۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۸۵۸۲۵
مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

فاجعه از دست دادن فرج‌نژاد را جبران کنیم

فاجعه از دست دادن فرج‌نژاد را جبران کنیم
حجت الاسلام فولادی گفت: درباره نخبگان حرف‌بسیار است اما بحث بودجه که می‌شود به همه بودجه می‌دهیم جز نخبگان، بسیاری از مسؤولان، بحث نخبگان را یک بحث زینتی تلقی می‌کنند.

مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ضایعه‌ از دست دادن استاد محمد حسین فرج نژاد گفت: اینکه چقدر باید هزینه کنیم تا دوباره فردی شبیه او بار بیاید قابل محاسبه نیست! تازه آن هم آیا شبیه او بشود یا نه، نمی‌توانیم تضمین کنیم. سیستم باید به این بلوغ برسد که در عمل، حامی نخبگان باشد؛ چرا که عمده مسئولین در حرف زدن همراه هستند اما در عمل همراهی لازم را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: ارزشمندترین دارایی ما نخبگان هستند، هزینه تربیت چنین فردی چقدر است؟ هزینه‌ی سالیان سال سیستم آموزشی، هزینه‌ی عمر اساتید، هزینه پژوهش برای رشد یک انسان و... که از هر ۱۰۰ نفر یک انسان تاثیرگذار تربیت بشود؛ انسانی که سعه‌ی وجودش بالاتر از خودش است و رویکرد خودش را حل یک درد از سیستم می‌داند.

فولادی با اشاره به اینکه هزینه‎کردها در حوزه هدفمند نیست، گفت: فردی به بلوغ و آمادگی برای تأثیرگذاری می‌رسد و ما حداقل‌های زندگی را برای او تأمین نمی‌کنیم، یک خودروی پراید برای خانواده پنج نفره چنین فردی در این سطح جزء حداقل‌ها محسوب می‌شود که آن را هم ندارد این در حالی است که به اندازه کافی منابع مالی در حوزه وجود دارد؛ اما اینها را هدفمند هزینه نمی‌کنیم و در تخصیص منابع مشکل داریم.

مدیرکل جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با انتقاد از نوع نگاه برخی‌ها نسبت به موضوع نخبگان که آن‌را بحثی زینتی می‌پندارند، تأکید کرد: اصولاً آدم‌هایی که تأثیرگذارتر هستند، ویژه‌تر باید رسیدگی شوند، این موضوع امری عقلایی است که در سیره اهل بیت(ع) اما در عمل، بحث بودجه که می‌شود به همه چیز بودجه می‌دهیم به جز نخبگان، خیلی از افراد موثر بحث نخبگان را یک بحث زینتی تلقی می کنند.

فولادی گفت: متأسفانه با ساختارهای مواجه می‌شویم که کوچک‌ترین کار برای نخبگان را برنمی‌تابد و می‌گویند همه یکی هستند! یا به صراحت اعلام می‌کنند یا در عمل همراهی ندارند و به لحاظ ذهنی مشکل دارند.

اما حوزه چاره‌ای جز نخبه پروری ندارد و درگذشت آقای فرج نژاد تلنگری است که مسئولان فقط شعار ندهند.

فولادی گفت: نخبه، چیزی جز احترام و شنیدن حرفش نمی‌خواهد؛ بالاترین نیاز نخبه این است که احساس مفیدبودن کند و ما وظیفه داریم حداقل‌ها را برای او آماده کنیم و مسئولان همه باید برای حمایت وارد شوند نه با حرف درمانی که با عمل. این در حالی است که در عمل همراهی لازم نیست و ما متأسفیم که باید انرژی خود را برای حداقل‌ها صرف کنیم.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: قم می‌تواند به عنوان پیشران جهان اسلام تلقی شود و پیشران‌بودن جز با نخبه‌پروری نمی‌شود، برخی نگاه علی السویه دارند و این اشتباه است.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره نخبگان که می‌فرمایند حوزه را نخبگان بالا می‌برند دیگران با این‌ها بالا می‌روند، گفت: پرورش نخبه مثل پرورش‌دادن یک سردار است و امیدوارم فاجعه از دست‌دادن فرج نژاد بتواند ما را تکان بدهد که کمی متنبه شویم.

فولادی در پایان یادآور شد: خون فرج نژاد با برکت خواهد بود، باید مطالبه‌گری کنیم که حوزه چه کار می‌خواهد برای نخبگان کند؟ مراکز حاکمیتی و دولت چه می‌خواهد بکند و مسئولان حوزه می‌خواهند چه کار بکنند. قبلا اگر در شناسایی نخبگان مشکلی بود امروز مجموعه‌های مختلف در شناسایی فعال شده‌اند؛ اما این سطح از حمایت‌ها کفایت نمی‌کند، باید علمداری کرد برای حمایت از نخبگان و مظلومیت نخبگان را واکاوید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
همانطور که تلویحاً از متن خبر فوق بر می آید مرحوم فرج نژاد اگرچه طلبه حوزه علمیه بودند ولی هرگز مطابق پروتکل ها و دستورالعمل های تدوین شده در مرکز خدمات حوزه علمیه، نخبه شناخته نمی شدند و نخبه محسوب نشدند، یعنی اگرچه تردیدی نیست که مرحوم فرج نژاد نخبه ای غیرقابل جایگزین بودند ولی در هر صورت ، با تعاریف فعلی مرکز خدمات حوزه و ضوابط تدوین شده مرکز خدمات، ایشان هرگز نخبه شناخته نمی شدند و نشدند.
4
1
ناشناس
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
مرکز خدمات شناسایی نمی کند بلکه حمایت می کند این مرکز مدیریت و مرکز امور نخبگان حوزه هستند که شناسایی می کنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
تا جایی که من شنیدم ایشون تا همین اواخر بعنوان نخبه شناسایی نشده بودند و ظاهرا همین اواخر یه مجموعه ی جدیدالتاسیس حمایتهایی ازشون را شروع کرده بودن که دیگه پرکشیدن و دوران حمایت از ایشون کوتاه شد. اما باید نخبگان را دریابید انصافا
2
0
Ali
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
آخه انصافه وضع یه نخبه اینجوری باشه؟؟ حالا ایشون که از دست رفتند حد اقل از اونایی که هستند بیشتر حمایت کنید بلکه به این روز دچار نشن
2
1
احسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
درسته... مرکز خدمات وظایفی دارد باید هم حمایت کند اما در این بین تلاش های آقای فولادی را نباید نادیده گرفت شاید تنها هم باشند در حمایت از نخبگان
3
1
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
خدا به ایشون خیر بده واقعا مصداق مدیر جوان انقلابی
2
1
ناشناس
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
ولی حیف شدن و ما باید در حسرت بسوزیم
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶
متاسفم. از دولت این انتظار می رفت که قدر این نخبه ها رو ندونه ولی از حوزه انتظار بیش از اینهاست
1
0
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷
رفتن ایشون دردناکه ولی امیدوارم دیگران از نخبه ها این بلا سرشون نیاد
1
0
زهرا سادات
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
اصلا تعریف نخبه باید عوض بشه. کسی در این طرح از دانش و خدمات باید نخبه محسوب میشد خیلی قبلتر. نخبه فقط این نیست که معدل 20 بشه. باید به نوع و جنس کار واهمیت و تازگی و حتی بی رقیب بودن و ضرورت موضوع و زمینه فعالیت دقت کرد
1
0
علیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
علمای بزرگ هم باید وارد کارزار حمایت از نخبگان بشن
1
0
سید حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
یک نوع ابراز ندامتی در صحبت هاشون دیده میشه
امیدوارم رفتن دکتر فرج نژاد برکت ش رو نشون بده
1
0
ناشناس
United States
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
برای من جالب بود که اغلب نظرات علما و مسولین را در همین رسا میخوندم همه شون گفتن که ایشان نخبه بودن، خب الان که همه گفتن من در عجبم چرا قبل از مرگ ایشون این اظهار لطفها نبود
1
0
ناشناس
United States
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
یک مسئله یادم رفت بگم اینکه عوام جماعت میگن ایرانیا مرده پرستند، من نمونه زیاد دیدم در این زمینه، اما ما با داشتن یه تجربه ی تاریخی و اونم در این عصر و زمان و در زیر پرچم جمهوری اسلامی هنوز نتونستیم یه برنامه مدون نخبه پروری و شناسایی نخبه داشته باشیم خیلی جای تاسفه. البته از حوزه بیشتر انتظار میره در نتیجه بیشتر هم تاسف داره
1
0
ناشناس
Canada
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
من چند دوره در محضر ایشون بودم. مظلومیت ایشون واقعا زیاد است.
جالبه در بعضی پیام‌های تسلیت دیدم گفتن زندگی زاهدانه داشته!!! یال العجب، زندگی زاهدانه شاید برای ایشون یک فضیلت اخلاقی بود، اما برای مسولین باعث شرمندگی باید باشه. آیا اینکه ما زندگی یه نخبه رو به حدی به سختی برسونیم که در حد یه زاهد زندگی کنه برای ما افتخار داره؟؟
1
0
ناشناس
Netherlands
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
نمیشد به ایشون یه خونه در نزدیکی محل کارشون بدن؟ حتی شده اجاره. یا مثلا برای حمایت از ایشون در حد همین اجاره منزل ازشون حمایت میشد تا نزدیک محل کار باشن و مجبور نشن با موتور رفت و آمد کنن؟
1
0
ناشناس
Netherlands
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
کد را بنظرم اشتباه زدم، دوباره ارسال میکنم نظرم را

نمیشد به ایشون یه خونه در نزدیکی محل کارشون بدن؟ حتی شده اجاره. یا مثلا برای حمایت از ایشون در حد همین اجاره منزل ازشون حمایت میشد تا نزدیک محل کار باشن و مجبور نشن با موتور رفت و آمد کنن؟
1
0
یزدان پناه
Netherlands
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
رسا، خواهش میکنم شما حداقل صدای ما باشید، من دارم به این فکر میکنم که هر کدوم از این موسسات میتونستن ازشون حمایت کنن، یا هر کدوم از اینایی که پیام صادر کردن خودشون مسول جایی هستند. یعنی تصمیم گیر هستند. مگه جز اینها افراد دیگه ای تصمیم می‌گیرند؟ بقول همین آقای فولادی پول زیاده ولی به وقت صحبت از حمایت نخبه ها پول کم میاد. همین افراد باید ساز و کار بچینن و حمایت کنن. پس کی میخواد این اتفاق بیفته
1
0