را به هم گره می زند، رهبری به دلیل علقه دوستی ومحبت است که می خواهد قبل از این که امام و رهبر جامعه باشد خود را خدمت گذار بداند، ومردم هم خود را فدایی وعاشق او می دانند نه امت، ازهمین رو درخطبه غدیریه آمده است" اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ".

حجت‌الاسلام والمسلمین قادری با طرح این سوال که چرا پیامبر گرامی اسلام این واقعه مهم و این ابلاغ مهم را در غدیر خم انجام دادندو در عرفات یا منا انجام ندادند؟

وی در پاسخ به این سوال مهم با ذکر روایتی از امام باقر(ع) تصریح کرد: هر بار که پیامبر در عرفات یا در سرزمین منا تصمیم به این اعلام مهم گرفتند اتفاقاتی از سوی مردم صورت می گرفت و هر بار پیامبرگرامی اسلام(ص) به خاطر حفظ وحدت بین مسلمین از انجام این کار منصرف می شدند اما در غدیر خم این نگرانی ها نبود و خدای متعال همه موانع را از سر راه این ابلاغ بزرگ و مهم برداشتند.

جریان ساز ترین واقعه بعد از بعثت پیامبر، واقعه غدیر است

گفتنی است در ابتدای این مراسم تنی چند از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به بیان فضائل و مناقب حضرت امیر المومنین علی (ع) پرداختند و تعداد۹ نفر از طلاب نیز به دست آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی مفتخر به لباس روحانیت شدند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرتضی کاشی زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
برای نشر پیام غدیر هر چقدر کار کنیم با کم است و ان شاالله با خدمت در این مسیر ماجور خواهیم بود
1
0