۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۸۶۳۹۸
در حاشیه انتخاب شهردار جدید تهران؛

چهره ای ضد فساد؛ گذشته ای امیدوار کننده برای آینده

چهره ای ضد فساد؛ گذشته ای امیدوار کننده برای آینده
علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد؛ چهره ای ضد فساد در ادوار مختلف مجلس، امیدها را برای موفقیت شهرداری تهران در دوره آتی افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ارگان ها و نهادها در جمهوری اسلامی ایران ابزاری برای خدمت به مردم و افزایش اقتدار و کارآمدی نظام اسلامی هستند و روزهایی که در حال گذر هستند دوران تغییر مدیریتی بزرگی را همراهی می کنند. شهرداری تهران پس از مدیریت نوسانی و حاشیه دار به علیرضا زاکانی رسید؛ هرچند خبر شهردار شدن زاکانی هنوز غیر رسمی است و به جلسه روز یکشنبه شورای شهر بستگی دارد اما اینقدر شایع است که می توان عوض شدن رأی اعضای شورا را بعید دانست.

1) علیرضا زاکانی نماینده فعلی مردم قم در مجلس شورای اسلامی و نماینده سابق مردم تهران در دوره های هفتم تا نهم مجلس چهره ای ضد فساد از خود ساخته است؛ او به عنوان نماینده مجلس نهم تلاش هایی علیه فساد حسین فریدون برادر رئیس جمهور انجام داد، هرچند به دستگیری و محکومیتش در همان دوران ختم نشد اما یکی از زمینه های پیگیری مفاسد فریدون را فراهم کرد؛ او با طرح فساد حسین فریدون که آن موقع ادعای ثابت نشده بود، در سال 95 مورد شکایت حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت که با اثبات ادعاهایش تبرئه شد؛ حسین فریدون هم، هم اکنون به واسطه همان اتهامات و مفاسد در زندان به سر می برد.

با اینکه از زمان فساد کرسنت هم زمان زیادی می گذرد، همچنان روند خسارت بار این قرارداد گازی مطرح است اما در مجلس نهم وقت بررسی صلاحیت بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، داغ ترین زمان طرح چنین مسأله ای بود؛ زاکانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت نطق بسیار محکمی علیه فساد کرسنت داشت و به واکاوی ابعاد قرارداد خسارت بار کرسنت پرداخت.

الآن جای بحث کرسنت نیست ولی این قرارداد مورد مخالفت خود حسن روحانی در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی در سال 81 بوده است.

در مجلس فعلی هم در همان ابتدای کار مسأله رد اعتبارنامه تاجگردون مطرح شد؛ زد و بندهای پنهان و آشکار در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اصلی ترین دلیل نمایندگان برای مخالفت با اعتبارنامه نماینده گچساران بود؛ علیرضا زاکانی در صدر 9 نماینده مخالف بود که نهایت امر اعتبارنامه تاجگردون در جلسه 18 تیر 99 مجلس، با 128 رأی از 251 نماینده حاضر رد شد.

2) همه می دانیم که جناح های سیاسی چند نحله و گروه شده اند و در بسیاری موارد همراهی همه گروه های جناح های سیاسی حاصل نمی شود؛ برای مثال همه اصولگرایان بر روی آیت الله سید ابراهیم رئیسی توافق داشتند اما گزینه ای مثل قالیباف یا جلیلی مورد حمایت همه اصولگرایان نبود؛ در جناح اصلاح طلب هم همین تکثر فکری وجود دارد اما هسته مرکزی در مواقع تصمیم های حساس دیکتاتور گونه تر عمل می کند به طوری که گروه ها و احزاب چاره ای جز همراهی پیدا نمی کنند؛ این روزها که مدیریت ها یک به یک از دست اصلاح طلبان خارج می شود و شهرداری یکی از آن ها است، در برابر شهردار شدن زاکانی سکوت نکرده و همگی مخالفت خود را آشکار کردند.

گروهی از اصلاح طلبان حتی به قیمت همراهی و همکاری با رقیب حاضر نیستند از قدرت و مسؤولیت فاصله بگیرند و به گونه ای می خواهند خود را تحمیل کنند؛ اما احساس می شود زاکانی مانعی برای تحقق اهداف این گروه است چون نمی توانند به بهانه خدمت، مدیریتی را تصاحب کنند؛ از همین رو عده ای که خط و مشی شان هم چندان مشخص نیست از اعضای شورا خواسته اند که به زاکانی رأی ندهند. حتی شنیده شده از خانم نرجس سلیمانی فرزند سپهبد شهید خواسته شده که به زاکانی رأی ندهد؛ سلیمانی نه در نهان بلکه با یادداشتی آشکار پاسخ آن ها را داد.

البته همواره جای سؤال است از کسانی که در دوران مدیریتی اخیر خود عملکرد قابل عرضه و دفاعی نداشتند و شهردارانی که برای مردم تعیین کردند هم موفق نبودند و جنجال های زیادی مثل قتل همسر و... آفریدند، با چه رویی به دنبال مسؤولیت دوباره هستند؛ ساختار شهر تهران روز به روز به سمت ماشین محوری در حرکت است و شهر از محل سکونت و آرامش به شهر عابران تبدیل شده است؛ 90 درصد روزهای سال هوای تهران آلوده است و مترو هم تقریبا بدون توسعه باقی مانده است و با همه اینها شورای شهر به نامگذاری خیابان ها مشغول بود و شهرداری هم به ترویج دوچرخه سواری برای کاهش آلودگی هوا!

3) امیدواریم ترکیب شورای ششم و مشی عدالت طلبی علیرضا زاکانی بتواند عقب ماندگی های 4 سال گذشته را جبران کند و رویه و روندهایی که موجب نارضایتی مردم شده را اصلاح و حذف کند؛ علیرضا زاکانی در شعار و برنامه خود به دنبال شهری اسلامی بود که بسیار ارزشمند است؛ اگر اومانیستی هم به شهر نشینی نگاه کنیم شهر تهران با شهری برای زندگی و آرامش انسان ها فاصله فراوان دارد؛ زندگی در تهران مشکلات زیادی دارد که هر کدام به تنهایی آرامش را از مردم می گیرد و علیرضا زاکانی موقعیت آن را دارد که بتواند از بزرگ ترین شهر ایران بهترین مکان را برای ساکنینش فراهم کند.

4) با وجود تمام حسن ها و اقدامات ارزشمند و انقلابی، این نکته را نباید فراموش کرد که آقای زاکانی باید مردم قم، مراجع تقلید و علما را از تصمیم خود مطلع می کرد؛ بالاخره مردم به او اعتماد کردند تا 4 سال نمایندگی را به او بسپارند و اینکه او از میانه راه به مسؤولیتی دیگر بپردازد شاید برای مردم قم خوشایند نباشد. البته ایشان طی روزهای گذشته در این زمینه دیدارهایی را با برخی از علما و شخصیت های تاثیرگذار استان قم داشته و درباره این تصمیم خود به گفت و گو پرداخته و نیز در برخی از نشست ها با نخبگان به اقناع آنها پرداخته است.

همچنین در خبرها آمده که آقای زاکانی قبل از رسمی شدن شهردار شدن خود با برخی از علما، جریان های انقلابی، اصولگرایان قم و نیروهای جهادی صحبت کرده و بیانیه ای نیز قرار است صادر کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
امید جریان انقلاب برای تصدی شهرداری تهران
1
0
خزیراوی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
درود بر شهردار انقلابی
1
0
بابا حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
.. انتقاد
0
0
دارابیان
Japan
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
آرزوی توفیق در مدیریتی جهادی و ضدفساد در شهرداری تهران و البته کارآمد
0
0
تعید تابخ
Japan
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
درود بر زاکانی امید حزب الله
0
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
با سلام
آرزوی موفقیت ایشان و پیشبرد اهداف عالیه ی انقلاب اسلامی ،
آن شاء الله ،شاهد تغییرات در شهرداری خواهیم بود.
0
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
با سلام
آرزوی موفقیت ایشان و پیشبرد اهداف عالیه ی انقلاب اسلامی ،
آن شاء الله ،شاهد تغییرات در شهرداری خواهیم بود.
0
0