۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۹۳۵

«اقتصاد» بدون «فرهنگ»؛اقتصادی ناکارآمد

«اقتصاد» بدون «فرهنگ»؛اقتصادی ناکارآمد
ایجاد شغل و مسکن اگر بدون توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی و سبک‌ساز این دو حوزه مهم باشد، این «خدمات اقتصادی» را به «خسارت‌های فرهنگی» تبدیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها همه چشم‌ها به تیم اقتصادی دولت سیزدهم دوخته شده است که آیا آیت‌الله رئیسی می‌تواند تیمی هماهنگ و کارآمد و توانمند در حل مشکلات کمرشکن اقتصادی شکل دهد یا خیر؟ کسی دغدغه تیم فرهنگی و سیاسی و علمی دولت سیزدهم را ندارد یا بسیار به ندرت این دغدغه‌ها مطرح می‌شود!

با شناختی که از آیت‌الله رئیسی دارم، بسیار امیدوارم که چنین نگاه تک‌بعدی و تنگی بر ذهن ایشان حاکم نباشد. بلکه با نگاهی جامع و همه‌جانبه‌نگر به چینش همکاران خود اقدام کند. همکارانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم اگر دارای «نگاه انقلابی» و «روحیة انقلابی» و «عمل جهادی» باشند می‌توانند «ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفتة اسلامی» تبدیل کنند.

بدین منظور چند نکته را متذکر می‌شوم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:
اولاً، تمرکز بر تیم اقتصادی و بی‌توجهی به تیم فرهنگی و سیاسی و علمی هرگز نمی‌تواند همان تیم اقتصادی را هم موفق کند. در جهان کنونی «اقتصاد» بدون «فرهنگ» و «سیاست» و «آموزش و پرورش» و «نهاد علم» و «نهاد رسانه» اقتصادی ناکارآمد و ضد عدالت خواهد بود.

ثانیاً، در مواجهه با «جنگ اقتصادی» تنها با اتکای بر ابزارهای اقتصادی هرگز نمی‌توان موفق شد. جنگ اقتصادی دشمن ابزارها و نیروهایی چون «جنگ فرهنگی» و «جنگ رسانه‌ای» و «جنگ شناختی» و «جنگ سیاسی» و «جنگ علمی» دارد و الا هرگز نمی‌توانست این حد از موفقیت را به دنبال داشته باشد. «دفاع اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» نیز بدون به کارگیری و مدیریت هماهنگ و یکپارچه چنین نیروهایی هرگز موفق نخواهد شد.

ثالثاً، از مهم‌ترین حوزه‌های اشتغال‌زایی، حوزه «دانش» و «رسانه» و «فرهنگ» است. این حوزه‌ها سالانه ظرفیت ایجاد ده‌ها هزار شغل پایدار را دارند. در سالیان گذشته «اقتصاد فرهنگ» متأسفانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با تقویت نگاه بین‌المللی در حوزه فرهنگ و صادرات فرهنگی و با بهره‌گیری از فضای مجازی به راحتی می‌توان هم اشتغال ایجاد کرد و هم فرهنگ ایرانی اسلامی را در عرصه بین‌الملل فعال کرد و هم عزت فرهنگی ایرانی و اسلامی را تأمین نمود و همه جبهه مقاومت را از حیث فرهنگی تقویت کرد.

رابعاً، «عدالت اقتصادی» منهای «عدالت فرهنگی» و «عدالت علمی» و «عدالت رسانه‌ای» و «عدالت سیاسی»، سرابی بیش نیست. باید نگاهی عادلانه به خود عدالت اجتماعی داشته باشیم. «عدالت اجتماعی» به عنوان یکی از برترین و اصلی‌ترین اهداف انقلاب اسلامی، یک بسته هماهنگ است. تمرکز بر عدالت اقتصادی و بی‌توجهی به عدالت فرهنگی و سیاسی و علمی و آموزشی و رسانه‌ای، نه تنها ما را به عدالت اقتصادی نمی‌رساند بلکه نتیجه‌ای جز ظلم اجتماعی نخواهد داشت.

خامساً، سربسته می‌گویم، ایجاد شغل و مسکن اگر بدون توجه به ابعاد فرهنگی و تربیتی و سبک‌ساز این دو حوزه مهم باشد، این «خدمات اقتصادی» را به «خسارت‌های فرهنگی» تبدیل خواهد کرد.

حجت الاسلام احمد حسین شریفی

ارسال نظرات