۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۸۵۸۹۱

لقبی به قشنگی «عکاس‌باشی اهل‌بیت»!

لقبی به قشنگی «عکاس‌باشی اهل‌بیت»!
حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی به خالق کتاب «خواهر خورشید» لقب «عکاس باشی اهل بیت علیهم‌السلام» را داد؛ عنوانی که شاید قبل‌تر‌ها باید به بسیاری از هنرمندان شاخص و مطرح ایران اسلامی داده می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب ارزشمند «خواهر خورشید» صبح روز نهم مردادماه ۱۴۰۰ در بارگاه نورانی «خواهر خورشید» در جمعی صمیمی اما متفاوت برگزار شد. این رویداد جمعی حاوی نکاتی است که به نظر قابل اهمیت است:

نخست: احترام به جایگاه و مقام رفیع مادر، حرمت به مادری که عشق و محبت اهل بیت علیهم السلام را با تمام وجود از کودکی تا بزرگسالی با شیر و غذا و دعایش همراه امیر حسامی‌نژاد کرده است و تمام تلاشش این بوده تا جای خالی پدر را هم پر کند و امیر هم دیروز در جمع پرشور مشتاقان و علاقه‌مندان به ذوات مقدس معصومین علیهم السلام الحق و الانصاف در حق مادر انجام وظیفه کرد و رونمایی از «خواهر خورشید» را در محضر مطهره و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به دست مادری سپرد که افتخار هم نامی با حضرت خورشید را دارد و کتاب توسط مادری به نام معصومه و در جوار حضرت معصومه سلام الله علیها رونمایی شد و این شد شاخص ترین رونمایی این سال‌ها توسط مقامی که با هیچ منصب و مقام دنیایی قابل قیاس نیست شخصیتی در این مراسم حضور داشت که اگر امیر تمام هستی و زندگیش را هم به پایش بریزد کاری نکرده است.

دوم: اگر قرار بود تیتری را به انتخاب بنده برای این مراسم بزنم این‌چنین بود: «سبزی فلفلی و سوهان خودکار حامیان نفیس‌ترین کتاب حرم» تا شاید در تاریخ این سرزمین به یادگار بماند که عکاسی تجهیزاتش را به نصف قیمت فروخت تا کتابی را که تجربه ۱۸ سال عکاسی از حرم و بارگاه «خواهر خورشید» است به چاپ برساند تا به آستان خورشید هشتم ولایت تقدیم کند هر چند امیر حسامی‌نژاد نوکری به شرط مزد انجام نداد و روش ذره‌پروری را تجربه کرد و نشان خادمی «خواهر خورشید» نصیب و روزیش شد. هنیا و مریا این حلاوت و شیرینی خدمت بی‌منت و عاشقانه بر امیر عزیز.

سوم: خطیب مشهور و سخنور حجت الاسلام مومنی در این مراسم برای مولف کتاب متنی از پیش نوشته را خواند و در کوتاه‌ترین زمان زیباترین لقب را به وی عطا کرد. امیر حسامی‌نژاد را «عکاس باشی اهل بیت علیهم السلام» خواند و بسیاری از اهل ذوق را به شوق و وجد آورد؛ عنوانی که شاید قبل‌تر‌ها باید به بسیاری از هنرمندان شاخص و مطرح ایران اسلامی چون استاد محمود فرشچیان و یا استاد سیدمحمد حسینی موحد به جهت خدمات شایان و قابل توجهشان در نوکری به ذوات مقدس معصومین علیهم السلام از حرم آستان قدس رضوی تا عتبه مقدسه حسینیه در ساخت ضریح مطهر این دو مضجع شریف ارایه کرده‌اند. هر چند متنعم نعمت‌های بی‌حد و مرز معصومین علیهم السلام بوده و خواهند بود به فضل و لطف الهی.

