۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۸۶۲۹۸

تنها دستاورد شورای شهر اصلاح‌طلبان: دعوا بر سر آناهیتا و آزیتا!

تنها دستاورد شورای شهر اصلاح‌طلبان: دعوا بر سر آناهیتا و آزیتا!
محسن هاشمی در آخرین جلسه شورای پنجم با ارائه گزارش عملکرد این شورا گفت:۹۰۰ خیابان را تغییر نام دادیم!

به گزارش خبرگزاری رسا، آخرین جلسه شورای شهر تهران با گرفتن چند عکس یادگاری و ارائه گزارش عملکرد اعضاء توسط رئیس آن به پایان رسید. در این جلسه محسن هاشمی با بیان آنکه کم و کاستی های فراوانی در این دوره وجود داشته است گفت: امیدوارم تلاش ما مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد و مدیریت شهری دوره ششم نیز گام های بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی و پاسخ دادن به مطالبات به حق مردم شریف تهران بردارد. ما شهر را در شرایطی آرام و با ثبات تحویل شورای ششم خواهیم داد.

در طی چهار سال گذشته شهر تهران دوران پر تلاطمی را سپری کرد؛ تغییر سه شهردار در عرض سه سال از جمله نقاط منفی مدیریت اصلاح طلبان بر شهر تهران است، آخرین شهردار تهران(حناچی) در ابتدا حضوری پرسروصدا داشت. اما بعد از مدتی شهردار اصلاح‌طلب به مدیریت نمایشی با طرح‌هایی همچون دوچرخه‌سواری رو آورد. موضوعی که حتی از سوی «غلامحسین کرباسچی» و «محسن ‌هاشمی» مورد نقد قرار گرفت که با دوچرخه‌سواری یک هزارم از موضوع حمل‌ونقل عمومی و آلودگی شهری حل نمی‌شود. این درحالی بود که پایتخت با مشکل اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده روبه‌رو بود. دو شهردار دیگر هم، یکی به دلیل حاشیه های فراوان شخصی و دیگری سیاسی بازی و لابی های احزاب اصلاح طلب به مراتب عملکرد بدتری نسبت به هم داشتند.

دعوا بر سر اناهیتا و آزیتا!

اما بخش مهمی از فعالیت‌های شورای تهران در تغییرنام خیابان ها، معابر، محلات  خلاصه شد، در چهار سال گذشته حتی برخی خیابان ها دو یا سه بار توسط شورای شهر تهران تغییر نام داد! در طول این مدت، ۹۰۰ معبر تغییر نام داده است. بسیاری از منتقدان، بر این باور بودند که شورای شهر می‌توانست، در زمینه‌های زیر ساختی فعالیت داشته باشد تا مصوبات آن به رفاه عمومی و وضعیت مردم در مناطق محروم شهر کمک کند.

مدتی قبل زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تغییر نام مکرر خیابان ها را به گردن شهرداران مناطق انداخت که آن‌ها با نظر شخصی خود این اسم‌ها را انتخاب کرده‌اند! نژاد بهرام گفته بود که تغییر اسم‌های بی اساس محلات به نام‌هایی که سنخیتی با ملیت و هویت کشور ندارند، بازی با هویت مناطق مختلف تهران است.

احتمالا مردم تهران تمایل داشتند که وضعیت کودکان کار، کارتون‌خواب‌ها، دستفروشان، ساخت بزرگراه و پل و نیز توسعه اماکن فرهنگی؛ ورزشی و اجتماعی به عنوان بیلان کاری توسط شورای شهر ارائه شود؛ اما دعوا میان اعضای شورای شهر بر سر تغییر نام چند کوچه و استفاده از اسامی چون آناهیتا و آزیتا! تنها دستاورد ۴ ساله گذشته اصلاح طلبان در تهران است.

کارنامه ضعیف شورای امید در امور عمرانی شهر

شورای شهر پنجم و شهرداری آن در فعالیت عمرانی نسبت به دوره قبلی شورا و شهرداری عملکرد ضعیفی داشته و این مورد همواره یکی از جدی‌ترین انتقادها به محسن هاشمی بوده؛ او نیز در برابر این سوال پاسخی به جز اختصاص نگرفتن بودجه مناسب به شهرداری‌ها از سوی دولت ارائه نداده؛ در این سال‌ها تونل آرش که درسال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد تنها پروژه عمرانی لیست امیدی ها به حساب می‌آید؛ این درحالی است که پروژه‌های عمرانی بزرگی چون اتوبان امام علی، تکمیل برج میلاد تهران، پل صدر، شهر آفتاب در دوره‌های قبلی شورای شهر و شهرداری تهران صورت گرفته است.

سامانه شفافیت شهرداری وافشاء رانت ها

 مهم‌ترین اقدام این دوره از شورای شهر تهران که البته هنوز جای کار دارد، سامانه شفافیت معاملات شهرداری تهران است که توسط کمیته شفافیت شورای شهر تهران راه افتاده است. اصلاح طلبان  با شعار «شهرداری تمام شیشه‌ای» وارد شورا شدند. ایده‌ای مثبتی که به بدترین حالت ممکن اجرا شد. از جمله حاشیه های این سامانه مشخص شدن رانت گسترده به برخی افراد ذیل عنوان قرارداد پیمانکاری بوده است، در یکی از گزارش های منتشر شده توسط این سامانه طراحی یک لوگوی ساده با رقم نجومی یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی فاکتور شده است! شهرداری تهران پس از افشای این قراردادها برخی از قراردادهای  بحث برانگیز را از دسترسی خارج کرد. منتقدان بعد از این اتفاق در شبکه های اجتماعی نوشته اند که شورای شهر تهران بیش از آنکه یک پارلمان شهری باشد؛ سفره فسادی در دست اصلاح طلبان بوده است. از جمله اقدامات دیگر شهرداری تهران زیر سایه سامانه شفافیت استخدام های بی ضابطه در چند ماه گذشته است.

تنها دستاورد شورای شهر اصلاح‌طلبان: دعوا بر سر آناهیتا و آزیتا

تنها دستاورد شورای شهر اصلاح‌طلبان: دعوا بر سر آناهیتا و آزیتا

تنها دستاورد شورای شهر اصلاح‌طلبان: دعوا بر سر آناهیتا و آزیتا

شورای پنجم در حالی کارش به پایان رسید که طبق نظر کارشناسان، اعضای آن پس از شورای شهر اول سیاسی ترین فضا را در تهران وجود آورده و عوارض رقابت های حزبی را به گردن مردم تهران انداختند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات