۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۸۷۱۳۳

ایران اسلامی در سوگ تاسوعای حسینی

ایران اسلامی در سوگ تاسوعای حسینی
مراسم عزاداری شب و ظهر تاسوعای حسینی با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در سرتاسر ایران اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری شب و ظهر تاسوعای حسینی  با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم رضوی، حرم حضرت معصومه(س)، امامزادگان و اماکن مذهبی کشور برگزار شد.

حرم رضوی

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی

همزمان با تاسوعای حسینی حرم و بارگاه منور امام هشتم شیعیان غرق در ماتم و عزا شده است.

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در حرم مطهر با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با سخنرانی آیت الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد ادامه یافت.

مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت توسط مداحان و ذاکران اهل بیت(ع)، بخش دیگری از این مراسم بود. رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت خادمان سلامت بر اجرای آن از مهم‌ترین تدابیر برگزاری مراسم عزاداری در حرم مطهر رضوی بود. همچنین چیدمان فرش‌ها در صحن‌های حرم مطهر به گونه‌‌ای بود که فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود و زائران در سلامت باشند.

سرتا سر ایران در سوگ تاسوعای حسینی

اقامه نماز ظهر تاسوعا در حرم مطهر رضوی

همزمان با تاسوعای حسینی، نماز ظهر با حضور عزاداران حسینی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

  

حرم حضرت معصومه

شهر کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشست

شهر مقدس قم همزمان با تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزاست و حرم کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشسته است.

شهر کریمه اهل‌بیت(س) سیاه‌پوش شده است، از هر کوچه و برزن که می‌گذری بیرق‌های سیاهی دیدگانت را جلا می‌دهد که به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش بر درودیوار برافراشته شده است.

مراسمات سخنرانی و روضه از شب اول محرم در منازل، تکایا، مساجد و حسینه ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپاشده و گویی با آمدن ماه حزن و عزا قیامتی در دل هر عاشق دل داده‌ای به پا شده است.

حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان کانون برگزاری مراسمات عزاداری یکپارچه سیاه‌پوش شده و غرق در ماتم و عزا است، مراسم سخنرانی، مداحی و مرثیه‌سرایی سید و سالار شهیدان هر شب در حرم مطهر  برپاست.

با توجه به بیماری کرونا‌، روضه‌های خانگی امسال رونق بیشتری دارد که سخنرانان و مداحان در این برنامه عزاداری با خطابه و مدیحه‌سرایی گوشه‌ای از زندگی، ولایت مداری  و شجاعت حضرت عباس(ع) را برای سوگواران بیان کردند.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است، مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد مقدس جمکران حضور یافته تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

 شب تاسوعای حسینی در حرم حضرت معصومه(س)

مراسم شب تاسوعای حسینی با حضور زائران و عزاداران در بارگاه کریمه اهل بیت(س) با سخنرانی آیت الله میرباقری و مداحی سید علی حسینی‌نژاد و عباس حیدرزاده با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

عزاداری بوشهر

عزاداری بوشهری‌ها در تاسوعای حسینی

در این مراسم که حضور کودکان، نوجوانان و جوانان چشمگیر بود با نوحه‌خوانی و زنجیرزنی جلوه‌های خاصی از عشق و ارادت خود به خاندان ائمه طهارت علیهم السلام به نمایش گذاشته شد.

عزاداری سنتی بوشهری‌ها دارای جذابیت و شور خاصی است که به سبب پیشگیری از شیوع انتقال ویروس کرونا این مراسم شامل سینه‌زنی و  دمام‌‌زنی برگزار نمی‌شود ولی مردم ولایت‌مدار استان بوشهر با حضور در مراسم و برپایی آیین‌های ویژه تاسوعا و عاشورا حسینی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دلدادگی خود را به سید و سالار شهیدان علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند.

 

شاهچراغ

ویژه برنامه‌های تاسوعا و عاشورا در حرم شاهچراغ(ع) به صورت محدود برگزار می‌شود‌

حجت‌الاسلام احمد سلامی، با اشاره به برنامه‌های حرم مطهر شاهچراغ (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا اظهار داشت: آستان مقدس احمدی و محمدی در روز تاسوعا و عاشورا نیز ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته که به دلیل محدودیت‌های کرونایی امسال بر خلاف سال‌های گذشته بدون تجمع و اجتماع بزرگ هیئات مذهبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با این حال مراسمی محدود در حرم مطهر برگزار و به صورت زنده از شبکه استانی پخش می‌شود، گفت: این برنامه از ساعت 12 و ربع در فضای باز و صحن مطهر برنامه‌ریزی و تا هنگام نماز اجرا می‌شود سپس اقامه نماز باشکوه تاسوعا و عاشورا به امامت آیت‌الله دژکام برگزار خواهیم کرد.

معاون فرهنگی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با تاکید بر اینکه برنامه در صحن و با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود، افزود: بعد از نماز به اندازه ربع ساعت مراسم عزاداری سیدالشهدا برگزار می‌شود تا هم اقامه عزا باشد و هم سلامت مردم تامین شود.

حجت‌الاسلام سلامی همچنین به دیگر برنامه‌های آستان اشاره و بیان کرد: مراسم قرائت زیارت پرفیض عاشورا هر روز صبح از ساعت 6 تا 7:30 همراه با صرف صبحانه با همکاری هیئت جمعیت اتحاد حسینی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی آستان مقدس از اجرای طرح ختم قرآن کریم، هدیه به ساحت مقدس امام حسین (ع) خبر داد و عنوان کرد: این طرح با عنوان "من تلاوت قرآن را دوست دارم" در محرم و صفر امسال برگزار می‌‌شود.

وی همچنین از برپایی محافل انس با قرآن کریم، اجرای ویژه برنامه‌های کودکانه، برپایی نمایشگاه در صحن حضرت معصومه(س)، اجرای برنامه معرفت زیارت و برنامه خدمت کریمانه با موضوع تجلیل از خانواده شهدا به عنوان برنامه‌های دهه اول ماه محرم در سومین حرم اهل بیت(ع) خبر داد.

از شهرهای دیگر نیز خبر می رسد که مراسم های عزاداری تاسوعای حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. 

ارسال نظرات