۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۸۶۰۰۹
کارشناس سواد رسانه‌ای:

در فضای مجازی باید برای نوجوانان آرمان‌سازی کرد

در فضای مجازی باید برای نوجوانان آرمان‌سازی کرد
یک کارشناس سواد رسانه‌ای با بیان اینکه شبکه های اجتماعی هویت کاربران را وارد زیست رسانه‌ای تازه‌ای کرده‌اند، گفت: اینفلوئنسرهای فضای مجازی در حال تبدیل شدن به الگوی نوجوانان هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مریم محبی مدیر دپارتمان رسانه مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه سوره در برنامه رادیویی هشتگ گفتگو، با بیان اینکه هویت اجتماعی موضوع مهمی در زندگی امروزی بوده که عوامل مختلفی در آن دخیل است، گفت: در چند سال اخیر شبکه‌های اجتماعی، هویت کاربران را وارد زیست رسانه‌ای تازه‌ای کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سپهر رسانه‌ای نوین دنیا محدود به جغرافیا، شهر و افراد نیست، افزود: در جهان امروز انسان‌ها با یک کلیک کردن می‌توانند با سراسر دنیا ارتباط بگیرند و زندگی مجازی رونق پیدا کرده است.

در بازنمایی، رسانه‌ها آن چیزی که می‌خواهند را نشان می‌دهند

محبی با اشاره به موضوع بازنمایی در شرایط گسترده رسانه و فضای‌مجازی گفت: در نظریه بازنمایی، مهم این است که رسانه‌ها چه چیزی را به مخاطبان خود نشان می‌دهند.

وی با تشریح ساز و کار استفاده رسانه‌ها از نظریه بازنمایی ادامه داد: به عنوان مثال چندی پیش که تصویر قمه‌کشی دختر نوجوان اصفهانی رسانه‌ای شد، برخی با استفاده از زبان طنز و برخی دیگر با استفاده از برچسب‌زنی این مساله را به کل جامعه دهه هشتادی تعمیم دادند. این در حالی است که همه دهه هشتادی‌ها یا نوجوانان این طور نیستند اما چیزی که به ویژه رسانه‌های مجازی بازنمایی می‌کنند با این هدف است که کل جامعه را این طور نشان دهند.

باید برای نوجوانان آرمان‌سازی انجام داد

این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های اینفلوئنسرها در فضای مجازی اظهار کرد: متأسفانه این افراد، در حال تبدیل شدن به الگویی برای نوجوانان جامعه ما هستند و این در حالیست که ما الگوی مناسبی برای نوجوانان جامعه ارائه نکرده‌ایم.

محبی توانمندسازی خانواده‌ها و نظام‌های تربیتی در حوزه رسانه و فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر خانواده‌ها و نظام‌های تربیتی در این حوزه توانمند شوند می‌توان برای نوجوانان آرمان‌سازی انجام داد چراکه جامعه بدون آرمان محکوم به مرگ یا ابتذال است.

وی افزود: به طور مثال در برخی از کشورها آرمان‌های محیط زیستی و حفاظت از کودکان وجود دارد که افراد برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

۷ سال اول برای تربیت رسانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد

مدیر دپارتمان رسانه مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه سوره با بیان اینکه خانواده‌ها باید روی ۷ سال ابتدایی تربیت فرزند توجه بیشتری داشته باشند، گفت: اگر تربیت به خوبی در این سال‌ها صورت بگیرد، در هفت سال دوم فضا برای آموزش رسانه و مهارت‌های آن به فرزندان کاملاً مهیا است. با این روش می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندان با بحران تعاملات اجتماعی، تربیتی و غیره روبه‌رو نشوند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات