۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۶۸۶۳۵۸

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای مختلف

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای مختلف
آیت الله رئیسی رییس جهمور ایران با سران و نمایندگان کشورهای مختلف دیدار و بر افزایش روابط بین المللی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران شب گذشته و امروز با رئیس مجلس قرقیزستان، وزیر خارجه کویت، رییس اقلیم کردستان عراق، رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه بنگلادش، روسای مجالس تانزانیا و زنگبار، وزیر خارجه هند، رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی، فرستاده ویژه امارات متحده عربی و رییس مجلس نمایندگان بلاروس دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

گسترش روابط ایران و قرقیزستان، دوستی دیرین دو کشور را تعمیق و تقویت می کند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، ظهر جمعه در دیدار "نالانت مامیتوف" رئیس مجلس ملی قرقیزستان، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دوستی عمیق و دیرین ایران و قرقیزستان با گسترش مناسبات در عرصه های مختلف بیش از گذشته تعمیق و تقویت شود، افزود: ظرفیت های بالایی برای گسترش روابط داریم که باید برای فعال کردن آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

نالانت مامیتوف رییس مجلس ملی قرقیزستان نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک و آرزوی موفقیت رئیس جمهور کشورش برای آیت الله رئیسی و نیز آرزوی پیشرفت روزافزون برای ملت ایران، اظهار داشت: قرقیزستان بسیار به گسترش روابطش اقتصادی و تجاری خود با جمهوری اسلامی ایران علاقمند است.

وی تصریح کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احداث خط آهن بین ایران و قرقیزستان از مسیر ترکمنستان و ازبکستان و نیز افزایش پروازها بین دو کشور، از اقداماتی هستند که می توانند زمینه گسترش تعاملات را فراهم کنند.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

باید با همکاری هم صفحه جدیدی در عرصه همکاری میان کشورهای منطقه را بگشاییم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور پیش از ظهر جمعه در دیدار احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت،  با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان، روابط برادرانه بین ملت های منطقه را نمی‌پسندند، افزود: با این وجود باید برخلاف خواسته آنها روز به روز سطح مناسبات را ارتقا دهیم.

آیت الله رئیسی افزود: اگر مسئله و مشکلی بین کشورهای منطقه وجود دارد، باید با گفت و گو و تعامل حل و فصل شود و نباید اجازه داد هیچ جای پایی برای دخالت بیگانگان در منطقه ایجاد شود.

احمد ناصر المحمد الاحمد جابر الصباح، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در دوره پیش رو، صفحه ای جدید از روابط با ایران را رقم بزنیم، اظهار داشت: آمادگی داریم تا به محض تشکیل کابینه حضرتعالی، همکاری برای تدوین طرحی عملیاتی برای گسترش همه جانبه روابط را آغاز کنیم.

وی با ابلاغ تبریک و پیام کتبی امیر کویت برای آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز با توجه به تجربه به دست آمده از مبارزه با کرونا باید عرصه های جدیدی برای همکاری بین کشورهای منطقه را تعریف کنیم.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

سطح تعاملات با عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور روز جمعه در دیدار نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را ریشه ای و قلبی دانست و اظهارداشت: امروز شرایط مناسبی فراهم شده تا بر پایه  اشتراکات تاریخی و فرهنگی، روابط و همکاری های قوی تر و گسترده تری در بخش های مختلف و در راستای رونق اقتصادی داشته باشیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به جانفشانی ها و مجاهدت های شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان هجوم داعش به عراق و منطقه کردستان، گفت: حاج قاسم درآن زمان گویی یکی از شهرهای ایران مورد تهاجم قرار گرفته باشد در صحنه حضور داشت و با همکاری نیروهای عراقی فتنه داعش را از بین برد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه امنیت و ثبات منطقه باید توسط کشورهای منطقه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بدنبال سلطه گری بوده و خوی استکباری و خود برتربینی دارند، هیچ گاه برای مشکل گشایی از ناامنی های منطقه گام موثری برنداشته، بلکه با فتنه گری بر مشکلات موجود دامن می زنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه زمینه ناامنی فیزیکی را توطئه و فتنه گری بیگانگان فراهم می کند، اظهار داشت: کشورها و ملت های منطقه باید در مقابل فتنه افکنی و نفوذ نرم سلطه گران مراقب باشند و اجازه دخالت به آنها را ندهند.

نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار با تبریک انتخاب آیت الله رئیسی، گفت: از دیدگاه های شما در مراسم تحلیف نه تنها ما، بلکه همه منطقه خوشحال شدند و قطعا از آن استقبال خواهد شد. مصمم هستیم فصل جدیدی در روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان اقلیم کردستان بعنوان بخشی از کشور عراق با ایران داشته باشیم.

بارزانی با تاکید بر اینکه خود را جزئی از ایران و انقلاب اسلامی می دانیم، اظهارداشت: امیدواریم با حضور دولت جدید در ایران، روابط موجود در همه زمینه ها توسعه یابد چرا که قابلیت های زیادی برای تحکیم و افزایش روابط بویژه درسطح مناسبات اقتصادی وجود دارد.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

مصمم هستیم گام های بلندی برای توسعه همه جانبه روابط ایران و آذربایجان به نفع دو ملت برداریم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار خانم «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان، ظرفیت های گسترده در مسیر توسعه روابط تهران- باکو را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: شرکت های مختلف و بخش خصوصی ایرانی آمادگی دارند در روند بازسازی مناطق آذربایجان و اجرای  پروژه های مشترک در بخش های فنی، مهندسی و زیربنایی، مشارکت و همکاری داشته باشند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ایران پیشرفت و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود می داند، گفت: دو کشور می توانند در روابط دو جانبه و منطقه ای همکاری ها و هماهنگی های نزدیک و موثری در راستای منافع دو ملت و امنیت و ثبات در منطقه داشته باشند.

خانم «صاحبه غفاراوا» رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با تبریک و ابلاغ سلام الهام علی اف رئیس جمهور کشورش، گفت: اطمینان داریم در دوره جدید، روابط و مناسبات تهران و باکو بیش از پیش توسعه خواهد یافت و آذربایجان از مشارکت و حضور شرکت های ایرانی در اجرای طرح ها و پروژه های مختلف استقبال می کند.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

برای توسعه جدی روابط تهران-داکا اراده جدی داریم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور روز جمعه در دیدار «شهریار عالم» وزیر خارجه بنگلادش با اشاره به روابط دیرینه و فرهنگی ایران و بنگلادش، اظهارداشت: برای توسعه جدی روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه در عرصه اقتصادی اراده جدی داریم و فعال سازی ظرفیت های موجود را به نفع رفاه و پیشرفت دو ملت می دانیم.

آیت الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور در مسیر توسعه روابط استقبال می کند.

رییس جمهور همچنین از میزبانی و حمایت بنگلادش از آوارگان میانمار قدردانی کرد و گفت: امیدواریم از همه ظرفیت های خود برای رهایی مردم مسلمان و مظلوم میانمار از ظلم استفاده کنید.

شهریار عالم، وزیر خارجه بنگلادش نیز در این دیدار با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید روابط دو کشور توسعه و بهبود یابد، اظهارداشت: بنگلادش خواهان شراکت ایران در مسیر توسعه اقتصادی است.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

ظرفیت های مناسبی برای ارتقای سطح روابط ایران با تانزانیا و زنگبار وجود دارد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، ظهر امروز جمعه در دیدار جوب یوستینا انوگای و زبیر علی مولود روسای مجالس تانزانیا و زنگبار، روابط دوجانبه را دوستانه و مطلوب توصیف کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های مناسب موجود و نیز نزدیکی عمیق و تاریخی ملت های ما به ویژه با شیرازی تبارهای زنگبار، باید سطح روابط و همکاری ها را ارتقا دهیم.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که روابط پارلمانی بین مجلس شورای اسلامی ایران با مجالس تانزانیا و زنگبار به توسعه تعاملات دوجانبه و منطقه ای طرفین کمک کند.

جوب یوستینا انوگای و زبیر علی مولودپ روسای مجالس تانزانیا و زنگبار نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک روسای جمهور متبوع خود به آیت الله رئیسی، به سابقه حضور شیرازی ها در زنگبار اشاره کرده و گفتند که در ایام استقلال تانزانیا و زنگبار، یکی از احزاب فعال، حزب آفریقایی شیرازی بود که تلاش های موثری برای مستقل شدن کشور داشت.

روسای مجالس تانزانیا و زنگبار اظهار امیدواری کردند که در دوره جدید، روابط و تعاملات دوجانبه به ویژه در عرصه اقتصادی گسترش یابد.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه می توانند نقش سازنده داشته باشند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در دیدار «سوبر امانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند،  با بیان اینکه دولت ایران سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه هند را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: ظرفیت های بزرگی در دو کشور در بخش های مختلف بویژه حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری های نو وجود دارد که باید در تحکیم سطح مناسبات خود مورد استفاده قرار دهیم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه مشترک در مسیر افزایش سطح روابط تهران– دهلی نو، اظهارداشت: با حرکت در مسیر برنامه مشترک همکاری می توانیم شرایط متفاوتی در سطح روابط دو کشور در راستای منافع دو ملت برداریم.

رییس جمهور همچنین اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک دو کشور در صلح و ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران و هند در راستای تامین امنیت منطقه بویژه افغانستان می توانند نقش سازنده و مفیدی ایفا کنند و تهران از نقش آفرینی دهلی نو در ایجاد امنیت در افغانستان استقبال می کند.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغانی ها رقم بخورد و باور داریم اگر آمریکایی ها در این زمینه فتنه گری نکنند این مسئله به سرعت حل و فصل خواهد شد.

«سوبر امانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار با استقبال از سخنرانی آیت الله رئیسی در مراسم تحلیف در رابطه با اراده دولت ایران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، اظهارداشت: دیدگاه های شما را به رئیس جمهور و نخست وزیر هند منعکس خواهم کرد و تلاش می‌کنیم تا همکاری های خود را به بالاترین سطح برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح روابط کنونی مطلوب نیست و مصمم هستیم با توجه به اراده جدی طرف ایرانی همکاری های بلند مدتی را در راستای منافع ملت های خود برقرار سازیم.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

ایران و آفریقای جنوبی برای دفاع از حقوق کشورهای مستقل در مجامع بین‌المللی مسئولیت دارند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه در دیدار خانم "تاندی آر" رئیس پارلمان ملی آفریقای جنوبی، با اشاره به اینکه مردم ایران همواره احساس مثبتی به مردم و کشورهای آفریقایی داشته اند، افزود: ایرانیان، ملت های آفریقایی را نیز مردمی می شناسند که در طول تاریخ مورد ظلم زیاده خواهان قرار گرفته اند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مردم ایران و البته افکار عمومی جهانیان، از تبعیض علیه رنگین پوستان به ویژه بدرفتاری ها با سیاه پوستان در آمریکا به شدت متنفر هستند.

رییس جمهور با اشاره به توانمندی های ملی و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و آفریقای جنوبی تصریح کرد: دو کشور برای دفاع از حقوق کشورهای مستقل در مجامع بین‌المللی مسؤولیت دارند.

خانم تاندی آر رییس پارلمانی ملی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و آرزوی موفقیت خود و رئیس جمهور کشورش برای آیت الله رئیسی اظهار داشت: آفریقای جنوبی خواهان گسترش همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است. هیچگاه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را به رسمیت نشناختیم و بر این باور هستیم که به موازات غلبه بر تحریم ها، سطح روابط دوجانبه را ارتقا دهیم.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

ایران و نیجریه ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط دارند

آیت الله  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، صبح جمعه در دیدار «زبیرو دادا» وزیر امور خارجه نیجریه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با کشورهای آفریقایی اراده جدی دارد، اظهار داشت: مسئولان نیجریه ای نیز تلاش کنند موانع احتمالی گسترش روابط دو کشور را برطرف کنند.

زبیرو دادا وزیر امور خارجه نیجریه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور دوستانه و صمیمی است، اظهار داشت: امیدواریم در دوره جدید بتوانیم سطح همکاری‌های دوجانبه را بیش از پیش ارتقا دهیم.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

ایران و صربستان ظرفیت‌های زیادی برای گسترش مناسبات دارند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، شامگاه پنجشنبه در دیدار «ایویتسا داچیچ» رئیس پارلمان صربستان با بیان اینکه دو کشور می‌توانند روابط گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف داشته باشند، گفت: ایران و صربستان ظرفیت‌های زیادی برای گسترش مناسبات دارند که می‌توانند آنها را در راستای منافع ملت‌های خود فعال کنند.

رییس جمهور افزود: ایران کشوری صلح‌دوست و خیرخواه ملت‌های دیگر است و بر این باور است که آینده متعلق به کشورهایی نیست که به دیگران ظلم می‌کنند.

«ایویتسا داچیچ» نیز در این دیدار با بیان اینکه صربستان کشوری مستقل است که در سیاست خارجی خود نیز استقلال دارد، اظهار داشت: معتقدیم ایران و صربستان در عرصه اقتصادی منافع مشترک زیادی دارند و لذا باید با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور، برنامه مناسبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه تدوین و اجرا کنیم.

اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پنج شنبه شب در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی با اشاره به اراده جدی امارات متحده برای تعمیق و تحکیم همه جانبه روابط با ایران در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی و تجاری، گفت: برای تسریع در روند توسعه روابط، مناسب است سازوکار مشترکی ایجاد شود تا ظرفیت ها و راههای تحکیم مناسبات و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف عملیاتی نماید.

آیت الله رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دوست واقعی و صادقی برای امارات و سایر کشورهای منطقه است، اظهارداشت: نسبت به مردم امارات احساس علاقه قلبی داریم و ارتباط نزدیک دو دولت می تواند زمینه ساز برقراری روابط برادرانه و همکاری های نزدیک تر بین دو ملت باشد.

آیت الله رئیسی حمایت از مردم مظلوم فلسطین را بعنوان نمونه ای از دوستی واقعی مردم ایران یاد کرد و گفت: به رغم همه فشارها و محدودیت هایی که داریم اما در دفاع از مردم فلسطین به وظیفه دینی و انسانی خود عمل می کنیم و انتظار داریم کشورهای مسلمان و عرب نیز در این زمینه پیشقدم باشند و در این صورت تجاوز و تعدی صهیونیست ها نیز از بین خواهد رفت.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها رقم بخورد، اظهار داشت: نگاه مشترک کشورهای منطقه در این زمینه می تواند به نفع صلح و ثبات در منطقه بوده و منافع کشورهای منطقه را نیز تضمین نماید.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: صهیونیست ها دوستدار ملت های منطقه نیستند و با عادی سازی روابط بدنبال تضعیف ظرفیت جهان اسلام هستند.

فرستاده ویژه امارات متحده عربی نیز در این دیدار با ابلاغ تبریک و سلام های صمیمانه رئیس دولت، ولیعهد و فرمانده نیروهای مسلح کشورش به آیت الله رئیسی، گفت: از حضور در مراسم تحلیف و شنیدن دیدگاه های حکیمانه شما بویژه در دوستی با کشورهای همسایه، بسیار خرسند هستیم.

وی با اشاره به مناسبات ریشه‌دار دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حکمت و درایتی که در سخنرانی شاهد بودیم نسبت به آینده روابط و استقرار صلح و ثبات در منطقه، اطمینان خاطر داریم و مصمم هستیم سطح روابط با تهران را هرچه بیشتر افزایش دهیم.

فرستاده ویژه امارات متحده عربی با بیان اینکه با دستور رهبر کشور خود به ایران آمده ایم تا اراده جدی خود را برای تعیمق همه جانبه روابط با ایران نشان دهیم، گفت: پیام حضور ما در این سفر ارتقای همکاری ها در زمینه‌های متنوع است و برای تعمیق و نهادینه سازی روابط با تهران به نفع دو ملت برادر تلاش خواهیم کرد.

دیدار آیت الله رئیسی با سران و نمایندگان کشورهای دیگر

در روابط ایران و بلاروس باید تحول ایجاد شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور پنج شنبه شب در دیدار «ولادیمیر آندریچنکو» رئیس مجلس نمایندگان بلاروس، ظرفیت های گسترده موجود در دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید با فعال سازی تمامی ظرفیت ها در مناسبات دوجانبه ایران و بلاروس تحول ایجاد شود.

رییس جمهور با تاکید بر برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور اظهارداشت: بی تردید ظرفیت های فراوانی در ایران و بلاروس وجود دارد که استفاده از آنها می تواند به نفع دو ملت باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه تحریم نمی تواند مسیر توسعه و همکاری دوستانه کشورها را متوقف کند، گفت: آمریکا تصور می کند با ابزار تحریم می‌تواند در روند پیشرفت ملت ها  مانع ایجاد کند اما سخت در اشتباه است و ایران با همکاری  کشورهای دوست خود با قوت مسیر پیشرفت را ادامه خواهد داد و با این کار آمریکا را پشیمان می کنیم.

ولادیمیر آندریچنکو رئیس مجلس نمایندگان بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به سخنرانی آیت الله رئیسی در مراسم تحلیف گفت: در این سخنرانی عزم راسخ شما برای توسعه و پیشرفت شتابان کشورتان برای همگان آشکار شد و بلاروس در این مسیر در کنار ایران است.

وی با تاکید بر اینکه بلاروس بدنبال ایجاد روابط گسترده و همه جانبه با ایران است، اظهارداشت: تحریم ناجوانمردانه غرب بویژه آمریکا از موانع توسعه روابط دو کشور است اما با این وجود معتقدیم در شرایط تحریم هم با هماهنگی بیشتر می توانیم حتی سطح همکاری های خود را افزایش دهیم.

ارسال نظرات