۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۶۸۶۳۳۸

اولین سالگرد ارتحال آیت الله تسخیری برگزار شد

اولین سالگرد ارتحال آیت الله تسخیری برگزار شد
مراسم سالگرد ارتحال آیت الله تسخیری در مسجد امیرالمؤمنین قم با حضور مردم و نمایندگان مراجع و علما و همچنین اساتید و روحانیان حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم سالگرد ارتحال آیت الله تسخیری در مسجد امیرالمؤمنین قم با حضور مردم و نمایندگان مراجع و علما و همچنین اساتید و روحانیان حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام عزیزالله رزاقی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در سخنانی گفت: خلقت عالم هدف دار است و خداوند از آفرینش خیر را اراده کرده است چون طبق آیات قرآن هرچه خیر است به دست خداوند است و همچنین خداوند از این خلقت اراده گمراهی و ضلال را ندارد؛ از سویی دیگر مدار و محور هستی انسان و از آن فراتر در آیه 13 سوره جاثیه خداوند عالم را در تسخیر انسان معرفی کرده است؛

وی افزود: هستی و در خدمت انسان است تا انسان با اختیار خودش و با استفاده از امکانات هستی راه نیکی را برگزیند؛ انتخاب درست در سایه معرفت و شناخت است که در این جا است جایگاه علم مشخص می شود و قرآن هم تأکید شده که نظام تکوین برای این است تا انسان به خداباوری و تعبد برسد و طبق آیه 12 سوره طلاق آسمان ها و زمین برای دستیابی بشر به معرفت و باور قرار داده شده است.

وی با اشاره به آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» گفت: بزرگان «لیعبدون» را بر معنای «لیعرفون» تطبیق کرده و این یعنی عبادت خداوند همان علم و شناخت است؛ طبق احادیث علم و عبادت بدون یکدیگر بی معنا هستند؛ شب قدر که شب راز و نیاز و طلب مغفرت است بهترین عمل در آن مذاکره و بحث علمی است و همچنین در صفات متقین در نهج البلاغه آمده که با تقوایان گوشی شنوا برای شنیدن علم دارند.

وی عنوان کرد: ائمه گنجینه علم خداوند بود و ثقل اصغر در کنار قرآن یعنی گسترش دهنده علم الهی هستند؛ قرآن کتابی علمی است و ائمه ما وجهه علمی گسترده ای دارند که ما باید آن را به همگان معرفی کنیم.

این استاد حوزه علمیه گفت: مهم تر از جایگاه علم جایگاه عالم است و اگر مؤمنین درجات بالایی نزد خداوند داشته باشند مؤمنی که عالم است جایگاهی بالاتر دارد؛ در سوره عنکبوت می خوانیم که حقیقت این عالَم را عالمان و دانشمندان می فهمد و علامه طباطبایی هم در تفسیر خود تأکید می کند که حقیقت هستی را عالمان درک می کنند از همین رو است کسی که عالم را بزرگ بشمارد خداوند گرامی داشته است.

وی با اشاره به زمانه غیبت امام معصوم تأکید کرد: اگر علما نباشند که به دین خداوند راهنمایی و دعوت کرده و از دین دفاع کنند، مردم دست از دین بر می دارند؛ علما با شاگردی عالم بزرگی مثل امام خمینی و همراهی مردم انقلابی جهانی در این کشور رقم زدند؛ در احادیث آمده عالمانی که علمشان را نشر می دهند از بهترین سخاوتمندان هستند.

این کارشناس امور دینی گفت: با تأکید بر مشترکات در بین مذاهب اسلامی می توان وحدت بزرگ برای تعالی اسلام ایجاد کرد؛ یکی از جلوه های امیر مؤمنان تجلی وحدت در این بزرگوار بوده و هر کسی در مسیر وحدت تلاش کند بزرگ ترین خدمت را به حضرت علی و اندیشه و حرکت آن بزرگوار کرده است.

وی در پایان گفت: آیت الله تسخیری از علمایی بود که تلاش بزرگی در طول سال برای وحدت اسلامی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلام و مجمع جهانی اهل انجام داد و در ایجاد وحدت و اخوت در سایه تدوین احکام دین و اهل بیت تلاش فراوان کرد؛ ایشان انسان ارزشمندی بود چون اتصال به اهل بیت به انسان ارزش می دهد و در طول دوران حیات خود در خدمت رهبری و مشاور ایشان بودند.

ارسال نظرات