۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۸۵۹۶۹

آخرین تحولات میدانی افغانستان

آخرین تحولات میدانی افغانستان
اهمیت اقتصادی اش را در زمان های مختلف که کنار بگذاریم، امروز غنی از تاریخ و فرهنگ است و همیشه هم شهر مورد علاقه پارسی زبانان بوده اما این روزها حال خوشی ندارد و در آستانه سقوط قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، در ماه های گذشته تحولات میدانی در استان هرات در غرب افغانستان و هم مرز با ایران تغییرات زیادی داشته است و شبه نظامیان گروه طالبان دامنه نفوذ خود را افزایش دادند و ابتکار عمل را در دست گرفتند.

عناصر طالبان که در ابتدا فقط شهرستان «فارسی» در شرق استان هرات را در سیطره داشتند آرام آرام به پیشروی ها ادامه دادند و شهرستان های جنوبی، غربی و شمالی را یکی پس از دیگری به تصرف درآوردند و راه را برای فشار به شهر هرات (مرکز استان) باز کردند.

شبه نظامیان طالبان در عملیات های مختلف توانستند نیروهای دولتی را عقب برانند و شهرستان های «چشت شریف، اوبه، پشتون زرغون، ادرسکن، سبزوار(شیندند)، غوریان، کهسان، گلران، کشک، کشک کهنه، کرخ، زنده جان» را به سیطره در بیاوردند.

به گفته منابع مطلع میدانی، در روزهای اخیر شهرستان های «انجیل یا همان هرات و گذره» کانون اصلی درگیری ها میان نیروهای ارتش افغانستان و مسلحین گروه طالبان بوده است و هر کدام از طرفین در تلاش برای پیشروی هستند.

نیروهای دولتی در شهرستان «گذره» که دروازه جنوبی شهرستان انجیل (هرات) به شمار می آید فقط مناطق شمالی را در کنترل دارند و سایر نقاط که ۸۵ درصد از خاک این شهرستان را شامل می شود سقوط کرده و به تصرف طالبان درآمده است.

آخرین تحولات میدانی افغانستان/ گروه طالبان در آستانه تسلط بر هرات قرار گرفت + نقشه میدانی

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش افغانستان در شهرستان «انجیل» هم شهر هرات را به همراه مناطق شمالی، شمال غربی و شمال شرقی در سیطره دارند و سایر نقاط از جمله مناطق جنوبی شهر هرات محل درگیری سنگین با شبه نظامیان گروه طالبان است.

تا لحظه تنظیم و انتشار این گزارش، ارتش افغانستان با حمایت هوایی جنگنده‌های آمریکایی و حمایت زمینی نیروهای «اسماعیل خان» و بازماندگان «ملاعبدالمنان نیازی» موفق به حفظ مواضع تحت کنترل در شهرستان‌های گذره و انجیل شده اند.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی، در روزهای گذشته نیروهای طالبان از سمت شهرستان «زنده جان» که هم مرز با شهرستان انجیل است به سمت مناطق شرقی پیشروی کردند و خود را به جنوب شهر هرات رساندند و درگیری های شدیدی از این محور گزارش شده است.

عناصر طالبان که از محور جنوبی وارد شهر هرات شده اند، «پل مالان» را به تصرف درآورده اند و درگیری ها در جاده «قندهار - هرات» در جریان است و ناامن شدن این محور منجر به مسدود شدن مسیر  (شهر هرات) به سمت فرودگاه می شود.

در حال حاضر، ارتش افغانستان با کمک نیروهای اسماعیل خان در جنوب شهر به شدت مقاومت می کنند و در تلاش هستند شبه نظامیان طالبان را از این محور عقب برانند و بار دیگر امنیت جاده «قندهار - هرات» را تامین کنند.

در صورتی که طالبان شهر هرات را به تصرف دربیاورد، سایر مناطق در شهرستان های انجیل و گذره از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند؛ این شهر نقطه اتصال مرز ایران (خراسان رضوی) به مرکز افغانستان و همچنین کشور ترکمنستان به مناطق جنوبی و جنوب غربی این کشور است.

آخرین تحولات میدانی افغانستان/ گروه طالبان در آستانه تسلط بر هرات قرار گرفت + نقشه میدانی

پیشروی طالبان در جنوب شهر زیبای تاریخی پارسی زبانان هرات که از قدیمی ترین ولایت های افغانستان به حساب می آید و به عنوان شاهراه و دروازه اقتصادی نقش ویژه ای را در تجارت منطقه ایفا می کرده و از لحاظ فرهنگی نیز به ایران بسیار نزدیک بوده همه مردم افغانستان و دوستداران این کشور را در منطقه نگران کرده است.

در حال حاضر سوال اصلی مردم مناطق غربی افغانستان که از سوی کابل بدون پاسخ مانده این است که چرا ارتش موسوم به «سپاه ۲۰۷» که در شهر هرات مستقر است و امکانات و تجهیزات نظامی فراوانی (بالگرد، تانک و چندین هزار نیرو) دارد و مسئولیت امنیت استان های «غور، بادغیس، فراه، نیمروز و هرات» را بر عهده داشته در مقابل طالبان و سقوط پی در پی شهرستان های استان هرات هیچ تحرکی نداشته و همین مسئله گمانی زنی ها در خصوص همکاری دولت با طالبان را افزایش داده است.

به گزارش مشرق، استان هرات حدود ۵۵ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۹۰ درصد از خاک این استان ( ۴۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع) در تصرف طالبان است و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی فقط ۳ هزار کیلومتر مربع را در کنترل دارند و در سایر مناطق درگیری ها ادامه دارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات