۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۸۷۳۶۹
حجت الاسلام ذاکر:

امیرعبداللهیان چه عملکردی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در گذشته داشته است؟

امیرعبداللهیان چه عملکردی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در گذشته داشته است؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: آیا حافظه شما نمایندگان یاری می‌کند تا ببینیم وزیر پیشنهادی در زمان مسئولیت‌هایش نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی عملکردی داشته است یا خیر.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: طبق ماده (105) قانون برنامه ششم توسعه تقویت دیپلماسی اقتصادی با تمرکز به ورود به بازارهای جهانی برای صادرات کالا، تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد سرمایه‌گذاری لازم بخش خصوصی در کشورهای منطقه و برعکس از جمله وظایف ذاتی وزارت امور خارجه عنوان شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: سوال اینجاست که آقای عبداللهیان در زمان مسئولیت‌هایی که برعهده داشته است تا چه اندازه نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی اقدام کرده است، او معاون وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقایی وزارت، نماینده ویژه وزیر در امور عراق، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مهمتر از آن دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌المللی بوده است و باید پاسخ دهد نسبت به قانون برنامه ششم چه اقدام عملی داشته است.

وی مطرح کرد: آیا حافظه شما نمایندگان یاری می‌کند تا ببینیم وزیر پیشنهادی در زمان مسئولیت‌هایش نسبت به تقویت دیپلماسی اقتصادی عملکردی داشته است یا خیر. ایشان در کمیسیون امنیت ملی به صورت شفاهی تعهد داده است که دیپلماسی دفاعی و اقتصادی را تقویت می‌کند و تمرکز بر حوزه همسایگی و اولویت‌دهی به 15 کشور را جزو برنامه‌های خود می‌داند اما در مسئولیت‌های گذشته آیا اقدام جدی در زمینه تحقق قانون برنامه ششم داشته است که امروز مدعی اداره وزارت خارجه‌ای باشد که اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی نمود آن است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آیا شما می‌توانید نسبت به عملکرد گذشته‌تان تضمین کنید که برنامه کنونی را عملی می‌کنید؟ اگر در این چند سال خوب عمل کرده بودید مناطق مرزنشینی که توسعه نیافته‌اند و منزوی شده‌اند فعال می‌شدند چرا که می‌توانستید گروه‌های دوستی – پارلمانی را تقویت کنید، جلسه پیگیری با وزارت خارجه برگزار کنید و دیپلماسی اقتصادی را از این مسیر فعال می‌کردید. چرا در دوران مسئولیت به سراغ بازارچه‌های مرزی و پایانه‌ها نرفته‌اید و دفاتر کنسولگری سفرای همسایه را تقویت نکرده‌اید.

ارسال نظرات