۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۶۸۶۵۴۵
گزارش؛

طلاب در پاسداری از حرم اهل بیت

طلاب در پاسداری از حرم اهل بیت
احساس تکلیف علما و طلاب که در راه دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) به شهادت رسیدند آن زمانی شروع شد که فهمیدند داعش وارد سوریه و عراق شده‌ و به حرمین شرفین جسارت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، شهادت شهید محسن حججی در ۱۸ مرداد سال ۱۳۹۶ به دست نیرو‌های داعش در سوریه نقطه عطفی در دوران حضور رزمندگان ایران در سوریه بود.

طلاب در پاسداری از حرم اهل بیت

پس از شهادت محسن حججی و اخبار و فیلم‌ها و تصاویری که از نحوه شهادت او در رسانه‌ها مخابره شد به یکباره نام مدافعان حرم و دفاع جانانه آنان در طول چهار سال مقاومت بر سر زبان‌ها افتاد.

همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره این شهید گفته بود، به واقع شهید حججی حجت خدا برای مردم شد تا همگان شاهد جنایات تکفیری‌ها و بی رحمی و تجاوزگری آنان علیه مردم سوریه باشند.

از همین رو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۱۸ مرداد، سالروز شهادت شهید محسن حججی را به نام روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نام‌گذاری کرد، تا به پاس این روز از فداکاری و رشادت‎های مدافعان حرم و شهدای آن در دفاع از حرم آل الله و حمایت از مردم جنگ زده کشور‌های عراق و سوریه قدردانی کنند.

با آغاز تحولات در کشور سوریه و عراق، روحانیون و طلاب جوان لحظه‌ای که فهمیدند حرمین شریفین در خطر است درس، بحث، مکاسب را رها و راهی دفاع از حرم اهل بیت(ع) شدند.

طلاب در صف مقدم جهاد ایستادند تا جایی که برخی از جان خود را در این راه تقدیم کردند؛ ماجرای مدافعان حرم یکی از عرصه ‎های بی‌نظیر تاریخ محسوب می‌شود؛ چرا که طی این ماجرا عده‌ای از آزادمردان و غیورمردان این سرزمین وارد مبارزه‌ای سخت علیه جبهه کفر و نفاق شدند و حماسه‌ای آفریدند که نام و یاد آن تا پایان دنیا بر تارک این سرزمین می‌درخشد و با گذشت زمان ارزش‌ها و اهمیت آن نمایان‌تر از گذشته می‌شود.

احساس تکلیف علما و طلاب جوانی که در راه دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) به شهادت رسیدند آن زمانی شروع شد که فهمیدند داعش و دیگر نیروهای ظالم وارد سوریه و عراق شده‌اند و به حرمین شرفین جسارت می‌کنند.

نقش طلاب در جبهه‌های مبارزه علیه نیروهای تکفیری حضور داشتند بسیار مهم و تاثیر گذار بود به گونه ای که هر مطلبی از قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) طی سال‌های حضور در حوزه‌های علمیه آموخته بودند، در رفتار و اخلاق خود در میادین مبارزه نشان می‌دادند، این رفتار قرآنی و اهل‌بیتی در رزمندگان شیعه و برادران اهل‌تسنن آن مناطق بسیار تأثیرگذار بود.

عرصه فعالیت طلاب در دفاع از حرم

روحانیون که در دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) حضور داشتند در سه عرصه فعالیت می‌کردند: طلابی که در کنار رزمندگان حضور داشتند و همانند دیگر رزمندگان از حریم اهل‌بیت (ع) دفاع می‌کردند، دسته دیگر طلابی که در مناطق جنگ به کار تبلیغی مشغول بودند و دسته آخر هم در کنار رزمندگان به نبرد و هم به کارهای تبلیغی مشغول بودند. البته این نکته قابل ذکر است که طلاب هر سه دسته در رأس امور خود کارهای تبلیغی را مد نظر داشتند و در کنار کارهای تبلیغی خود به مبارزه در معرکه هم مشغول بودند.

طلاب در آن مناطق در تیپ‌های فاطمیون، زینبیون، قمر‌بنی‌هاشم(ع) و... حضور پیدا می‌کردند و برخی دیگر از طلاب وارد نیروهای محلی سوریه و عراق می‌شدند و برای آنها به زبان عربی سخنرانی‌ می‌کردند. این طلاب در زمان انجام عملیات و غیر عملیات برای رزمندگان به عنوان پیش‌نماز، اقامه صلاة می‌کردند، در کنار فرماندهان به سنگرهای مدافعان حریم اهل‌بیت (ع) سرکشی می‌کردند، لازم به ذکر است که در مناطق نبرد سوریه و عراق در کنار فرماندهان برای سرکشی و... هرکسی اجازه نداشت حضور داشته باشد اما طلاب در کنار فرمانده‌هان این کار را می‌کردند.

روحانیون از طریق سخنرانی، سرکشی و صحبت‌‌های چهره به چهره فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت را که در 8 سال دفاع مقدس کسب شده بود به رزمندگان انتقال می‌دادند. طی سخنرانی‌ها بحث‌های اعتقادی، بصیرتی و دشمن شناسی را بازگو می‌کردند.

طلبه شهید میرزا محمود تقی‌پور

طلاب در پاسداری از حرم اهل بیت

وی اعزامی گردان 102 حضرت معصومه (س) تیپ 83 امام جعفرصادق(ع) قم بودند. این شهید به حدی با مردم روستاهای حلب با محبت رفتار می‌کرد که آنها بسیار به ایشان علاقه‌مند بودند، نام جهادی این شهید ابوالقاسم بود، زمانی که اسم جهادی ایشان برده می‌شد مردم آنجا او را می‌پرستیدند، چرا که توانست سیره و اخلاق پیغمبر (ص) و اهل‌بیت (ع) را به مردم نشان دهد، با توجه به اینکه اهالی آنجا برادران اهل‌تسنن بودند اما به شدت به او علاقه داشتند.

ارسال نظرات