 چهارم: امیر حسامی‌نژاد در آستانه ۴۰ سالگی ۴۰ سفر به عتبات عالیات مشرف شده است و از نخستین روزی که گنبد طلای حرم بارگاه خواهر خورشید با حضور زنده یاد آیت‌الله بهجت که ـ رحمت و رضوان خدا بر او باد ـ در حرم با همت و تلاش بیشتری به عکاسی پرداخت و رد نور در تمام ساعات روز را می‌زد تا قابی ماندگار ثبت کند و روز‌ها و شب‌های بسیاری تلاش کرد تا با تابش خورشید و زیر سایه ماه بتواند قاب‌های متفاوت و جذابی را ثبت و ضبط کند. عکاسی او از اعتاب مقدس و اماکن زیارتی و علی الخصوص حرم مطهر و منور حضرت کریمه و حضرت رضا علیهم‌السلام بدون چشمداشت و با چاشنی عشق و علاقه و ارادت ورزی بود.

تمام تلاشش این بود تا از دریچه دوربین با عشق و ارادت به اداب و رفتار و سلوک و منش زائران و مجاوران را در کنار آثار ارزشمند هنر ایرانی اسلامی در برگ‌های زرین تاریخ ثبت و ضبط کند که پس از سال‌ها کتاب نفیسی با همت و تلاش خود او و جمعی از دوستان پیشکسوت و علاقه‌مند به فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ رسید و این اثر ماندگار برای نسل‌های اینده نیز جذاب و دیدنی است.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه نیز با خوش سلیقگی تمام و از محصولی که اماده توزیع و انتشار بود بهره مند شد و با اهدای نشان خادمی بارگاه خواهر خورشید از مولف کتاب عکس «خواهر خورشید» قدردانی کرد و به پاس تلاش دو دهه ی این هنرمند عکاس اقدامی نو و تازه را ایجاد کرد ونشان خادم افتخاری بر سینه او درخشان شد و مسوولیت سنگینی را از این به بعد بر دوش این خادم آستان خواهر خورشید نهاد.


امیر حسامی‌نژاد، خالق کتاب «خواهر خورشید» که نشان خادمی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها را نیز به دست آورده است

کتاب تازه منتشر شده امیر حسامی‌نژاد دارای چند ممیزه و امتیاز است:

۱ـ این اثر تالیفی پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت انحصاری منتشر شده است و هیچ ناشر دولتی و نیمه دولتی نیز از انتشار و چاپ این کتاب حمایت نکرده است و امید می‌رود تا این اثر ارزشمند بتواند در بسته ی هدایای مدیران شهری و آستانی جای خود را پدا کند و در بسته هدایای معرفی میراثی و معنوی ایران اسلامی نیز مورد توجه مراکز و موسسات و وزارتخانه‌ها و سازمانها باشد

۲ـ کتاب «خواهر خورشید» از جهات متعددی ارزشمند، معتبر و ماندگار است. هم از حیث محتوا و هم از حیث ظاهر دارای ارزش‌ها و معیار‌های پذیرفته شده فرهنگی‌هنری است. درحقیقت، اثری ماندگار در حوزهفرهنگ و هنر معتبر و مورد وثوق است که شناسنامه‌دار باشدو این نکته درباره انتشار آثار مکتوب و به ویژه کتاب، اهمیت ویژه‌ای دارد. چاپ سیلک استر و بدرقه کتاب تا جلد نفیس و چاپ خوب و دقیق این کتاب در کنار تعدادی از عکس‌های قدیمی بر جذابیت کتاب عکس افزوده است.

هر چند آثار هنرمندان عکاس داخلی و خارجی بسیاری می‌تواند به همت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با رویکرد‌های متفاوتی چون معماری ایرانی اسلامی و معرفی سسن و اداب ایینی حرم و سایر موضوعات تخصصی تالیف و منتشر شود اما این اقدام باید سرعت بیشتری بگیرد تا نتایج آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 و نکته پایانی: امیرحسامی‌نژاد از زمره عکاسان خوش روزی و خوش رزقی است که مسافر همیشگی حرم‌ها و زیارتگاه‌هاست و اعتقاد دارد تمام این توفیق را به برکت دعای مادر و نماز اول وقت دارد و این موید همین نکته است که آثار خوب و ارزشمند حتی اگر نام و نشان پدیدآورنده و ناشر را نیز همراه نداشته باشند رد پای پدیدآورنده و ناشر از ظاهر و محتوایشان برای مخاطب علاقه‌مند روشن است.

مهدی توکلیان/ عکاس و روزنامه نگار

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات